اهواز - ايرنا - مدير كل ورزش و جوانان استان خوزستان گفت: روساي كم كار هيات هاي ورزشي در صورت كم كار بودن از اتوبوس ورزش استان پياده مي شوند.

به گزارش ايرنا افشين حيدري روز دوشنبه در نشستي در خبرگزاري جمهوري اسلامي افزود: ورزش به عنوان يك نياز اساسي در خانواده ها و اجتماع بايد به عنوان يك فرهنگ عمومي عملياتي شود كه نقش هياتهاي ورزشي در اين زمينه بسيار مهم است.
وي گفت: با حركت كردن در مسير توسعه ورزش قهرماني به راحتي مي توان با دنيا ارتباط برقرار كرد به گونه اي كه يك ورزشكار با حضور خود در ميادين بين المللي و قرار گرفتن بر سكوي افتخار باعث معرفي يك كشور يا منطقه به جهانيان مي شود.
وي با بيان اين كه جامعه بدون ورزش همگاني در معرض انواع بيماري است افزود:جامعه پزشكي كم تحركي و ورزش نكردن را عامل اصلي انواع بيماريهاي نو ظهور دانست و گفت: هياتهاي ورزشي بايد با داشتن برنامه به جنگ با كم تحركي جامعه بروند.
حيدري اظهار كرد: سال گذشته بر اساس ماده هفت برنامه ششم توسعه در رابطه با استفاده هزينه هاي ماليات در امر ورزش، يك فرصت بسيار خوب براي حضور بخش خصوصي براي سرمايه گذاري در امر ورزش ايجاد شد و اين مصوبه سهم فعالين حوزه ورزش بيش از قبل تعريف شد.

**به حركت درآمدن ورزش خوزستان در سايه برنامه ششم توسعه
وي با بيان اين كه در سايه برنامه ششم توسعه در تلاشيم كه ورزش خوزستان را از چند بعد به حركت درآوريم، گفت: توسعه ورزش همگاني و قهرماني، ايجاد نشاط و اميد در جامعه و توسعه و ترويج فرهنگ ايثار و روح پهلواني شاكله اصلي سياست گذاري در ورزش استان كه بايد براي آن برنامه داشته باشيم.
مديركل ورزش و جوانان خوزستان با اشاره به اين كه امروز موضوع جوانان و ارزش نهادن براي آن ها بسيار مهم است به طوري كه اگر براي اين نسل از جامعه برنامه ريزي نشود آثار بسيار خطرناكي در بر خواهد داشت افزود: اگر در ورزش هزينه نكنيم در عوض بايد براي درمان ناهنجاري هاي اجتماعي و درمان افراد جامعه هزينه كرد.
وي گفت: در طول 10 سال گذشته اعتبارات خوبي به اين استان در بخش ورزش اختصاص يافت اما متاسفانه به دليل اينكه شناخت دقيقي از جايگاه واقعي ورزش خوزستان نداشتيم با عدم برنامه ريزي و پيگيري مناسب، اعتبارات فراوان استان را به طور ناصحيح هزينه كرديم به گونه اي كه امروز در زيرساخت هاي ورزش شرايط خوبي نداريم.

**وضعيت زيرساخت ورزش شهرستان ها بسيار اسفبار است
وي وضعيت زيرساخت ورزش بسيار از شهرستان هاي استان را اسفناك دانست و گفت: زيرساخت ها يكي از مهمترين موارد براي كمك به توسعه ورزش قهرماني و همگاني هستند.
حيدري گفت: در خوزستان توازن و عدالت در توزيع اعتبارات و سرانه فضاي ورزشي رعايت نشده است و امروز بسياري از شهرهاي استان با كوچكترين امكانات ورزشي به كار خود ادامه مي دهند و به داشتن يك زمين چمن افتخار مي كنند در حالي كه در شهرستان هاي ديگر چندين استخر و سالن ورزشي موجود است.
وي اظهار كرد: متاسفانه به بعضي از شهرستان هاي استان به دليل عدم چشم انداز و طرح آمايش سرزميني مناسب، اعتبارات اندكي اختصاص داده شده كه بسيار ناراحت كننده است.

