به گزارش روز یكشنبه ایرنا، آزمون سراسری سال 96 به منظور پذیرش دانشجو برای دوره های روزانه، شبانه (نوبت دوم)، نیمه حضوری، مجازی و پردیس خودگردان دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی، دانشگاه پیام نور، موسسات آموزش عالی غیرانتفاعی، پردیس های دانشگاه فرهنگیان، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و كدرشته های تحصیلی با آزمون دانشگاه آزاد در روزهای 15 و 16 تیرماه در 372 شهرستان و 478 حوزه امتحانی در كشور و 27 حوزه در 23 كشور دنیا با حضور 838 هزار و 972 داوطلب حاضر در جلسه آزمون برگزار شد و از این تعداد، 838 هزار و 929 داوطلب مجاز به انتخاب رشته شده اند.
بر اساس برنامه زمانی اعلام شده داوطلبان مجاز به انتخاب رشته فرصت داشتند كه ضمن مطالعه دفترچه راهنمای انتخاب رشته گروه های آزمایشی و ویژه نامه ها و راهنمای انتخاب رشته مجازی و اطلاعات مفید دیگر نسبت به انتخاب 150 كدرشته تحصیلی مورد علاقه خود اقدام كنند.
به گفته مشاورعالی سازمان سنجش آموزش، داوطلبان مجاز به انتخاب رشته كنكور 96 از 19 تا 25 مرداد با توجه به مهلت های تمدید شده به سایت سازمان سنجش مراجعه كردند و بر اساس آمار از 838 هزار و 929 داوطلب مجاز تعداد 498 هزار و 78 داوطلب نسبت به تكمیل فرم انتخاب رشته خود اقدام كردند. در واقع 59.37 درصد مجازین، انتخاب رشته خود را تكمیل كردند.
همچنین متقاضیان پذیرش در رشته های تحصیلی بدون آزمون كه پذیرش در آنها صرفاً بر اساس سوابق تحصیلی (معدل كتبی دیپلم) است، چه در كنكور شركت كرده و چه شركت نكرده بودند می توانستند با ورود به سایت سازمان سنجش، ضمن ثبت نام، نسبت به انتخاب رشته اقدام كنند كه بر اساس آمار اولیه تعداد 47 هزار و 878 داوطلب در این نوع پذیرش ثبت نام و انتخاب رشته كردند.
بر اساس این گزارش، دفترچه كنكور امسال نكات تازه ای دربرداشت كه از آن جمله می توان به تغییر گسترده عناوین و گرایش رشته های تحصیلی برای سال تحصیلی 96-97 اشاره كرد.
این تغییرات در عناوین و گرایش ها از سویی به سیاست بدون گرایش اعلام شدن رشته های تحصیلی كه از سوی وزارت علوم دنبال می شود، برمی گردد و برخی از این تغییرات نیز تحت تاثیر بازنگری رشته های تحصیلی صورت گرفته است.
پیشتر، معاون آموزشی وزارت علوم از حذف تعداد قابل توجهی از گرایش های كارشناسی در دفترچه كنكور سال 96 خبر داده و عنوان كرده بود كه رشته ها، متناسب با شرایطی كه دارند به صورت كد رشته مستقل تعریف می شوند.
مجتبی شریعتی نیاسر درباره تعداد رشته هایی كه در دفترچه كنكور سال 96 حذف شده است، گفت: در مقطع كارشناسی، تمام گرایش ها حذف شده است و صرفا رشته ها به صورت متمركز ارائه می شود و در مقطع كارشناسی ارشد و دكتری نیز این رشته ها متناسب با شرایطی كه دارند به صورت كدرشته مستقل تعریف می شوند.
معاون آموزشی وزیر علوم با تشریح دلایل حذف گرایشها در مقطع كارشناسی گفت: این تصمیم در وزارت علوم اخذ شده است و با این كار هم راستا با نظام آموزش جهانی پیش می رویم.
بر پایه این گزارش، طرح اصلاح قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها معروف به (قانون حذف كنكور) طی چند سال گذشته به دفعات مطرح شده و چندین بار هم در خانه ملت بر سر این موضوع، مباحث مختلفی عنوان شده است.
