تربت حيدريه - ايرنا- نماينده مردم تربت حيدريه، زاوه و مه ولات در مجلس شوراي اسلامي گفت: ارائه طرح هاي مناسب و مولد براي ايجاد اشتغال و هماهنگي با سياست هاي دولت در منطقه از اهم برنامه هاي شوراهاي اسلامي بايد باشد.

‌‌به گزارش ايرنا، سعيد باستاني روز چهارشنبه در آيين تحليف اعضاي شوراهاي اسلامي روستاهاي بخش مركزي تربت حيدريه اظهار كرد:
هدف قانون گذار از فعاليت شوراها، كاهش فاصله مردم با مسئولان بوده و شوراها نقش ويژه اي در بيان و انتقال نيازهاي جامعه روستايي به مسئولان بالادستي خود دارند.
وي افزود: منتخبان مردم در شوراها بايد نيازها و مشكلات روستاي خود را اولويت بندي كرده و با شناسايي ظرفيت ها، خلاقيت ها، پتانسيل ها و زيرساخت هاي موجود، گام هاي موثري در مسير ارتقاي وضعيت روستاي خود بردارند.
وي افزود: با گذشت چهار دوره از عمر شوراي اسلامي انتظار آن است كه شوراي دوره پنجم به بلوغ كامل رسيده باشد و در اين دوره شاهد انسجام و كارآيي بيشتر در اين نهاد مردمي باشيم.
معاون استاندار و فرماندار ويژه تربت حيدريه نيز اعضاي شوراهاي اسلامي روستايي را به تلاش براي توسعه همه جانبه روستاها دعوت كرد و گفت: شورا بايد نگاهي تصميم گير و تصميم ساز به همه عرصه ها داشته باشد و نگاهش تنها محدود به شورا و دهياري نباشد.
احمدعلي موهبتي افزود: حركت آگاهانه به سمت شعارهاي طرح شده در دوره تبليغات انتخاباتي، حفظ امانتداري، آگاهي به قوانين موضوعه و اجراي دقيق آن، حركت رو به جلو با نگاه به سند چشم انداز و نيز كمك گرفتن از نيروهاي كاردان و خبره محلي، مي تواند زمينه توسعه روستاها و جلب مشاركت مردم را فراهم آورد.
وي انتخاب دهيار خوب براي اجراي برنامه هاي شورا را، از اساسي ترين فاكتورهاي تصميم گيري شورا عنوان و اظهار كرد: دهياران بايد از خود گذشته باشد و منافع مردم را بر منافع شخصي ترجيح داده و نگاه عدالت محور را در همه حوزه ها جاري و ساري كنند تا بتوانند اعتماد مردم و مشاركت بيشتر آنان را جلب كنند.
امام جمعه تربت حيدريه نيز به اهميت شوراها و تصميمات درست آنان در راستاي منافع مردم اشاره كرد و گفت: هدف از تشكيل شوراها اداره امور مردم به دست خودشان است.
حجت الاسلام محمدرضا عصمتي افزود: شوراها براي مشاركت مردم در عمران و آباداني بايد فرهنگ سازي كنند و خيلي به اعتبارات دولتي توجه نداشته باشند زيرا اعتبارات دولتي قطره چكاني است و خواسته هاي مردم با اين اعتبارات اجابت نخواهد شد.
بخشدار مركزي تربت حيدريه نيز گفت: در 54 روستاي بخش مركزي اين شهرستان 164 نفر به عنوان اعضاي پنجمين دوره شوراي اسلامي برگزيده شده اند كه هفت نفر آنان زن و 157 نفر مرد هستند.
حسن قرباني با بيان اينكه 64 درصد اعضاي شوراي چهارم با راي مردم به شوراي پنجم نيز راه يافته اند، افزود: در دوره چهارم شورا، 49 دهياري در اين بخش ايجاد شد كه در اين شاخص از 2 درصد به 94 درصد ارتقا يافتيم.
وي از شوراهاي اسلامي خواست ضمن پرهيز از قانون گريزي، قانون را سرلوحه كار خود قرار دهند و از تاييد هرگونه قولنامه، مبايعه نامه و ساير اموري كه به آن ها ارتباطي ندارد، خودداري كنند.
بخش مركزي تربت حيدريه داراي 54 روستا، 49 دهياري و 36 هزار نفر جمعيت روستايي و 130 هزار نفر جمعيت شهري است.
تربت حيدريه داراي چهار بخش مركزي، جلگه رخ، كدكن و بايگ، چهار شهر، هشت دهستان و 136 آبادي با جمعيت 69 هزار و 974 نفر است كه از اين تعداد 121 روستا جمعيتي بالاي 20 خانوار دارند
حدود 70 هزار نفر از جمعيت اين شهرستان ساكن روستاها هستند.
شهرستان 225 هزار نفري تربت حيدريه در 150 كيلومتري مشهد واقع است.
خبرنگار: عليرضا حسيني مقدم ** انتشار دهنده: علي اصغر ايزدي
6121/5132