مشهد- ايرنا- مدير سلامت جمعيت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: هم اينك 85 درصد نوزادان در مناطق زير پوشش اين دانشگاه در خراسان رضوي تا سن شش ماهگي فقط با شير مادر تغذيه مي شوند.

دكتر حامد قضاوي روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود: همچنين شاخص تداوم تغذيه نوزادان با شير مادر در اين منطقه تا سن دو سالگي بيش از 70 درصد برآورد مي شود.
وي ادامه داد: با ترويج تغذيه انحصاري با شير مادر و تداوم شيردهي تا سن دو سالگي شاخص تغذيه با شير مادر طي سالهاي گذشته در خراسان رضوي رشد چشمگيري يافته است.
مدير سلامت جمعيت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشكي مشهد گفت: 21 مركز مشاوره شيردهي به منظور گسترش تغذيه با شير مادر و آموزشهاي فراگير و مستمر به مادران تاكنون توسط اين دانشگاه در خراسان رضوي راه اندازي شده است. هشت مركز از اين تعداد در مشهد فعاليت دارند.
وي افزود: كودكاني كه با شير مادر تغذيه مي شوند، باهوشتر و قويتر از كودكاني هستند كه از شير مصنوعي استفاده مي كنند و در بزرگسالي نيز كمتر به بيماريهاي واگير و غيرواگير به ويژه چاقي و ديابت مبتلا مي شوند.
قضاوي به فوايد تغذيه نوزاد با شير مادر براي زنان نيز اشاره و بيان كرد: مادراني كه فرزندانشان را با شير خود تغذيه مي كنند كمتر دچار مشكلات پس از زايمان شده و خطر ابتلا به سرطان سينه نيز در آنها كاهش مي يابد.
وي ادامه داد: اقدامات معاونت بهداشتي دانشگاه علوم پزشكي مشهد پيرامون ترويج تغذيه با شير مادر در چهار حيطه آموزش، تبليغات، تجهيزات و نظارت در حال اجرا است.
مدير سلامت جمعيت، خانواده و مدارس دانشگاه علوم پزشكي مشهد آموزشهاي فراگير و مستمر مادران، توزيع بسته هاي آموزشي، نظارت بر اجراي قانون ترويج تغذيه با شير مادر، نحوه استفاده مادران شيرده از مرخصي زايمان و پاس شيردهي را از برنامه هاي در حال اجرا عنوان كرد.
دانشگاه علوم پزشكي مشهد بيش از چهار ميليون نفر از جمعيت شش ميليون و 400 هزار نفري خراسان رضوي را زير پوشش دارد. و بقيه جمعيت استان زير پوشش دانشكده ها و دانشگاههاي علوم پزشكي تربت حيدريه، سبزوار، گناباد، تربت جام و نيشابور قرار دارند.
۱۰‌ تا ۱۶ مردادماه با‌ عنوان 'هفته جهاني شير مادر' نامگذاري شده است.
خبرنگار: مريم انجيدني **انتشار: حسين كريم زاده
3027/1858