تهران - ایرنا - شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در پاسخ به بخشی از اظهارات محمود صادقی، نماینده مجلس شورای اسلامی و نگرانی‌های ایشان در مورد عملكرد بخش حساس هوانوردی در جلسه روز پنجشنبه 26 مرداد ماه كه در مخالف با وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی ایراد شد، در مقام پاسخگویی و رفع ابهام اطلاعیه زیر را صادر كرد.

به گزارش ایرنا از روابط عمومی شركت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران، ضمن تشكر وافر از توجه ویژه و حساسیت مجلس و جناب آقای صادقی نماینده تهران به صنعت فرودگاهی و ناوبری هوایی ایران و تذكر مهم نماینده تهران نسبت به ضرورت اجرای تعهدات بین‌المللی توسط كشور در حوزه مدیریت اطلاعات هوانوردی (Aeronautical Information Management) و عدم استقرار(ATS Message Handling System) یا سامانه تبادل پیام‌های مراقبت پرواز، به منظور اطمینان خاطر دكتر صادقی و سایر نمایندگان از عملكرد بخش حساس كنترل ترافیك هوایی، به استحضار می‌رساند كه بخش ناوبری هوایی در حوزه‌های مختلف طی سال اخیر دچار تحولات چشمگیری شده به ‌گونه‌ای كه عملكرد این حوزه جزء مهمترین نقاط قوت وزارت راه و شهرسازی و این شركت است.
این درست است كه در ابتدای فعالیت دولت یازدهم، حوزه هوانوردی یكی از حوزه‌های پرچالش وزارت راه و شهرسازی بود و در ابتدا هم در مدیریت، هم در نیروی انسانی و هم در تجهیزات و سامانه‌ها، در شرایطی سخت و پرچالشی بسر می‌بردیم. شبكه راه‌ها و ترمینال‌های مهم هوایی كشور اشباع شده و سامانه‌های ارتباطی، ناوبری و راداری كشور هم فرسوده و عمر مفید تمامی سامانه‌های حساس راداری سال‌ها قبل به اتمام رسیده بود. در منطقه هم جایگاهی نداشتیم و بسیاری از تعهدات ما مثلاً در ایجاد راه‌های موازی و یك طرفه و اجرای ناوبری ماهواره‌ای، ابتر مانده بود به گونه‌ای كه چند نقطه ترافیكی خطرناك (Hot spot)در فضای كشور اعتراضات مكرر ایكائو و یاتا IATA(اتحادیه بین‌المللی شركت‌های هواپیمایی بازرگانی) را به دنبال داشت.
اما با برنامه‌ریزی منسجم و اقدامات متعدد انجام شده از جمله اجرای طرح فراملی مدیریت آسمان ایران‌شهر طی دو سال گذشته، چنان تحولاتی در فضای كشور و عملیات كنترل ترافیك هوایی ایجاد شد كه جزء آرمان‌های چند دهه قبل بوده به طوری كه نهادهای بین‌المللی یاد شده در قبل، از آن تقدیر كردند.
ایجاد 15000 كیلومتر راه هوایی جدید، یك طرفه و موازی كردن كلیه مسیرهای مهم بین‌المللی تعهد شده و چندین مسیر مهم پرترافیك داخلی، اجرای ناوبری ماهواره‌ای، اجرای طرح نوسازی سامانه‌های ارتباطی، ناوبری و راداری از جمله خرید سه رادار كه یكی از آنها وارد كشور شده، دومی آماده حمل بوده و سومی در حال ساخت است، برنامه اورهال و ارتقای 14 دستگاه رادار و خرید پنج دستگاه دیگر در آینده نزدیك و برنامه‎ریزی مدون در خصوص نوسازی سامانه‎های ارتباطی (RCAG) از جمله مهمترین اقدامات انجام شده فقط در دو سال اخیر است. انشاالله با اجرای این برنامه‌ها در دولت دوازدهم، بخش كنترل ترافیك هوایی كاملاً به هنگام شده و حداقل تا 15 سال بعد، نیازی به اقدام مهم توسعه‌ای و حتی بهبود اساسی دیگری نخواهد بود.
اما در مقام پاسخ صریح به سوال دكتر صادقی به اطلاع می‌رساند؛ این سوال معطوف به نحوه تبادل پیام‌های هوانوردی است. تبادل پیام‌ها علیرغم اهمیت بالای آن اصولاً عملیات غامض و پیچیده‌ای نیست.
موضوع انتقال پیام‌های هوانوردی، چیزی شبیه ارسال پیامك از تلفن‌های همراه است و تفاوت فقط در محتوای پیام‌ها و نوع فناوری تبادل پیام است. در هوانوردی محتوای پیام‌های مواردی مانند وضعیت هوای منطقه، موانع طبیعی و غیرطبیعی فرودگاه، آخرین وضعیت سامانه‌های فرودگاهی و هوانوردی، نقشه‌های هوانوردی و ... است كه برای خطوط هوایی و سایر ذینفعان ارسال می‌شود.
