تهران– ایرنا- نخستین مركز نوآوری لیزر در كشور با اعتبار 10 میلیارد ریال عصر امروز -سه شنبه- در مراسمی با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری و علی اكبر صالحی رییس سازمان انرژی اتمی در تهران گشایش یافت.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، امروزه فناوری لیزر به عنوان یكی از فناوری‌های كلیدی و راهبردی، نقش اساسی و رو به رشد در حوزه های مختلفی از جمله صنعتی، پزشكی، دندانپزشكی و همچنین دفاعی دارد و زمینه‌ساز توسعه فناوری و تولید بسیاری از محصولات پیشرفته حوزه‌های مختلف فناوری است.
گردش مالی بالای حاصل از اقتصاد مبتنی بر فناوری لیزر در برخی از كشورها در كنار اهمیت و كاربردهای روزافزون این فناوری ارزشمند و راهبردی، معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری را بر آن داشته است كه با تامین حمایت های لازم و همكاری دو مجموعه شامل ستاد لیزر، فوتونیك و ساختارهای میكرونی این معاونت و مركز ملی علوم و فنون لیزر ایران، مجموعه ای را تحت عنوان مركز نوآوری لیزر ایران برای حمایت از تجاری سازی دانش موجود در كشور راه اندازی كند.
دكتر ایرج مشایخی رئیس نخستین مركز ملی نوآوری لیزر عصر سه شنبه در حاشیه افتتاح این مركز در گفت و گو با خبرنگار گروه علمی ایرنا اظهار كرد: در واقع این مركز شكل گرفت تا دانش بالقوه موجود در كشور در زمینه علوم و فناوری لیزر تبدیل به یكسری محصولات تجاری شود.
مشایخی با اشاره به این كه حدود 50 سال از كاربرد لیزر در صنایع مختلف در دنیا می گذرد و این فناوری ارزشمند منشاء تحولات بسیار مهمی در حوزه های مختلف از جمله بخش صنعت بوده است، گفت: با این كه كشورمان در بخش دانش لیزر در سطح بسیارخوبی قرار دارد، اما این دانش بایستی كاربردی و تجاری سازی شود، چراكه دقیقا نقطه ضعف ما نیز همین بخش است.
وی با بیان این كه در حال حاضر یك سری شركت های دانش بنیان در حوزه تجاری سازی لیزر فعالیت می كنند، هدف اصلی راه اندازی این مركز را متمركز كردن فعالیت های تجاری سازی در این بخش به صورت یك شبكه و همچنین ارائه حمایت های لازم به این شركت ها ذكر كرد.
مشایخی با تاكید براین كه بسیاری از اساتید و دانشجویان به عنوان بخش های حقیقی ممكن است ایده های زیادی در حوزه لیزر و تجاری سازی داشته و در عین حال با مشكلات مالی روبرو باشند، افزود: بر این اساس، ما قصد داریم در این مركز هر شش ماه یكبار برای جذب ایده فراخوان دهیم و همچون یك شتاب دهنده، ایده های نوآورانه را جذب و تا تبدیل شدن به محصول و تجاری سازی حمایت كنیم تا بعدها در ادامه در قالب یك شركت رشد كنند.
وی در توضیح فعالیت های این مركز ادامه داد: در واقع دانش از طریق مركز ملی علوم و فنون لیزر ایران ایجاد می شود و پس از این كه نمونه اولیه ساخته و آماده شد، برای تولید و عرضه به بازار و همچنین جهت تجاری سازی به دل شركت ها می آید كه این خود یك بخش كار است.
رئیس مركز نوآوری لیزر ایران در ادامه با بیان این كه لیزر در تمامی حوزه های از جمله پزشكی، دندانپزشكی، صنایع مختلف از جمله جوش، برش، حكاكی، سخت كاری، صنایع خودروسازی و حتی كشاورزی كاربرد دارد، تاكید كرد: راه اندازی این مركز در واقع شروعی است برای تجاری سازی فناوری لیزر كه دانش آن موجود است اما متاسفانه تاكنون لمس نشده است.
وی با اشاره به این كه در حال حاضر برخی از كشورهای مطرح دنیا از گردش مالی بسیار بالایی از اقتصاد مبتنی بر فناوری لیزر برخوردار شده اند، گفت: ایران در بخش علوم و دانش لیزر در سطح بسیار بالایی قرار دارد، اما در بحث تجاری سازی متاسفانه ضعیف هستیم و ما هم باید علاوه بر سطح این دانش در زمینه تجاری سازی نیز موفق شویم.
رئیس مركز نوآوری لیزر در ادامه با بیان این كه مركز نوآوری لیزر با اعتبار 10 میلیارد ریال راه اندازی شده است، گفت: این مركز دارای برنامه ریزی كوتاه مدت، میان مدت و همچنین بلندمدت به منظور گسترش خدمات، تجهیزات و آزمایشگاه های مورد نیاز است.
بر اساس این گزارش، نخستین مركز نوآوری لیزر كه عصر امروز با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری افتتاح شد، در ملاصدرا- خیابان شیراز جنوبی- نبش خیابان زرتشتیان واقع است.
علمی ** 1836 **
خبرنگار: یوسف درویشی* انتشار: زهره محتشمی پور