مهاباد- ایرنا- فرماندار شهرستان سردشت با بیان اینكه بهره برداری و آبگیری سد 'كولسه' در دولت تدبیر و امید آینده درخشانی را برای منطقه ترسیم كرده است، گفت: سد 'كولسه' سردشت دارای اهمیت ملی و بین المللی است.

نژاد جهانی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار كرد: سد كولسه سردشت كاركردهای مختلفی برای این شهرستان و شهرهای اطراف دارد كه مدیریت فضای سد را می طلبد بر این اساس نظام جامع شهری و توسعه منطقه ای بر این اساس تدوین می شود.
وی افزود: به رغم اینكه جمهوری اسلامی ایران ساخت سد را حق خود می داند به الزامات و معاهدات بین المللی و مسائل انسان دوستانه نیز پایبند است.
جهانی گفت: بر اساس الزامات فنی آبگیری سد انجام شده كه موجب نگرانی هایی در شهر 'قلعه دیزه' اقلیم كردستان عراق شده بود اما این نگرانی جایی ندارد چون این سد آب آنها را نمی كاهد و از طرفی پس از حدود 10 روز از آبگیری سد دریچه ها به سمت اقلیم كردستان عراق باز شده و حق آبه سرازیر شده تا مشكلی برای آن سوی مرزها پیش نیاید.
وی بیان كرد: پس از پایان فرآیند فنی آبگیری و ارزیابی های انجام شده سرازیری آب به اقلیم كردستان عراق ادامه خواهد داشت.
جهانی گفت: سد كولسه سردشت اهمیت فوق العاده ای برای شمال غرب كشور دارد و كاركرد آن برق- آبی است.
وی اضافه كرد: 150 مگاوات تولید برق، تامین آب شرب سردشت و شهر ربط، تامین آب كشاورزی هفت هزار و 800 هكتار از زمین های حاشیه سد از جمله كاركردهای اصلی این سد است.
فرماندار سردشت گفت: سد كولسه كاركردهای ثانوی نیز دارد، اثرات اشتغال زایی در منطقه در خصوص ظرفیت های گردشگری ایجاد می كند كه از مهمترین كاركرد ثانوی آن است.
جهانی افزود: دریاچه 26 كیلومتری كه سد خواهد داشت مواهب طبیعی سردشت را تكمیل می كند و ظرفیت های مختلف دیگری مثل فعالیت در بخش شیلات را ایجاد می كند.
وی بیان كرد: 187 میلیون متر مكعب ظرفیت آب سد با 112 متر ارتفاع و حدود 280 متر طول تاج و دریاچه 17 كیلومترمربعی از مشخصات سد كولسه است كه برای بهره مندی از آن برنامه ریزی توسعه ای برای آینده شهرستان سردشت لازم است.
فرماندار سردشت همچنین با اشاره به اقدامات انجام شده در بخش كشاورزی شهرستان گفت: استفاده از آب های مرزی مورد توجه بوده طوری كه یكهزار و 500 هكتار زمین در این خصوص مطالعه شده و به دنبال آن هستیم تا اعتبارات اجرایی بگیریم.

