تهران - ایرنا - خطیب موقت نماز جمعه با بیان اینكه دنیا مكانی است كه تجارت معنوی در آن صورت می گیرد گفت: انسان می داند كه باید پاسخگوی اعمال خوب و بد خود باشد.

به گزارش روز جمعه خبرنگار ایرنا آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه اول نماز جمعه با بیان اینكه خداوند در قرآن انسان را به تقوا دعوت و از عقاب اعمال غیر مومنی حذر داشته است تصریح كرد: تعجب می كنم از كسی كه می داند باید پاسخگوی رفتار خود باشد زیرا این اعمال جزا دارد اما به درستی رفتارش نمی اندیشد.
وی با بیان اینكه تجسم عمل از معارفی است كه شیعه و سنی در قیامت قبول دارند اظهار كرد: روز قیامت باطن اعمال ما، خود را نشان می دهد نعمت های بهشتی پاداش رفتار خوب مومنین هستند و عذاب الهی جزای اعمال غیر مومنین است پس مراقب اعمال خود باشیم و بهشت را برای خود تدارك ببینیم.
به گفته وی از تفاوت های اساسی كه بین زندگی مومن و غیر مومن این است كه مومن به مبدا و معاد باور است اما برای كسی كه ایمان ندارد این دو عنصر مطرح نیست.
وی با اشاره به آیاتی از قرآن كه انسان را به یك تجارت پرسود كه انسان را از عذاب دردناك می رهاند خاطر نشان كرد: این معامله پر سود دو عنصر دارد ایمان به خدا، جهاد و هزینه كردن در راه او.
خاتمی با بیان اینكه دنیا تجارت خانه معنوی است تاكید كرد: در آیه های قرآنی سه مولفه وجود دارد كه دنیا را بازار، جان را كالا و شیطان و ذات مقدس ربوبی خریدار هستند انسان باید با چشم باز بداند كه كالای خود را به چه كسی می فروشد زیرا اگر جان را به شیطان بفروشد بازنده است و اگر به خدا بفروشد در برابر آن، بهشت ابدی را خریده است.
خطیب نماز جمعه موقت تهران با اشاره به داستان های حضرت موسی و ابراهیم گفت: ایمان یعنی با تمام وجود بپذیریم كه خداوند همه كاره و سبب ساز است كه شامل ایمان های شعاری، مقطعی، منافقانه، عافیت طلبانه و منفعت طلبانه نمی شود
وی افزود: ایمان ها باید با صداقت همراه باشد كه برای ایمان خود ایستادگی می كنند و از رفاه، شهوت، غضب، آبرو، مال و جان كه بالاترین جایگاه را دارد گذشت می كنند و از آنچه دوست دارند در راه خدا انفاق می كند.
خاتمی با تاكید بر اینكه كسی كه با خدا معامله كند ابدیت را می خرد تصریح كرد: زندگی قرآنی سراسر خدا باوری است و خداوند توفیق این زندگی را به ما عنایت كند.
فراهنگ ** 7561 ** خبرنگار: سارا كریمیان
انتشار: كتایون لامع زاده