تهران - ايرنا - محققان دانشگاه ييل موفق به شناسايي چندين ژن و خوشه ژني مرتبط با پاسخ ايمني به واكسن آنفلوآنزا شدند.

به گزارش روز شنبه گروه اخبار علمي ايرنا از مديكال ساينس، واكسن آنفلوآنزا بهترين روش در برابر عفونت آنفلوآنزاست، اما اثربخشي واكسن در افراد مختلف متفاوت است. محققان اطلاعات پزشكي و نمونه خون بيش از 500 نفر را قبل و بعد از تزريق واكسن آنفلوآنزا بررسي كردند و دريافتند گروهي از ژن ها با واكنش قوي‌تر سيستم ايمني نسبت به واكسن آنفلوآنزا مرتبط هستند. واكنش سيستم ايمني با افزايش آنتي‌بادي‌هايي كه بدن را در مقابل عفونت محافظت مي‌كنند، سنجيده مي‌شود.
محققان در ادامه مطالعه دريافتند ژن هايي كه در افراد 35 ساله منجر به افزايش پاسخ سيستم ايمني در مقابل واكسن آنفلوآنزا مي‌شود،‌ در افراد 60 ساله چنين كارايي ندارد؛ بنابراين نتيجه گرفتند اين ژن‌ها در سنين مختلف متفاوت هستند.
محققان معتقدند اين مطالعه و نتايج آن واكنش هايي را در افراد با سنين مختلف پيش‌بيني مي‌كند كه سبب افزايش كارايي واكسن آنفلوآنزا مي‌شود.
آنفلوآنزا بيماري تنفسي ناشي از ويروس آنفلوآنزاست. متداول ترين علايم اين بيماري تب، سرفه، گلودرد، آبريزش بيني، درد عضلاني و خستگي بوده و شايع ترين زمان ابتلا به آن از اكتبر تا ماه مي است. واكسن آنفلوآنزا يكي از مهمترين روش هاي مقابله با ويروس است. پزشكان استفاده از واكسن را در افراد در معرض خطر از جمله افراد بالاي 60 سال، كودكان، زنان باردار و بيماراني با ضعف سيستم ايمني ضروري مي دانند.
مركز كنترل و پيشگيري از بيماري ها، تزريق واكسن آنفلوآنزا را براي تمام افراد بالاي شش سال ضروري مي داند. مطالعات نشان مي دهد واكسن براي زنان باردار در هر مرحله از بارداري نيز كاملا بي خطر است و تزريق واكسن در دوران بارداري، نوزاد را نيز در ماه هاي اول تولد ايمن مي كند.
نتايج اين مطالعه در نشريه Science Immunology منتشر شده است.
علمي (6) ** 9259**1440
مترجم: سپيده كاشاني** انتشار: گلشن