شیراز- ایرنا- نائب رئیس كمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز گفت: 6 هزار اصله درخت به دلیل جانمایی اشتباه یك پروژه شهری در این كلانشهر قطع شد و در این زمینه مسئولان اجرای طرح باید پاسخگو باشد.

به گزارش ایرنا، محمدحق نگر شامگاه دوشنبه در حاشیه جلسه شورای اسلامی شهر شیراز با دستور كار بررسی آیین نامه رعایت الزامات زیست محیطی پروژه های عمرانی شهرداری این كلانشهر افزود: در زمان طراحی ایستگاه پایانی خط دو قطار شهری، به دلیل بی توجهی مشاور 6 هزار اصله درخت جا به جا و قطع شده است در حالی كه با یك اصلاح هندسی و انتقال ایستگاه از سمت شرق به غرب می شد جلوی این ضایعه بزرگ زیست محیطی را گرفت.
عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: میانگین سنی درختان قطع شده برای پروژه های عمرانی 20 سال است كه علاوه بر ایجاد هزینه های سنگین مادی برای شهر، شهر شیراز را از یك سرمایه بزرگ زیست محیطی محروم كرده است و از این منظر، هزینه های معنوی این اقدام غیرقابل جبران است.
حق نگر بیان كرد: اگر مشاور غیربومی این پروژه مانند اعضای كمیسوین ماده ٧، بررسی های لازم را انجام داده بود می شد ایستگاه مترو را در نقطه ای كه درخت نیست اجرا كرد و طرح نیز بدون اشكال اجرا می شد.
عضو شورای شهر شیراز با تاكید بر اینكه بعضی از درختان قابل جا به جایی نیستند و باید برای اجرای پروژه ها قطع شوند، گفت: بخش اعظم درختان تنها پارك میانرود كه به دلیل ایستگاه مترو قطع شدند، قابل جا به جایی نبودند.
حق نگر با اشاره به اینكه در طول چهار سال گذشته به جز درختان این پارك، سه هزار درخت دیگر به دلیل اجرای پروژه های عمرانی در شهر شیراز جا به جا و قطع شده اند، عنوان كرد: مشاوران باید الزامات زیست محیطی را در پروژه ها رعایت كنند.
وی با بیان اینكه رویكرد شهرداری شیراز، توسعه فضای سبز است و در چهار سال فعالیت شورای چهارم، دست كم 2 میلیون اصله درخت در شهر شیراز كاشته شده است، گفت: با توجه به بحران آب و حفظ محیط زیست، حفظ درختان مهمترین اولویت در اجرای پروژه ها است.
6122/2027
خبرنگار: سارنگ عبدالهی ** انتشاردهنده: سیداحمد نجفی