یوسف گران پاشا روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اشاره به اینكه اجرای این پروژه در قالب امضای تفاهم نامه همكاری فی مابین 2 رئیس جمهور ایران و روسیه است ، افزود : با موافقت بانك روسی برای پرداخت این میزان تسهیلات ، بزودی این پروژه در فاز اجرایی قرار می گیرد و در مدت سه سال به بهره برداری می رسد .
تفاهم نامه برقی كردن مسیر ریلی راه آهن شمال توسط روسای جمهور ایران و روسیه در دولت یازدهم امضا شد تا با مشاركت كارشناسان روسیه این پروژه در این مسیر اجرا شود .
گران پاشا با اشاره به اینكه تمام مسیر راه آهن شمال كشور و گرگان در این طرح قرار دارند ، ادامه داد : مسیر ریلی شركت راه آهن شمال از گرمسار در استان سمنان آغاز و تا گرگان در استان گلستان ادامه دارد .
مدیر كل راه آهن شمال مسیری را كه پروژه برقی سازی در آن اجرا می شود به طول 500 كیلومتر اعلام كرد .
وی به انجام بخش بیشتر كارهای مطالعاتی ، ارزیابی و اجرای این پروژه از جمله ایجاد پست های برق و نیز ایجاد مسیرهای ریلی درون برخی مراكز مسیر از جمله بندر امیرآباد به عنوان انجام زیر ساخت های لازم در این خصوص ذكر كرد .
*** فواید چند جانبه اجرای پروژه برقی كردن راه آهن شمال
وی اجرای این پروژه را دارای ابعاد چند بعدی و فواید مختلف از قبیل كاهش آلایندگی های صوتی و محیط زیست ، كاهش مصرف سوخت و خطرتصادف برشمرد .
گران پاشا ادامه داد : هم اكنون كه فعالیت دیزل ها با سوخت گازوئیلی است در بخش های سوخت ، آلایندگی هوا و تصادفات به ترتیب یك هفتم ، یك بیستم و یك پنجاهم به نسبت حمل و نقل جاده ای كاهش دارد .
وی تاكید كرد : برقی كردن خطوط راه آهن شمال كه استفاده از واگن های با سوخت برق را دارند باعث كاهش بیشتر آلایندگی هوا ، صوت و تصادف و نیز مصرف سوخت می شود كه مقدار ان چند برابر وضعیت فعلی خواهد بود.
مدیر كل راه آهن شمال اضافه كرد : عبور بخش بیشتری از مسیر خطوط ریلی شمال از درون بافت شهرها و روستاها علاوه بر همراه بودن با خطرات جانی و مالی برای ساكنان حوالی مسیر آلودگی های صوتی نیز به همراه دارد .
60 درصد از مسیر راه آهن شمال كشور از درون بافت شهرها وروستاها مازندران عبور می كند كه مردم در آنها ساكن هستند.
براساس آمار اورژانس مازندران پارسال 2 نفر براثر برخورد با قطار و هشت نفر نیز مصدوم شدند .
مدیر كل راه آهن شمال همچنین از افزایش ظرفیت حمل بار بر خطوط ریلی این مسیر به عنوان دیگر فواید اجرای این پروژه ذكر كرد و گفت : در حال حاضر ظرفیت حمل بار بر روی این مسیر 2 و نیم میلیون تن در سال است كه با اجرای برقی سازی مسیر به هفت و نیم میلیون تن افزایش می یابد .
وی با اشاره به فراهم شدن زیر ساخت های لازم برای انتقال بار از بنادر و مراكز اقتصادی و تجاری همچون بندر امیرآباد بهشهر و اینچه برون در استان گرگان به قطارهای مسیر ، افزود : برای این منظور خط ریلی به طول یك هزار و 800 متر در بندر امیرآباد انجام شد تا بعد از تخلیه محموله های كشتی و بارگیری در واگن های قطار به اقصی نقاط كشور ارسال شود .
گران پاشا از برگزاری نشست فردا ، چهارشنبه مدیران شركت راه آهن روسیه و ایران در تهران پیرامون بازدید و بررسی اجرای پروژه برقی كردن راه آهن شمال خبر داد و گفت كه در این نشست در خصوص مراحل نهایی بررسی و اجرای پروژه از جمله مكان یابی برای تجهیز كارگاه بحث و بررسی می شود .
نخستین قرارداد برقی كردن راه آهن در ایران در مسیر تبریز- جلفا در سال 1354 با روسیه منعقد و بهرهبرداری از آن در سال 1361 انجام شد .
راه آهن شمال به عنوان دومین مجری پروژه برقی كردن مسیر ریلی كشور به شمار می رود كه با همكاری كشور روسیه انجام می شود .
مسیر راه آهن شمال از گرمسار در استان سمنان آغاز و تا گرگان در استان گلستان ادامه دارد كه با احتساب مسیرهای فرعی طول این مسیر حدود 500 كیلومتر است .
خبرنگار : فاطمه قنبری قادیكلایی** انتشار دهنده : محسن حسن نیا
2096/1899
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۶
ساری – ایرنا - مدیركل راه آهن شمال برقی كردن خطوط ریلی این شركت را به عنوان دومین پروژه برقی كردن خطوط ریلی در كشور نام برد و گفت : برای اجرای این پروژه یك بانك روسی با پرداخت تسهیلات یك میلیارد یورویی به صورت فاینانس موافقت كرده است .