قم- ايرنا- عضو هيات علمي فرهنگستان علوم اسلامي قم گفت: حضرت امام جواد(ع) در انتقال فرهنگ و معارف اهل بيت (ع) و ولايت پذيري موفق عمل كرده و در زمان ايشان عقايد اماميه چنان تثبيت شد كه بعد از آن حضرت ديگر شاهد انشعاب در ميان شيعيان نبوديم.

حجت الاسلام والمسلمين محمد جعفر حسينيان روز سه شنبه درگفت وگو با خبرنگار ايرنا خاطرنشان كرد: در زمان امام جواد (ع) با وجود كارشكني هاي دستگاه حاكم، فتنه انگيزي ها و توطئه هاي دوران، شيعه به وحدت نظر قابل توجهي رسيده بود؛ البته تلاش امامان قبل از امام جواد(ع) نيز در اين زمينه بسيار موثر بود.
وي ادامه داد: شيعيان نيز در زمان امام جواد (ع) در دو حادثه از جمله آزمون پذيرش امام خردسال و تثبيت عقايد شيعه، سربلند بيرون آمدند.
وي گفت: امام جواد (ع) در زمان آغاز زعامت و امامت خود تنها هشت سال سن داشتند و به سن بلوغ نرسيده بودند به همين دليل دشمنان براي انحراف شيعيان شبهات زيادي را وارد كرده بودند ولي موفق نشدند.يكي از مهمترين ويژگي هاي امام جواد (ع)، علم ايشان بود،، علم امام مانند روحي است كه در وجود ايشان قرار دارد و همه حقايق در قالب آن روح به امام جواد (ع) عطا مي شد.
استاد حوزه علميه قم ادامه داد: امام جواد (ع) در زمينه مديريت اجتماعي، ولايت تاريخي و حقايق كه در عالم تكوين قرار بود اتفاق بيفتد، علم كامل داشتند. آن حضرت در سن كودكي به امامت رسيده ولي خيلي ها سعي كرده بودند كه موضوع سن ايشان را در مناظره ها مطرح و امام را محكوم كنند ولي امام جواد (ع) به داستان حضرت عيسي (ع) و سخن گفتن ايشان در گهواره و برخي آيات قرآن در اين زمينه اشاره و حقانيت خود را اثبات كردند.
وي گفت: امام جواد (ع) در سن هشت سالگي تمام ويژگي هاي امامان ما در بزرگسالي در زمينه علم مطلق، علم لدني، ولايت پذيري و عصمت را دارا بودند.در زمان قبول ولايتعهدي امام رضا (ع)، تغييرات اساسي در جغرافياي شيعه اتفاق افتاده و سازمان بزرگ را تشكيل دادند و بعد از ايشان، امام جواد(ع) به خوبي نقش هدايتگري را ايفا كردند.
حسينيان خاطرنشان كرد: مديريت سياسي امام جواد(ع) به گونه اي بود كه باعث وحشت دستگاه خلافت و برآشفته شدن بني عباس شده به همين دليل ايشان را در شرايط سخت به شهادت رساندند.درحوزه فرهنگي حضرت امام جواد(ع) زمينه سازي هاي خوبي براي نهضت هاي آينده اسلامي ايجاد كرده بودند، آن حضرت در شرايطي ظهور كردند كه نهضت ترجمه و باورهاي مذاهب گوناگون به اوج خود رسيده بود.
وي ادامه داد: مامون نيز با تمام وجود قدرت سياسي و امكانات فرهنگي خود را در خدمت نهضت ترجمه قرار داده تا افكار يونان و فلاسفه بيرون از اسلام را وارد جامعه كرده تا به اين وسيله بتواند با علم امام جواد(ع) مبارزه كند. برخي به اشتباه تصور مي كنند نهضت ترجمه دليلي بر علم دوستي مامون است درحالي كه هدف او باز كردن ميدان جديدي براي درگير شدن با علم امام بود.
امام جواد(ع) نهمين پيشواي شيعيان در دوره اي عهده دار مسووليت سنگين امامت شد كه جامعه مسلمانان در عرصه هاي سياسي و اجتماعي گرفتار چالش هاي عميق عقيدتي و درگيري هاي مختلف بود. از آغاز رسالت حضرت محمد(ص) خطر انحراف فكري، بزرگترين تهديد كننده جهان اسلام به شمار مي رفت و به همين جهت رسول اكرم(ص) هنگام رحلت، كتاب و عترت را به عنوان ميزان و ملاك ايمان صحيح در ميان امت خويش به امانت گذاشتند.
جواد الائمه(ع) با وجود محدوديت هايي كه از طرف دستگاه خلافت مامون و معتصم عباسي اعمال مي شد با تعيين نمايندگاني در سراسر جهان اسلام، ارتباط خود را با شيعيان حفظ كرد و كارگزاراني به منطقه هاي مختلف فرستاد و با ارشاد و روشنگري هاي گسترده از تجزيه و تفرقه مسلمانان جلوگيري كرد و با هدايت پيروان خويش در برابر فرقه هاي انحرافي، آنها را به طرف مسير حق و حقيقت رهنمون ساخت.
سرانجام امام جواد(ع) در 220 هجري در 25 سالگي به دستور معتصم عباسي مسموم شد و به شهادت رسيد. پيكر مطهر نهمين پيشواي شيعيان در كاظمين عراق به خاك سپرده شد
7401/ 6133/ خبرنگار- بهمن اطمينان ** انتشار- جعفرمسلمي