**تقسيم زيرساخت هاي ورزش استان به 5 منطقه
وي با بيان اين كه زيرساخت هاي ورزش استان را به 5 منطقه تقسيم كرديم افزود: با راه اندازي پايگاه قهرماني در اين پنج منطقه، استعدادهاي رشته هاي ورزشي هر شهرستان را شناسايي كرده و اولويت كاري خود را بر مبناي تكميل پروژه هاي نيمه تمام و ترسيم يك مجموعه ورزشي در تمام شهرهاي استان قرار داديم و شهرستان هاي بدون استخر استان هر چه زودتر از فضاي استخر و شنا كردن بهره مند مي شوند.
وي گفت: امروزه وجود استخر از جزيي ترين امكانات ورزشي هر استان به شمار مي رود اما متاسفانه در بعضي از شهرستان ما حتي يك استخر نيز وجود ندارد پس نبايد انتظار داشت كه استعدادهاي شنا ما شكوفا شود.
مديركل ورزش و جوانان خوزستان راه اندازي و تعمير سالن هاي چند منظوره و بانك اطلاعاتي مجموعه هاي ورزشي مسقف را از ديگر اولويت هاي اداره كل ورزش و جوانان خوزستان دانست و گفت: شرايط اقليمي خوزستان ايجاد مي كند كه در سالن هاي ورزشي علاوه بر استاندارد سازي، امكانات لازم براي ورزشكاران فراهم شود.
وي گفت: بسياري از سالن هاي استان با وجود اين كه سال ها از زمان احداث آن ها مي گذرد اما هنوز يك سيستم خنك كننده و يا كفپوش مناسب ندارند لذا قصد داريم يك بانك اطلاعاتي در خصوص مجموعه ها و سالن هاي سرپوشيده استان راه اندازي كنيم و با همكاري سازمان برنامه و بودجه تمام سالن هاي استان را به سيستم خنك كننده، تهويه و كفپوش مناسب مجهز كنيم.

**زمين هاي خاكي كريدور انتقال بازيكن به تيم ملي بودند
وي در ادامه به فوتبال خوزستان كه زادگاه اين رشته در كشور است اشاره كرد و گفت: هميشه خوزستان را به عنوان يك استان فوتبال خيز مي شناختند و فوتبال كشور متعلق به اين استان است.
وي گفت: در گذشته وقتي نام فوتباليست هاي خوزستاني بر زبان جاري مي شد از حضور آنها در تيم ملي صحبت مي كردند اما يكباره فوتبال خوزستان به بن بست خورد.
وي گفت: در سال هاي دور يكي از دلايل حضور فوتباليست هاي خوزستاني در تيم ملي وجود زمين هاي خاكي فراوان در استان بود كه متاسفانه امروز بسياري از آن زمين ها به دليل ساخت و سازهاي غير مجاز و وجود زمين خوارهاي متعدد از بين رفته اند.
مدير كل ورزش و جوانان خوزستان افزود: زمين هاي خاكي در واقع شاهراه و كريدوري مناسب جهت انتقال بازيكنان خوزستاني به تيم هاي ملي بود كه با تخريب آن ها استعدادهاي نهفته استان كور شدند.
وي گفت: زماني تمام زمين هاي خاكي كشور متعلق به خوزستان بود و گسترش فوتبال محلات موجب پيشرفت فوتبال اين استان شده بود به طوري كه بيش از نيمي از بازيكنان تيم ملي خوزستاني بودند اما امروز اثري از آن زمين هاي خاكي نيست بر اين اساس تفاهم نامه اي با شهرداري برقرار كرديم كه به واسطه آن تا پايان سال 1400 زمين ميني فوتبال در سراسر استان راه اندازي شود.
حيدري با بيان اين كه بخشي از اعتبارات ما به صورت هديه از طريق ارگان هاي ديگر تامين مي شود افزود: در سال جاري از حوزه نفت بيش از 400 ميليارد ريال اعتبار براي توسعه فضاهاي ورزشي استان دريافت كرديم و اميدواريم از ساير دستگاه هاي ديگر همچون آب و برق، حفاري و پتروشيمي كه در ورزش استان سهم خوبي دارند اعتبار مناسبي جذب كنيم تا از اين طريق زيرساخت هاي ورزش استان را سر و سامان دهيم.

**جذب سالانه 620 ميليارد ريال در ورزش استان
وي به قانون جذب 27 صدم درصد ماليات بر ارزش افزوده ارگان ها به امر ورزش اشاره كرد و گفت: در برنامه ششم توسعه پول جديدي به سبد ورزش استان واريز مي شود كه بايد براي آن برنامه ريزي كرد كه به واسطه اين مصوبه سالاانه اعتباري در حدود620 ميليارد ريال به ورزش استان تزريق مي شود.
وي گفت: از اين ميزان 120ميليارد ريال آن سهم حوزه جوانان، 75 ميليارد ريال به ورزش آموزشگاهها اختصاص داده مي شود و مابقي آن كه425 ميليارد ريال است سهم ورزش استان است.
وي گفت: با استفاده از اين مبلغ كاستيهاي ورزش استان در گذشته را جبران، طرحهاي نيمه تمام را تكميل و مابقي را براي برنامه هاي جديد در نظر خواهيم گرفت.

**راه اندازي استخر شادگان و انديمشك تا دو ماه ديگر
مديركل ورزش و جوانان خوزستان از راه اندازي استخرهاي شهرستانهاي شادگان و انديمشك تا دو ماه آينده با حضور وزير ورزش و جوانان خبر داد و گفت: زورخانه شهرستان انديمشك از ديگر پروژه هاي مهم استان محسوب مي شود كه در سال جاري به بهره برداري خواهد رسيد.
وي گفت: سالن رزمي شهرستان مسجدسليمان از ديگر پروژه هاي عمراني استان است كه 18 سال از زمان كلنگ زني آن مي گذرد كه با برنامه ريزي لازم تا پايان امسال به بهره‌برداري مي‌رسد.
وي گفت: همچنين پروژه استخر باغملك خردادماه سال 97 افتتاح مي شود.

