انزلي-ايرنا-ناظر گمركات گيلان و مديركل گمرك انزلي از افزايش ترانزيت خارجي كالا از گمركات گيلان و رشد 11 درصدي صادرات كالاهاي غير نفتي از گمرك انزلي خبر داد.

به گزارش خبرنگار ايرنا محمد شهبازي روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران با اعلام اين خبر اظهار كرد: در چهارماه نخست امسال يكصد و سي و پنج هزار و 250 تن كالا به ارزش 92 ميليون و 885 هزار دلار كالا از گمركات گيلان صورت گرفت .
وي افزود: گمرك انزلي با 33 ميليون و 60 هزار دلار و با وزن 33 هزار و 30 تن صادارت كالاهاي غير نفتي در تيرماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته با رشد 11 درصدي صادرات اين كالاها بيشترين سهم صادرات استان را به خود اختصاص داد.
شهبازي تصريح كرد: محصولات نباتي ، ميوه، چاي، محصولات معدني و مصنوعات آن ، شيشه و مصنوعات ، محصولات غذايي، نساجي و محصولات پلاستيكي عمده ترين كالاهاي صادراتي بود كه به كشورهاي آذربايجان ، روسيه و عراق صادر شد.
وي يادآور شد: اين سه كشور در ميان بيش از 30 كشور مقصد صادرات گمركات گيلان به ترتيب رتبه اول تا سوم را به خود اختصاص داده اند.
شهبازي خاطر نشان كرد: كشورهايي نظير گرجستان ، قزاقستان ، هند ، اوكراين، آلمان ، بلاروس، ارمنستان ، فرانسه ، جمهوري مولداوي، انگلستان، پاكستان، امارات متحده عربي، مالزي، عراق، افغانستان نيز از فعال ترين طرف هاي تجاري گمركات گيلان محسوب مي شود.
وي با اشاره به رشد 36 درصدي ترانزيت خارجي كالا از گمرك انزلي در تيرماه امسال افزود: 77 هزار و 891 تن كالا به ارزش 71 ميليون و 888 هزار و 915 دلار از طريق گمركات گيلان و از مبداء كشورهاي روسيه، تركمنستان ، قزاقستان، آذربايجان و اوكراين به مقصد كشورهاي عراق ، تركيه و قرقيزستان در اين مدت ترانزيت شده است .
شهبازي عمده كالاهاي ترانزيت شده از گمركات گيلان را شامل سوخت، آهن آلات، چوب، تخته ، خودرو ، ماشين آلات صنعتي و پوشاك عنوان و اظهار كرد: در اين مدت 666 هزار و 681 تن كالا به ارزش 280 ميليون و 691 هزار دلار از گمركات گيلان به كشور وارد شده است .
مديركل گمرك انزلي عمده كالاهاي وارد شده را شامل آهن آلات و ماشين آلات صنعتي ، لوازم برقي ، قطعات چوب و تخته ، گندم و جو و ساير محصولات شيميايي از كشورهاي روسيه ، قزاقستان، چين، آذربايجان، ژاپن، كره جنوبي، آلمان، تركيه و امارات اعلام و يادآور شد: تيرماه امسال 272 فروند كشتي جهت دريافت خدمات گمركي وارد بنادر گيلان شده كه معادل 671هزار و 288 تن كالا تخليه و 733هزار و 789 تن كالا بارگيري شده است.
بندرانزلي در 40 كيلومتري غرب مركز گيلان واقع شده است.
خبرنگار: رضا اكبري **انتشار دهنده: بابايي
7471 /6030