توضیح اینكه در راستای تغیرات درحوزه پیام‌های هوانوردی، همانطور كه در مراقبت پرواز، ATS (سرویس مراقبت پرواز) به ATC (سرویس كنترل ترافیك هوایی) و سپس به ATM (مدیریت ترافیك هوایی) تبدیل شده است؛ AIS (سرویس اطلاعات هوانوردی) نیز به AIM (مدیریت اطلاعات هوانوردی) تبدیل شده است تا ازATM پشتیبانی كند با این هدف كه پیامهای هوانوردی مطابق پروتكل‌های استاندارد جدید، با سرعت و كیفیتی به مراتب بالاتر از قبل، به واحدهای مختلف مورد نظر مراقبت پرواز و دیگر كاربران نظیر شركت‎های هواپیمایی مسافربری مخابره شده و امكان ارسال انواع دیگر پیام‌ها مانند تصاویر و نقشه‌های هوانوردی و.. نیز ایجاد می‎شود.موضوعی كه از حدود یك دهه پیش در دستور كار ایكائو قرار گرفت. اما تحقق این هدف مستلزم دو اقدام اساسی در سیستم هوانوردی كشورها بود: یكی اصلاحات مدیریتی و دیگری به روز كردن بستر و سامانه‌های تبادل پیام‌های هوانوردی.
در حوزه مدیریت، طی دو سال اخیر كلیه اصلاحات لازم در بخش ناوبری هوایی كشور به انجام رسیده و نه تنها ما از منطقه و دنیا عقب نیستیم بلكه كشور ما در این حوزه، در منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا مقام اول را كسب كرده است. در حوزه به روزكردن بستر و سامانه‌های تبادل پیام‌های هوانوردی نیز از سال 1389 و در دولت دهم اقداماتی آغاز شد كه متاسفانه هم به نتیجه نرسید و هم به دلایل نامشخص ارقام قابل توجهی كه به نماینده ایرانی شركت فروشنده برای خرید محصول مبلغ پرداخت شد، گم و دچار سرنوشت نامشخصی شد. اتفاقی كه متاسفانه از چشم دستگاه‌های نظارتی نیز پنهان مانده بود.
در اجرای طرح فراملی مدیریت آسمان ایران‌شهر و متعاقب كشف این موضوع و در راستای حل آن، طی دو سال گذشته با پیگیری‌های حقوقی به عمل آمده جهت استیفای حقوق كشور، مشخص شد كه واسطه ایرانی، علیرغم دریافت مبلغ و دادن رسید، وجه را به شركت سازنده پرداخت نكرده است. مزید آگاهی مخاطبان، شركت خارجی فروشنده در حال اقامه دعوای حقوقی علیه نماینده ایرانی خود است.
در راستای حل این مشكل و استیفای حقوق كشور و شركت، طی دو سال گذشته مذاكرات و پیگیری‌های بین‌المللی گسترده‌ای انجام گرفت كه در نهایت، اخیراً شركت سازنده ضمن پذیرش انجام تعهدات قبلی خود، موافقت كرد تا در سقف تعهدات قبلی، نسخه به روز شده (2017) محصول را تحویل ایران دهد كه این امر از اقدامات مهم متعدد انجام شده در حوزه ارتقای سلامت اداری بشمار می‌رود.
اما در طول این مدت و مقابله با تحریم‌های ظالمانه، با استفاده از توان نیروی متخصص داخلی، خوشبختانه بستر لازم برای تبادل پیام‌های هوانوردی مطابق با پروتكل‌های بین‌المللی در داخل كشور تهیه و بیش از دو سال است كه مراحل آزمایشی- عملیاتی خود را با موفقیت پشت سر گذاشته و توانسته است از ایجاد بحران در تبادل پیام‌های هوانوردی جلوگیری كند. مانور بزرگ و افتخارآفرین پذیرش و مدیریت جریان پیچیده ترافیك قطری در بحران اخیر ایجاد شده توسط چهار كشور عربی كه تقدیر نهادهای بین‌المللی را نیز در پی داشت؛ گواهی بر سرعت و دقت عمل مدیران و متخصصان شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران و دلیل قاطعی بر عملكرد موفقیت این سیستم است. اقدامی كه در هفته اخیر مورد تقدیر كتبی رئیس جمهور دولت دوازدهم نیز قرار گرفت و بزودی رسانه‌ای خواهد شد.
خوشبختانه با توجه تحولات انجام شده پیش گفته، موفقیت‌های بزرگ جمهوری اسلامی در عملیات هوانوردی بین‌المللی و توانمندی‌های اثبات شده كشور در این بخش، در سال جاری میلادی، برای اولین بار چندین مسئولیت بین‌المللی در حوزه هوانوردی و فرودگاهی نیز به نمایندگان شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران واگذار شد كه تصاحب سمت ریاست اجلاس‌های سالانه مسیرهای هوایی میان منطقه‌ای (اروپا، خاورمیانه، آسیا-پاسفیك) و عضویت یكی از اعضای هیئت مدیره شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوای ایران در هیئت مدیره شورای بین‌المللی فرودگاه‌ها، منطقه آسیا- پاسفیك، عضویت نماینده شركت یادشده در هیئت رئیسه كمیته تدوین دستورالعمل‎های آموزشی تجسس و نجات ICAO/IMO و دعوت رسمی وزیر حمل‌ونقل اروپا در سال 2016 برای عضویت شركت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران در توافق‌نامه مدیریت یكپارچه هوایی اروپا (SESAR) از آن جمله‌ هستند.
در پایان، این شركت ضمن اعلام آمادگی جهت پاسخگویی به هرگونه سوالات و ابهامات احتمالی دیگر، از دكتر صادقی و سایر نمایندگان دعوت می‎كند تا ضمن حضور در شركت، از نزدیك با دستاوردهای بزرگ حوزه متحول شده ناوبری هوایی كشور آشناتر شوند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
https://t.me/irnaeco
اقتصام**1108**1557 خبرنگار: ایرج منصوری * انتشار: مرضیه فاتحی