**حدود 90 هكتار زمین كشاورزی سردشت در دولت یازدهم به آبیاری نوین تجهیز شد**
جهانی اظهار كرد: آبیاری 110 هكتار از زمین های كشاورزی شهرستان به روش آبیاری نوین انجام می شود كه نزدیك 90 هكتار آن در دولت تدبیر و امید تجهیز شده است.
وی اضافه كرد: هفت میلیارد ریال كمك بلاعوض نیز در این خصوص به كشاورزان اعطا شده است.
وی یادآور شد: برای خرید 66 دستگاه ادوات مختلف كشاورزی در شهرستان 18 میلیارد ریال هزینه شده است.
وی با بیان اینكه توسعه اراضی باغی از اهداف ما در بخش كشاورزی بوده است، گفت: 364 هكتار توسعه این اراضی برنامه ریزی شده است و اكنون این شهرستان دارای هفت هزار و 848 هكتار اراضی باغی و 20 هزار و 146 هكتار اراضی زراعی است.
وی افزود: ساخت پنج واحد مرغداری گوشتی و پروار بندی هم مصوب شده است.
جهانی توجه به طرح هایی كه ارزش افزوده داشته را از برنامه های اولویت دار بخش كشاورزی عنوان و بیان كرد: كاشت آزمایشی زعفران و گل گاوزبان از جمله اقدامات و مطالعات انجام شده در خصوص كاشت محصولات دارای ارزش افزوده در سردشت است كه اگر سنجش و ارزشیابی ها جواب بدهد كاشت محصولات به این سمت یعنی محصولات كمتر آب بر سوق پیدا خواهد كرد .
فرماندار سردشت با بیان اینكه با بهره برداری از سد كولسه سردشت این شهرستان تا سال 1430 شمسی مشكل تامین آب نخواهد داشت، افزود: با این وجود اكنون در برخی از مواقع برای تامین آب به سمت اجاره چاه های آب حركت می كنیم و اخیرا نیز 60 كیلومتر شبكه تصفیه خانه فاضلاب به بهره برداری رسیده و در مجموع 60 درصد شهر زیر پوشش شبكه آب و فاضلاب قرار دارند و 85 درصد از شهرستان سردشت از نعمت آب لوله كشی برخوردار هستند.
جهانی افزود: هفت كیلومتر شبكه فاضلاب نیز سال 1394 در میرآباد سردشت به بهره برداری رسیده و طرح تصفیه خانه فاضلاب روستایی نلاس نیز در حال اجرا است.
**گاز رسانی به روستاهای سردشت در دولت یازدهم آغاز شد**
فرماندار شهرستان سردشت در خصوص گازرسانی به روستاهای سردشت نیز گفت: تا پایان دولت دهم روستایی در این شهرستان از نعمت گاز برخوردار نبود و حتی در مركز شهر سردشت نیز خلاهای گازرسانی وجود داشت.
جهانی گفت: از سال 1392 گازرسانی به روستاهای سردشت با گازرسانی به پنج روستا به طول 24 كیلومتر آغاز شده است.
وی اضافه كرد: گازرسانی به 270 روستای منطقه نیز از سال 1394 تعریف شده و از ابتدای سال 1396 نیز عملیات اجرایی طرح گازرسانی به طول 182 كیلومتر به روستاهای میرآباد، نلاس و هفت روستای مجاور كه حدود 20 هزار نفر را تحت پوشش قرار می دهد، آغاز شده است.
وی ابراز امیدواری كرد كه تا پایان دولت دوازدهم تمام روستاها و مناطق شهرستان سردشت گاز دار شوند.
فرماندار سردشت در خصوص ایجاد راه و جاده در این شهرستان بیان كرد: 25.5 كیلومتر راه روستایی در شهرستان ایجاد شده و طرح جاده سردشت- بانه هم كه 20 كیلومتر آن در حوزه استحفاظی سردشت قرار دارد به زودی 12 كیلومتر آن روكش شده و چهار متر به عرض آن افزوده می شود.
جهانی گفت: این جاده به لحاظ اینكه مسیر ارتباطی با استان كردستان بوده، ارتباط جاده ای سردشت با تهران را تسهیل كرده و در افزایش جذب گردشگر به شهرستان كمك می كند و از این بابت از اهمیت بالایی برخوردار است.
وی افزود: جاده سردشت- بانه به علت جاذبه های تجارت چمدانی هم كه بانه دارد در جذب گردشگر و توسعه اقتصادی سردشت تاثیر گذار است.
**11 هزار و 230 كارت كوله بری در سردشت صادر شده است**
فرماندار سردشت از صدور 11 هزار و 230 كارت كوله بری در این شهرستان خبر داد و افزود: این كارت ها از امتیازات ویژه روستائیان نقاط مرزی برای تجارت محسوب می شوند یعنی مرزنشینان دارای كارت مبادلات مرزی هستند.
وی یادآور شد: تلاش برای ایجاد مرز رسمی در بازارچه كیله سردشت نیز در حال انجام است.
جهانی گفت: ظرفیت مناسبی برای صادرات و توسعه صنعت گردشگری به علت نزدیكی كیله به شهرهای مختلف عراق است كه برای تحقق اهداف گردشگری نیز تلاش می كنیم.

**ارزش صادرات از مرز 'كیله'سردشت در دولت یازدهم به حدود 215 میلیون دلار رسید**
فرماندار سردشت با بیان اینكه برجام تاثیر مناسبی در میزان صادرات و مبادلات تجاری كشور داشت، گفت: در چهار سال اول دولت تدبیر و امید 214 میلیون و 252 هزار و 245 دلار صادرات از مرز 'كیله' انجام شد.
جهانی بیان كرد: وزن صادرات انجام شده از این مرز 950 هزار و 893 تن بوده است.
وی همچنین با اشاره به اجرایی شدن طرح بیمه كوله بران،گفت: كوله بران با پرداخت سالانه 2 میلیون 880 هزار ریال حق بیمه از مزایای مستمری و بیمه همانند مزایای بیمه شدگان روستایی و عشایری بهره مند می شوند كه در حال اطلاع رسانی این موضوع هستیم.
**100 میلیارد و 200 میلیون ریال در حوزه سلامت هزینه شده است**
فرماندار سردست همچنین در خصوص اقدامات انجام شده در حوزه سلامت شهرستان گفت: 100 میلیارد و 200 میلیون ریال در این بخش هزینه شده و 57 خانه بهداشت و 6 مركز بهداشتی- درمانی، ساختمان جامع سلامت روستائی، یك باب پایگاه سلامت در دولت یازدهم ساخته شده و تجهیز 157 خانه سلامت در چهار سال گذشته محقق شده است.
شهرستان سردشت با جمعیت 120 هزار نفر در جنوب آذربایجان غربی و هم مرز با اقلیم كردستان عراق قرار دارد.
مهمترین اخبار ایرنای كشور، آذربایجان غربی و جنوب استان را به صورت لحظه به لحظه از كانال خبری تلگرام این رسانه به آدرسirnamahabad@ دریافت كنید.
3093**انتشار دهنده: پیمان پاكزاد