تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۳:۵۹

ساری - ایرنا- رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: افسردگی باید در جامعه كاهش یابد چرا كه این معضل یكی از عوامل اساسی بروز خودكشی است.

دكتر محمدرضا غنازاده روز سه شنبه در همایش پیشگیری از رفتار خودكشی در معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشكی بابل با اشاره به عوامل خطرپذیر خودكشی اعم از ترك تحصیل، طلاق و دیگر آسیب های اجتماعی و بیماری های روانی در جامعه اظهارداشت: همه باید تلاش كنیم با به كارگیری سازوكارهای مناسب افسردگی را در جامعه كاهش دهیم كه با انجام آن به طور قطع آمار خودكشی كاهش خواهد یافت.
وی افزود: جلوگیری از روند روبه رشد خودكشی در جامعه عزم ملی می طلبد و همه دستگاهها باید كمك كنند تا از این آمار در جامعه بكاهیم.
وی بیان داشت: ما نباید تنها به آموزش مهارت زندگی بسنده كنیم بلكه اگر بخواهیم در جلوگیری از آمار خودكشی موفق باشیم باید اول از آموزش و پرورش آغاز كنیم و از سویی دیگر عوامل خطر پذیر خودكشی را جدی بگیریم.
غنازاده گفت: در جامعه باورهایی وجود دارد كه با تقویت این باورها كه ریشه در اعتقادات و خانواده ها دارند می تواند در كنترل خودكشی نقشی اساسی ایفا كند.
وی اضافه كرد: آمار دقیق خودكشی در كشور ارائه نمی شود چون بسیاری از خانواده ها حاضر نیستند قربانیان خودكشی در بیمارستان ها به همین نام ثبت شوند لذا با عناوین تصادف و غیره سعی دارند خودكشی اعضای خانواده خود را پنهان كنند.
وی بیان كرد: با وجود این براساس آمار رسمی اعلام شده در سال 95 از هر 100 هزار نفر جمعیت كشوربه طور میانگین 111 نفر اقدام به خودكشی كردند كه حدود 3 نفر منجر به فوت شده است.
خبرنگار: زینب حبیب پور گودرزی**انتشار دهنده: محسن حسن نیا
7328/1899