بیروت – ایرنا - «جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان در حاشیه جلسه امروز (چهارشنبه) كابینه تصریح كرد كه دولت هفته گذشته سفیر جدید لبنان در سوریه را تعیین كرده است. در همین حال «حسین الحاج حسن» وزیر صنعت لبنان نیز قرار است به دمشق سفر كند.

وزیر خارجه لبنان درباره نام سفیر جدید این كشور در دمشق حرفی نزد اما تعیین سفیر جدید در شرایط كنونی می تواند نشانه ای از آغاز فصل جدیدی از روابط دوجانبه به رغم بسیاری از تلاش ها برای دور كردن این دو كشور باشد.
در حال حاضر «علی عبدالكریم علی» سفیر سوریه در لبنان است.
از سوی دیگر طی روزهای اخیر حرف هایی درباره سفر چند تن از وزیران دولت لبنان به سوریه در روزهای آینده مطرح شده است.
در همین راستا، حسین الحاج حسن وزیر صنعت نیز امروز در حاشیه جلسه هیات دولت بر اخبار مطرح شده درباره سفر قریب الوقوع خود به دمشق صحه گذاشت و تصریح كرد: به عنوان وزیر صنعت و با هدف گفت و گو در مسائل اقتصادی به سوریه خواهم رفت.
وی افزود: روابط بین لبنان و سوریه قطع نشده و همچنان جریان دارد.
به دلیل خلاء دو سال و نیمه منصب ریاست جمهوری در لبنان، سفارتخانه های لبنان در 32 پایتخت از جمله دمشق، واشنگتن، قاهره، پاریس توسط كاردار و قائم مقام سفیر اداره می شد.
بر همین اساس، «فرح بری» تاكنون به عنوان كاردار و قائم مقام سفیر در سفارت لبنان در دمشق فعالیت می كرد.
ماه گذشته و همزمان با انتصاب های جدید در وزارت امور خارجه و تغییرات صورت گرفته درباره سفیران برخی كشورها سخنانی درباره تعیین «سعد زخیا» به عنوان سفیر جدید لبنان در سوریه مطرح شد.
روزنامه «الاخبار» چندی پیش در این باره نوشته بود كه «سعد الحریری» نخست وزیر و جبران باسیل وزیر خارجه بر سر انتخاب زخیا به عنوان سفیر لبنان در دمشق به توافق رسیده اند و وی مسئولیت پیگیری امور پناهجویان را به صورت جدی بر عهده خواهد داشت.
در عین حال برخی سایت های خبری نیز ضمن اعلام بازگشت فرح بری از سوریه به لبنان افزودند كه وی به عنوان مدیركل امور مهاجران در وزارت خارجه منصوب شده است.
تعیین سفیر لبنان در دمشق در شرایط كنونی گام مهمی در جهت گسترش مناسبات با سوریه به شمار می آید و فضا را برای همكاری بین دو طرف فراهم می سازد.
به دنبال بحران در سوریه دولت لبنان با اعلام سیاست خویشتنداری، تلاش كرد تا نوعی بی طرفی را در قبال تحولات آن كشور در پیش بگیرد. برخی گروه ها در لبنان مخالف از سرگیری مناسبات بین دولت لبنان و سوریه هستند.
خاورم*390*2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی