تاریخ انتشار: ۲۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۴

كرمانشاه- ايرنا- بيستم مرداد ماه به عنوان روز ملي شهرستان كنگاور يادآور ترور شهيد آيت الله بهاالدين عراقي و رشادت هاي مردم متدين، انقلابي و سلحشور اين خطه از كشورمان است.

كنگاور سرزمين حماسه هاي ماندگار، آزادگي و سرافرازي نقش موثر و بي بديلي در طول هشت سال دفاع مقدس داشت، سرزميني كه در آن مردمان سلحشور و دلاوري را در خود جاي داده است.
'آيت الله بهاء الدين محمدي عراقي' فرزند حاج آقا بزرگ از شخصيت هاي برجسته شهرستان كنگاور و استان كرمانشاه است.
اين روحاني جليل القدر در سال 1307 هجري خورشيدي در خانه علم و تقوا هم زمان با ميلاد امام موسي كاظم (ع) در شهرستان كنگاور متولد شد كه او را به رسم خانوادگي به نام 'جعفر' و لقب 'بهاء الدين' ناميدند.
او بزرگترين فرزند آيت الله محمدباقر محمدي عراقي مشهور به 'حاج آقا بزرگ' از روحانيون نامدار غرب كشور و بزرگ مرد تاريخ كنگاور است.
آيت الله بهاءالدين مدتي نزد پدرش به فراگيري دروس ادبيات عربي پرداخت و در 16 سالگي براي فراگيري فقه و اصول به حوزه علميه قم مهاجرت كرد و از سوي ديگر چون مرحوم حاج آقا بزرگ، از ياران امام (ره) به شمار مي رفت، شهيد محمدي عراقي نيز به موازات تحصيل علم و معرفت به جرگه ياران نزديك امام (ره) پيوست.
متجاوز از 25 سال در محضر استادان حوزه علميه از جمله مرحوم آيت الله العظمي بروجردي، مرحوم آيت الله محقق داماد، حضرت آيت الله العظمي امام خميني و حضرت آيت الله حائري به كسب علوم و معارف اسلامي اشتغال داشت و از همان آغاز از شاگردان نمونه و از شيفتگان رهبر عاليقدر انقلاب و بنيانگذار جمهوري اسلامي ايران حضرت امام خميني (ره) بود.
او هم دوره طلبگي آيت الله سيدعلي خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي و از شاگردان و پيروان خاص امام (ره) بود كه صرف نظر از تحصيل دانسته هاي علمي و نظري در محضر ايشان از طريق تكثير و نشر اعلاميه ها و نوارهاي سخنراني هاي ايشان در بين مردم و همچنين روشنگري آنها نقش بسزايي داشت.
آيت الله بهاءالدين محمدي عراقي در دوران تبعيد امام (ره) در كنار آيت الله اشرفي اصفهاني و ساير نيروهاي انقلابي نقشي محوري در رهبري مبارزات عليه رژيم پهلوي داشت و به دليل همين مبارزات شبانه همراه شهيد اشرفي اصفهاني دستگير و به زندان كميته ضد خرابكاري در تهران منتقل شد و تا پيروزي انقلاب در زندان بود.
پس از پيروزي انقلاب اسلامي فعاليت هاي شهيد محمدي عراقي توسعه پيدا كرد و به عنوان يك روحاني فعال و مؤثر نقش برجسته اي در امور اجرايي استان كرمانشاه برعهده گرفت.
بعد از سي ام خرداد سال 1360 و آغاز جنگ مسلحانه عده زيادي از مسئولان كشور و مردم كوچه و بازار، در سلسله عمليات هاي تروريستي منافقين به شهادت رسيد. دامنه اين ترورهاي كور فقط به پايتخت محدود نشد و تمامي ايران را در بر گرفت.
با فرا رسيدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي شهيد محمدي عراقي از سوي مردم كرمانشاه در انتخابات مجلس شوراي اسلامي نامزد شد. انتخابات به دور دوم كشيده شد و حضور ايشان در مجلس قطعي به نظر مي رسيد در اين فاصله در شامگاه 20 مرداد 1360 او پس از نماز مغرب و عشاء به هنگام بازگشت از مسجد اعتمادي در حالي كه پدر و 2 محافظش همراه او بودند هدف ترور منافقين قرار گرفت.
امام جمعه اسبق كنگاور در خصوص ويژگي هاي شخصيتي آيت الله بهاءالدين محمدي عراقي به خبرنگار ايرنا گفت: آيت الله محمدي عراقي اخلاقي نيكو و خوش رو داشت، اهل مزاح و بذله گويي بود و بسيار خنده رو و به قول طلبه ها خوش مشرب بود.
'آيت الله سيدعباس ميريونسي' خاطرنشان كرد: از آنجايي كه آيت الله بهاالدين آقازاده محسوب مي شد مورد توجه بسياري از علماي بزرگ آن زمان بود به طوري كه وقتي علما و مراجع اعلام از نجف مي آمدند، گاهي يك يا 2 شب مي آمدند منزل پدر شهيد مي ماندند، به حاج آقا بهاء توجه زيادي معطوف مي كردند.
وي بيان كرد: آيت الله بهاء خيلي اظهار تعبد و تقدس داشتند و به نوافل بسيار اهميت مي دادند و هميشه مراقبت زيادي به خواندن نماز اول وقت و جماعت داشتند.
آيت الله ميريونسي با اشاره به علاقه زياد شهيد بهاء به علم آموزي، اظهار داشت: زماني كه آيت الله محمدي عراقي به امر آيات اعلام و حضرت امام خميني (ره) به كرمانشاه منتقل شد با وجود اينكه از سن كمي برخوردار بود ولي داراي پشتوانه علمي خوبي بودند و شروع به تدريس به طلاب شايسته و خوب آن زمان كردند.
وي با بيان اينكه علماي طراز اول قبل از انقلاب از هدف بزرگ امام (ره) با خبر بودند و تلاش خود را خالصانه و با جانفشاني صرف راه تبليغ امام (ره) مي كردند، خاطرنشان ساخت: فعاليت هاي ياران حضرت امام تا مدت ها مخفيانه بود كه بعد رسيد به صدور اطلاعيه و اعلاميه ها و امضا كردن اطلاعيه هايي كه علماي اعلام به صورت جمعي در تأييد حضرت امام صادر مي كردند و آيت الله بهاء هم در بطن اين برنامه ها بود و در جهت نيل به اهداف امام (ره) نيز خيلي تلاش مي كرد.
امام جمعه اسبق كنگاور با اشاره به درجه و جايگاه والاي شهيد در پيشگاه خدا تصريح كرد: بالاترين مقام از آن شهيد است، اينكه عالم باشي و تلاشگر در راه خدا و شهيد هم بشوي، به درجات انسان افزوده مي شود.
نماينده مردم كرمانشاه در مجلس خبرگان رهبري و فرزند ارشد آيت الله بهاءالدين محمدي عراقي نيز در گفتگو با خبرنگار ايرنا اظهار داشت: نام پدرم 'جعفر بهاء الدين' بود كه به آقا بهاء الدين و پس از تشرف به مكه در ميان دوستان و آشنايان به حاج آقا بهاء يا حاج شيخ بهاء (حاج شيخ بهاء الدين) معروف شد.
'آيت الله محمود محمدي عراقي' بيان كرد: پدرم بر تهجد، شب زنده داري و نماز شب مراقبت داشت، زيارت عاشورا فراوان مي خواند، به مقام ولايت و اهل بيت عصمت و طهارت (ع) عشق مي ورزيد و تقريباً به طور دائم همه شب در مسجد برنامه داشت.
نماينده مردم كرمانشاه در مجلس شوراي اسلامي افزود: آيت الله بهاالدين با عشق و شور و شوقي كه به تحصيل داشتند، با وجود سختي ها و دشواري هاي تحصيل علوم ديني در آن روزگار، با سرعت، سطوح عاليه علوم ديني را نزد استادان برجسته حوزه علميه قم فرا گرفت و با موفقيت به مرحله درس خارج فقه و اصول قدم گذاشت.
عضو شوراي عالي انقلاب فرهنگي در خصوص علاقه اين شهيد والامقام به تحصيل علم، اظهار داشت: آيت الله بهاءالدين بيشتر كلاس درس هاي خود را نزد آيت الله بروجردي و امام خميني (ره) حضور مي يافت و وقتي مي گفت مي رويم درس 'آقا' مي فهميديم منظورشان آيت الله بروجردي است، وقتي مي گفت 'درس حاج آقا' يا 'حاج آقا روح الله' منظورشان امام خميني (ره) بود در واقع آشنايي با زندگي اين بزرگان براي طلاب و دانشجويان ما خيلي آموزنده است.
آيت الله محمدي عراقي تاكيد كرد: زندگي شهيد محمدي عراقي به شكل طلبگي، خيلي ساده و در حجره بود و بيشتر تحصيلاتشان در قم بوده است.
وي با بيان اينكه شخصيت مرحوم آيت الله اشرفي اصفهاني، يك شخصيت معنوي و اخلاقي بود و در بين همه علما استان كرمانشاه محوريت داشت افزود: سن آيت الله اشرفي اصفهاني بالا بود و مي توان گفت كه شخصيت دوم روحاني استان كه گرداننده و ميدان دار آن زمان بود مرحوم ابوي شهيد حاج آقا بهاء بود.
آيت الله محمدي عراقي اظهار كرد: بايد بدون اغراق گفت كه بالاي 90 درصد از شركت كنندگان در كلاس درس آيت الله بهاءالدين جوان ها بودند يعني شهيد محمدي عراقي روحاني مردمي بود كه محور فعاليت ها و برنامه هاي انقلابي و اسلامي براي ايشان جوان ها بودند.
وي اضافه كرد: در مرور و فراگيري دروس قرآن، اصول دين و همه كارهايي كه براي جوان ها جاذبه داشت، خود او هم با آنها شريك مي شد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در ادامه افزود: زماني كه جنگ آغاز شد در غرب كشور از نظر مكاني فاصله چنداني با جبهه نبود از نظر زماني نيز فاصله بين انقلاب و جنگ خيلي نبود و سرعت اتفاقات تند بود، شهيد محمدي عراقي در آن زمان محور فعاليت ها و حركات رزمندگان غرب كشور و پشتيبان اصلي جبهه ها بود و هم از نظر تأمين نيرو و هم از نظر رسيدگي و سركشي به جبهه هاي غرب ستادهاي پشتيباني جبهه و جنگ را تشكيل داد و تا لحظه شهادت پيوسته در اين زمينه فعال بود.
وي با اشاره به فرارسيدن انتخابات مجلس شوراي اسلامي در آن زمان و درخواست مردم و احساس مسئوليت ايشان را به شركت و نامزد شدن در انتخابات مجلس وا داشت اظهار كرد: عناصر ضد انقلاب و منافقان كه بارها به دليل فعاليت هاي موثر اين عالم رباني را تهديد كرده بودند در آن زمان نقش ترور آن مجاهد را اجرا كردند.
وي افزود: دقايقي بعد از برگزاري نماز مغرب و عشاء و هنگام بازگشت از مسجد، آيت الله بهاالدين همراه با پدر بزرگوارش 'حاج آقا بزرگ' و 2 محافظ خود به گلوله بسته شدند كه در اين فاجعه ايشان پس از عمري خدمت صادقانه در لباس سربازي ولي عصر امام زمان (عج) به همراه محافظش (جوان برومند و فداكار عليرضا يوسف پور) به درجه رفيع شهادت رسيد و پدر بزرگوارشان مرحوم حاج آقا بزرگ مجروح و در بيمارستان بستري شدند بدون آن كه از شهادت فرزندشان با خبر باشند.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام در پايان گفت: پيكر گلگون كفن شهيد محمدي عراقي در ميان حزن و اندوه مردم غرب كشور در كرمانشاه و كنگاور تشييع و با اصرار و درخواست مردم عزادار كنگاور، در كنار اجداد و نياكان ايشان در مقبره خانوادگي معروف به 'قبر آقا' در كنار گلزار شهداي كنگاور به خاك سپرده شد.
در بالاي سنگ قبر آيت الله بهاءالدين محمدي عراقي اين جمله زيبا و پرمعناي حضرت امام خميني (ره) به چشم مي خورد كه 'بكشيد ما را ملت ما بيدارتر مي شوند'.
بيستم مرداد ماه بخاطر شهادت آيت الله بهاءالدين محمدي عراقي در بيستم تير ماه سال 1360 روز ملي شهرستان كنگاور نامگذاري شده است.
8066/7447 خبرنگار: مجيد رحمتي ** انتشار دهنده:علي مولوي