**مرتفع ساختن مشكلات ورزش شهرستان كارون و حميديه
وي به ورزش شهرستان هاي كارون و حميديه اشاره كرد و گفت: شهرستان تازه تاسيس كارون با وجود استعدادهاي فراوان در رشته فوتبال از وجود يك استاديوم ورزشي محروم است و سالن هاي سرپوشيده اين منطقه نيمه كاره رها شده است لذا يكي از دغدغه هاي ويژه ما رسيدگي به ورزش اين شهرستان است.
وي گفت: همچنين سالن هاي ورزشي شهرستان حميديه بسيار فرسوده و قديمي بوده و سيستم خنك كننده ندارند كه تلاش مي كنيم تا پايان امسال مشكلات آن ها مرتفع مي شود.
بگفته وي با توجه به برنامه ششم توسعه و قانون جذب 27 صدم درصد ماليات بر ارزش افزوده به امر ورزش بيش از سه هزار ميليارد ريال به ورزش استان تزريق خواهد شد كه ما تمام تلاش خود را در جهت رفع نواقص و كمبود زيرساخت هاي ورزشي استان خواهيم كرد.

**اماكن ورزشي استان به بخش خصوصي واگذار مي شود
حيدري به بهره‌برداري ناصحيح از اماكن ورزشي استان اشاره كرد و گفت: متاسفانه بعد از افتتاح مجموعه هاي ورزشي، عدم بهداشت، امنيت و سيستم هاي خنك كننده بيداد مي كند و از طرفي متولي آن سالن يا مجموعه مشخص نيست و مراقبت از آن به خوبي صورت نمي گيرد لذا اگر اماكن ما به بخش خصوصي واگذار شود علاوه بر درآمدزايي قطعا با نظارت بهتري كنترل مي شوند و هيات هاي ما براي هزينه هاي خود ديگر نگران اعتبار نيستند.
وي گفت: بسياري از اماكن ورزشي استان در سال هاي 93 تا 95 در حالي كه در اختيار بخش خصوصي بودند اما درآمدزا نبودند لذا بايد نظارت بر اماكن بيشتر شود تا هزينه هاي اماكن ورزشي از درآمدزايي خود تامين شود.

**در ورزش استان دنبال چهره سياسي نيستيم
وي تصريح كرد: در هيات هاي ورزشي به دنبال چهره سياسي و اسم و رسم نيستيم بلكه انتظار داريم كه در آن هيات كار تخصصي صورت گيرد. وي افزود: فلسفه وجودي هيات ها بر مبناي كار تخصصي است از طرفي ادارات شهرستاني نقش پشتيباني و سياست گذاري هيات هاي ورزشي را بررسي عهده دارد لذا قرار نيست روساي ادارات شهرستان ها به جاي 40، 50 هيات كار كنند.
وي گفت: اعتبار لازم را در اختيار هيات ها قرار داده و به دنبال آن نيستيم كه ادارات شهرستاني جاي هيات ها فعاليت كنند و نيز در قبال اعتباري كه به هيات ها داده‌ مي شود از آن ها برنامه و كار مفيد مي خواهيم و در پايان سال بايد عملكرد خود را ارائه دهند.

**جايگاه 31 هيات قايقراني استان در كشور تاسف بار است
وي به جايگاه تاسف بار رشته قايقراني خوزستان در كشور اشاره كرد و گفت: زيبنده خوزستان نيست كه با وجود اين همه رودخانه و فضاي آبي در استان، جايگاه 31 كشور را در رشته قايقراني داشته باشيم بر اين اساس يكي از اولويت هاي كاري خود را تاسيس مدرسه تخصصي قايقراني در اهواز قرار داديم تا مشكلات اين رشته هر چه سريعتر برطرف شده و استعدادهاي ناب استان شناسايي شوند. خوشبختانه با روي كار آمدن رييس هيات جديد اقدامات خوبي در حال انجام است.
مديركل ورزش و جوانان خوزستان احداث اولين مدرسه گلف استان در شهرستان مسجدسليمان، راه اندازي بزرگترين مركز بين المللي اسب سواري در زميني به مساحت 45 هكتار در اهواز، احداث مركز بزرگ تيراندازي با سرمايه‌گذاري 200 ميليارد ريال در خولي آباد اهواز، آغاز به كار احداث خانه كشتي در شهرستان هاي انديمشك و ايذه با مشاركت خير ورزشي، تكميل ورزشگاه نيمه تمام مجديان دزفول پس از 17 سال كه يكي از آرزوهاي مردم اين شهرستان است، راه اندازي استخر نيمه كاره شهرستان هاي رامشير و گتوند و توسعه فضاهاي ورزشي و تجهيز امكانات ورزشي شهرستان هاي استان از برنامه هاي ويژه ورزش استان در سال جاري به شمار مي روند.
6064
خبرنگار: محمد شاكري** انتشار دهنده: محسن بهاروند