سنندج- ايرنا- رئيس جهاد كشاورزي استان كردستان با اشاره به اينكه سال گذشته كشاورزان كردستاني در زمينه كشت محصول كلزا متحمل خسارت شدند گفت: سرمازدگي پاييزه علل اصلي كاهش توليد كلزا بوده است.

به گزارش ايرنا كريم ذوالفقاري روز چهارشنبه در نخستين نشست ستاد دانه هاي روغني و دومين نشست ستاد زراعت جهاد كشاورزي استان كردستان در سنندج، افزايش توليد كشت كلزا را يكي از سياست هاي وزارت جهاد كشاورزي عنوان كرد و افزود: جهاد كشاورزي كردستان نيز موظف است در راستاي سياست هاي ابلاغي وزارت جهاد كشاورزي اين سياست را در استان كردستان اعمال كند.
وي ادامه داد: شرايط آب و هوايي كشت محصول كلزا در كردستان فراهم است و در همين راستا كشاورزان بايد در مزارع خود محصول كلزا كشت و توليد كنند.
وي خريد و پرداخت وجه كلزا را رضايت بخش توصيف كرد و افزود: جهاد كشاورزي كردستان از توليد كنندگان كلزا حمايت مي كند.
وي رفع و تامين نيازهاي داخلي كشور را يكي از اهداف دولت دانست و گفت: سياست وزارت جهاد كشاورزي سال آينده در زمينه خريد كلزا بهتر خواهد شد.
ذوالفقاري با اشاره به اينكه بخشي از زمين زراعي مربوط به كلزا در استان خسارت ديده است افزود: جهاد كشاورزي كردستان از توليد كنندگان كلزا حمايت مي كند.
وي با اشاره به اينكه از ابتداي سال 96 تاكنون حدود 31 هزار و 59 تن كود ازته، فسفاته و پتاسه به كشاورزان استان تحويل شده است اظهار كرد: كشاورزان كردستاني با توجه به ظرفيت ها و عملكرد محصول توليدي خود نسبت به بيمه محصولات كشاورزي اقدام كنند.
رئيس جهاد كشاورزي استان كردستان گفت: كشاورزان كردستاني در زمان كشت كلزا به توصيه كارشناسان كشاورزي از كود و سموم مورد نياز استفاده كنند.
ذوالفقاري مقوله آموزش كشاورزان را بسيار مهم ارزيابي كرد و ادامه داد: در راستاي بالا بردن سطح درآمد روستاييان، بهبود وضعيت معيشتي آنها و ماندگار كردن روستائيان در روستا توليدات بخش كشاورزي بايد حمايت شوند.
وي ادامه داد: از آنجا كه معيشت و اقتصاد خانوار روستايي وابسته به كشاورزي است در راستاي اقتصادي كردن كشاورزي و افزايش راندمان توليد، برگزاري كلاس هاي آموزشي و توجيهي در زمينه نحوه استفاده از كود و سموم در كشت محصولات ضروري است.
وي با اشاره به اينكه سال گذشته 70 درصد تعهدات جهاد كشاورزي استان در زمينه دانه هاي روغني تحقق پيدا كرده است گفت: پيش بيني مي شود امسال پنج هزار هكتار معادل 10 هزار تن كلزا در استان كشت و توليد شود.
به گفته وي، در سال زراعي 95 -96 حدود 951 هكتار كلزا معادل 2 هزار و 17 تُن كلزا در استان توليد شده است و بخشي از 550 هكتار زمين زراعي خسارت ديده استان قابليت ريكاوري داشته است.
وي اظهار كرد: كشاورزان در سال جاري در سطح وسيعي گلرنگ كشت كنند اين محصول تضميني خريداري خواهد شد.
مدير زراعت جهاد كشاورزي استان كردستان نيز در اين نشست با اشاره به اينكه بمنظور تامين روغن مورد نياز كشور سالانه چهار ميليارد دلار ارز از كشور خارج مي شود گفت: دولت درصدد است 70 درصد نيازهاي داخلي كشور را رفع كند.
صالح احمدي افزود: در همين راستا در 10 سال گذشته برنامه خود اتكايي دانه هاي روغني از سوي وزارت جهاد كشاورزي در حال اجرا است.
وي تاخير در حمل بذر به استان، كمبود شديد بذر و ارقام هيبرد خارجي، نامشخص بودن وضعيت بيمه كلزا براي كشاورزان و عدم تخصيص بموقع تسهيلات بروز خسارت وارده به زراعت كلزا در يخبندان زمستانه را از مهم ترين مشكلات كلزا عنوان كرد.
وي افزود: در راستاي حل مشكل كلزاي استان بخش خصوصي بايد مشاركت كنند.
به گفته وي، هزار و 798 هكتار زمين مناسب كشت كلزا در شهرستان ها مكان يابي شده است.
در اين جلسه مشكلات پرداختي بيمه كشاورزان، وضعيت انواع كودهاي شيميايي استان و توليد دانه هاي روغني استان مورد بررسي قرار گرفت.
2 هزار و 71 هكتار زمين زراعي كلزا در استان وجود دارد و تعداد 702 نفر بهره بردار به كار كشت كلزا مشغول هستند.
**خبرنگار:شيوا اردلان منش/**انتشار دهنده: اميد بهمني
7352/6108