زاهدان - ایرنا - مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان گفت: 322 كارگر خارجی فاقد پروانه كار از ابتدای امسال تاكنون در بازرسی های صورت گرفته از واحدهای كارگری، صنعتی و خدماتی در استان شناسایی شدند.

مهرداد جهاندیده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: بر اساس ماده 120 قانون كار بكارگیری اتباع خارجی فاقد پروانه كار توسط كارفرمایان، كارگاهها، نهادها، ادارات و صنوف ممنوع است.
وی افزود: در صورت بكارگیری اتباع فاقد پروانه كار، كارفرمایان در مرحله نخست به ازای هر روز اشتغال به یك میلیون و 549 هزار و 885 ریال جریمه محكوم می شوند و در صورت تكرار این مبلغ به سه میلیون و 99 هزار و770 ریال افزایش خواهد یافت.
وی ادامه داد: بر اساس ماده 181 قانون كار جمهوری اسلامی ایران كارفرمایانی كه اتباع بیگانه كه فاقد پروانه كار هستند و یا مدت اعتبار پروانه كارشان منقضی شده به كار گیرند با توجه به شرایط و امكانات خاطی شناخته شده و علاوه بر جریمه نقدی به مجازات حبس محكوم می شوند.
وی گفت: كارشناسان این اداره كل از ابتدای امسال تا كنون در بیش از چهار هزار بازرسی از واحدهای كارگری، صنعتی و خدماتی، 322 كارگر خارجی فاقد پروانه كار را شناسایی كردند و برخورد قانونی لازم با این افراد و كارفرمایانشان صورت گرفته است.
مدیركل تعاون، كار و رفاه اجتماعی سیستان و بلوچستان افزود: بعد از شناسایی اشتغال غیرمجاز اتباع بیگانه در استان در مرحله نخست رویكرد این مجموعه جایگزینی كارگران ایرانی است.
جهاندیده ادامه داد: 33 نیروی كار ایرانی در این مدت جایگزین نیروی كار غیرمجاز بیگانه در سیستان و بلوچستان شدند.
وی گفت: همچنین امسال حدود یك میلیارد و 187 میلیون ریال جریمه در زمینه استفاده غیرمجاز از اتباع بیگانه
برای كارفرمایان واحدهای متخلف استان صادر شده است.
به گزارش ایرنا جمعیت سیستان و بلوچستان با وسعتی حدود 187 هزار و 502 كیلومترمربع (معادل 5/11 درصد مساحت كشور) بر اساس سرشماری نفوس و مسكن سال 95 با 19 شهرستان به 2 میلیون و 775 هزار و 14 نفر شامل 704 هزار و 888 خانوار رسیده است.
این استان از 2 حوزه سیستان در شمال استان شامل شهرستان های زابل، هیرمند، زهك، هامون و نیمروز و بلوچستان در جنوب با شهرستان های خاش، ایرانشهر، سراوان، سیب و سوران، مهرستان، دلگان، فنوج، قصرقند، نیكشهر، سرباز، چابهار و كنارك تشكیل شده است.
شهرستان های زاهدان و میرجاوه نیز در مركز این استان واقع شده اند.
این استان دارای 19 شهرستان و حدود 9 هزار روستا و آبادی است كه 6 هزار و 500 روستای آن دارای سكنه هستند و افزون بر 1100 كیلومتر مرز خشكی با كشورهای پاكستان و افغانستان و 310 كیلومتر مرز دریایی در دریای عمان دارد.
3042**6081 خبرنگار: محدثه حیدری گرجی **انتشاردهنده: حیدر سرایانی