بجنورد- ايرنا- معاون فرهنگي و ساماندهي امور جوانان اداره كل ورزش و جوانان خراسان شمالي گفت: با توجه به پژوهش هاي انجام شده از290 هزار نفر جمعيت جوان 15 تا 29 سال در استان، 174 هزار نفر حدود 60 درصد در شرف ازدواج هستند.

امان الله فيروزه روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ايرنا با ذكر اينكه تعداد پسران در شرف ازدواج از تعداد دختران بيشتراست اظهاركرد: در پژوهش هاي انجام شده، جمعيت دختران در شرف ازدواج را 19 سال و پسران را 23 سال در نظر گرفته شده است.
وي عمده مشكلات جوانان براي عدم گرايش به ازدواج را، چشم و هم چشمي، برگزاري مراسمات با تجمل گرايي خاص، مساله اشتغال و مسكن ذكر كرد و افزود: در گذشته زوجين با پدر و مادر خود زندگي مي كردند اما اكنون ديدگاه ها تغيير كرده و جوانان خواهان زندگي مستقل با امكانات كامل هستند.
معاون فرهنگي و ساماندهي امور جوانان اداره كل ورزش و جوانان خراسان شمالي علت تمام اين مشكلات در جامعه را باورهاي غلط اجتماعي در بين مردم عنوان كرد.
وي با اشاره به آغازهفته ازدواج ازاول تا هفتم شهريورماه(همزمان با سالروز ازدواج حضرت علي(ع) و حضرت فاطمه(س) گفت: طي اين هفته برنامه هاي مختلفي از قبيل نمايشگاه ازدواج جوان، كارگاه آموزشي حين ازدواج،كارگاه آموزشي اخلاق جنسي و جلسه ستاد ساماندهي امورجوانان برگزار مي شود.
فيروزه با ذكراينكه بايد به سمت موج آفريني مثبت حركت كرد گفت: نمايشگاه ازدواج جوان در نيمه دوم شهريور ماه برگزار مي شود.
وي توضيح داد: كارگاه هاي آموزشي حين ازدواج نيز با هماهنگي دادگستري و جهاد دانشگاهي برگزار مي شود و از سال گذشته بين زوجين اجباري شده است.
معاون فرهنگي و ساماندهي امور جوانان اداره كل ورزش و جوانان خراسان شمالي گفت: بايد زوجين بعد از عقد ازدواج، در اين كارگاه ها، 16 ساعت آموزش فراگيرند و بعد از گذراندن دوره آموزشي، سند ازدواج به آنها تحويل داده مي شود.
وي افزود: آنها مي توانند بعد از دريافت سند ازدواج براي دريافت تسهيلات ازدواج به بانك هاي عامل مراجعه كنند.
وي اظهاركرد: هر زوجي كه از اول شهريورماه تا عيد سعيد قربان در مراكز آموزشي جهاد دانشگاهي خراسان شمالي كه متولي برگزاري كارگاه هاي آموزشي حين ازدواج است، ثبت نام كنند از تخفيف 40 درصدي بهره مند مي شود.
معاون فرهنگي و ساماندهي امور جوانان اداره كل ورزش و جوانان خراسان شمالي بيان كرد: برگزاري اين كلاس ها براي هر زوج به مبلغ 500 هزار ريال است.
فيروزه درباره تسهيلات ارائه شده به هر زوج گفت: در سال جاري به هر زوج 200 ميليون ريال تسهيلات با سود4 درصد و بازپرداخت سه ساله ارائه مي شود.
وي اضافه كرد: در اين راستا با همه بانك هاي عامل در شهريورماه جاري جلسه اي خواهيم داشت تا طرح ضربتي تسهيلات ازدواج جوانان در خراسان شمالي برگزار شود كه با اجراي اين طرح كسي در نوبت وام ازدواج نمي ماند و روند كار سريع تر مي شود.
فيروزه توضيح داد: در سال گذشته در كارگروه تسهيلات ازدواج جوانان، بانك هاي عامل صف انتظار وام ازدواج را از 30 درصد به 70 درصد رساندند اما تلاش مي شود كه اين رقم در سال جاري به بالاي 95 درصد برسد.
وي از همه دستگاه هاي دولتي، غير دولتي و جوانان درخواست كرد تا ازدواج آگاهانه، به هنگام، آسان و پايدار را در جامعه نهادينه كنند.
ع/ 6042 انتشار دهنده: سيدحسين قدسي