بر اساس قانون مصوب سال 86، مقرر شد كه كنكور تا سال 90 كاملا حذف شود اما قانون مذكور، سال 92 توسط نمایندگان مجلس شورای اسلامی اصلاح و چندین تكلیف بر عهده سازمان سنجش آموزش كشور و آموزش و پرورش گذاشته شد.
هدف از ارائه این طرح كه دو فوریت آن نیز در جلسه علنی مجلس تصویب شده بود، رفع ابهام ناشی از ابطال یكی از مصوبات شورای سنجش و پذیرش دانشجو توسط دیوان عدالت اداری بوده است؛ دیوان عدالت اداری در آن تاریخ با ابطال مصوبه شورای سنجش و پذیرش دانشجو درباره تعریف سوابق تحصیلی اعلام كرده بود كه تا زمان محقق شدن تأثیر نمرات سه سال آخر متوسطه، امكان اعمال سوابق تحصیلی در پذیرش دانشجو وجود ندارد.
بر اساس ماده واحده طرح نمایندگان مجلس، مواد یك و سه قانون سنجش و پذیرش دانشجو در دانشگاهها و مراكز آموزش عالی كشور مصوب 10 شهریورماه 1392 به این شرح اصلاح و قرار شد از آزمونهای سال 1395 و پس از آن اعمال شود:
بند الف ماده یك ـ منظور از سابقه تحصیلی، نمراتی از دروس دوره سه ساله آخر متوسطه است كه مطابق اصول سنجش اندازهگیری توسط وزارت آموزش و پرورش به صورت سراسری و نهایی و استاندارد برگزار شده باشد.
بند ت ماده سه نیز كه به یكی از وظایف شورای سنجش و پذیرش دانشجو اشاره دارد، به این شرح اصلاح میشود «اتخاذ تصمیم در مورد میزان و نحوه تأثیر هر یك از عوامل سابقه تحصیلی (متناسب با تحت پوشش قرار گرفتن امتحانات نهایی سه ساله آخر متوسطه)، آزمون عمومی و آزمون تخصصی در سنجش».
موافقان این طرح به مسائلی همچون ضعف تفكر عمیق در آموزش در نتیجه كنكورمحوری و تمرین تستزنی توسط دانشآموزان، رفع فشارهای ناشی از كنكور و ارزیابی توان تحصیلی دانشآموزان در بازه زمانی چند ساعته و رفع ابهام دیوان عدالت اداری اشاره كردند.
مخالفان نیز عجله در ارائه این طرح و ضرورت چكشكاری آن و نیز موجود نبودن ابزارهای كافی در اختیار آموزش و پرورش برای استانداردسازی آزمونها را از جمله دلایل مخالفت خود اعلام كردند.
در نهایت كلیات این طرح با 110 رأی موافق، 54 رأی مخالف و 9 رأی ممتنع از مجموع 196 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید.
كارشناسان ضمن تاكید بر اینكه صندلی خالی دانشگاهها دلیل روشنی بر كارایی نداشتن كنكور است، دریافت سودهای كلان در برگزاری آزمونهای آزمایشی و كلاسهای كنكور را از جمله عوامل به نتیجه رسیدن حذف كنكور و قانون در این زمینه دانستند.
در همین راستا یك عضو كمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس از بررسی موضوع آزمونهای استاندارد و حذف كنكور در مجلس خبر داد و گفت: می توان با برگزاری امتحانات هماهنگ استاندارد و اعمال سوابق تحصیلی دانش آموزان، كنكور را حذف كرد.
محمدجواد ابطحی اظهار كرد: با توجه به برخی گزارشهای دریافتی، هنوز قانون مذكور به درستی اجرایی نشده كه باید علل آن بررسی شود تا میزان عملیاتی شدن «ﻗﺎﻧﻮﻥ ﺳﻨﺠﺶ ﺩﺍﻧﺸﺠﻮ» طی سالهای گذشته بررسی شود.
رئیس سازمان سنجش آموزش نیز در گفت و گو با خبرنگار حوزه دانشگاه ایرنا در مورد انتشار اخباری مبنی بر حذف كنكور اظهار داشت: هیچگاه قرار نبود كنكور حذف شود.
ابراهیم خدایی افزود: بر اساس قانون مصوب سال 86 مجلس شورای اسلامی، مقرر شد تا سال 91 كنكور حذف شود اما به سبب برخی مشكلات و اینكه عملا مجریان به آن فرآیند نمی رسیدند، قانونگذار در سال 92 یك اصلاحیه جدید ارائه كرد.
وی خاطرنشان كرد: بر اساس این قانون كه از سال 93 اجرایی می شود باید طی 5 سال، 85 درصد كل ظرفیت های آموزش عالی با سوابق تحصیلی شود.
خدایی ادامه داد: امسال، چهارمین سال اجرای این قانون به شمار می رود و خوشبختانه سازمان سنجش آموزش از 85 درصد نیز عبور كرده است، به این معنا كه در دفترچه كنكور امسال، به غیر از رشته های گروه های شهریه پرداز همچون دانشگاه آزاد، پیام نور و غیر انتفاعی ها كه همگی آنها بدون كنكور هستند، امسال وارد رشته های روزانه و گروه های نوبت دوم شدیم و حدود 12 درصد ظرفیت رشته های روزانه با سوابق تحصیلی پذیرش می شود.
خدایی یادآور شد: همچنین امسال پذیرش داوطلبان در 28 درصد ظرفیت های نوبت دوم كنكور نیز بر اساس سوابق تحصیلی صورت گرفته است.
وی تصریح كرد: سازمان سنجش آموزش این فرآیند را به پیش می برد و واقعیت این است كه سقفی هم برای این كار نگذاشته ایم كه مثلا باید حتما 85 درصد باشد و سال آینده هم بر اساس مدل موجود، به طور حتم این درصد افزایش پیدا خواهد كرد.
رئیس سازمان سنجش آموزش یادآور شد: ادامه این روند تا یك نقطه ای امكان پذیر است و باید برای ادامه مسیر تغییراات اساسی در سیستم های ارزشیابی اتفاق بیفتد.
وی اظهار داشت: سازمان سنجش در رشته های علوم پزشكی و برخی از دانشگاه ها و رشته های برتر با توجه به سیستم ارزشیابی كه در حوزه آموزش متوسطه وجود دارد، با مشكل مواجه است.
خدایی با بیان اینكه چشم انداز كوتاه مدتی برای این امر نمی بیند، گفت: به طور مثال در رشته های پزشكی باید به این امر برسیم و البته قانون هم به این امر تكلیف نكرده است.
وی افزود: قانون بیان كرده كه به تدریج سهم سوابق تحصیلی افزایش یابد اما در این مسیر، مشكلات زیادی وجود دارد كه معتقدم باید با هماهنگی وزارتخانه های علوم، بهداشت و آموزش و پرورش راهی پیدا كنیم كه این فرآیند تسریع شود.
این در حالیست كه معاون آموزشی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری پیشتر در گفت و گو با ایرنا حذف كنكور در تمامی مقاطع تحصیلی را امری ایده آل عنوان كرده بود اما تحقق آن را به زودی امكانپذیر نمی دانست.
مجتبی شریعتی نیاسر افزود: لازم است برای حذف كنكور حتی در دانشگاهها و مجموعههای دانشآموزی فرهنگسازی شود و تا زمانی كه رقابت سنگینی در رشتههای شاخص دانشگاههای بزرگ كشور وجود دارد ناچار به اجرای كنكور هستیم.
وی متذكر شد: به عنوان مثال، نحوه اجرای آزمون دكتری در سال 95 در همین راستا بود و در واقع كنكور دكتری به معنی كنكور تخصصی برگزار نشد بلكه به معنی غربالگری دانشجویان بود تا مراجعات، فیلتر شود و خود دانشگاهها تصمیم بگیرند.
شریعتی اضافه كرد: هر چند قرار بود كنكور دكتری دو بار در سال برگزار شود و یك آزمون در آبان و یك مورد در اسفند داشته باشیم، اما بر اساس مصوبه مجلس، این طرح لغو شد و طبق دستور این مصوبه قرار شد وزارت علوم روش سال 94 را احیا كند.
فراهنگ**9187**1055
گزارش از: حمیدرضا بازگشا**انتشار: زینب كارگر
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۰
تهران- ایرنا- رئیس سازمان سنجش آموزش كشور معتقد است تا زمانی كه تغییرات اساسی در سیستم های ارزشیابی آموزشی اتفاق نیفتد، رقابت كنكور كماكان باقی خواهد ماند.