تهران - ايرنا - مدير راديو سلامت از آغاز برگزاري نخستين جشنواره پيشگيري از سوانح و حوادث خبر داد.

به گزارش خبرنگار سلامت، صديقه اعتماد سعيد روز شنبه در حاشيه برگزاري مراسم افتتاح نخستين جشنواره سوانح و حوادث در جمع خبرنگاران گفت: سوانح و حوادث يكي از مهمترين معضلات جامعه است كه عامل اول مرگ افراد زير 40 سال و دومين عامل مرگ كل ايرانيان در تمام سنين است.
وي افزود: حوادث اولين علت بار بيماري ها در كشور و دومين علت عمر از دست رفته ايرانيان است، در اين حوزه با مشكلات زيادي به خصوص در حوزه مديريتي مواجه هستيم. هدف از برگزاري نخستين جشنواره پيشگيري از حوادث و سوانح حساس كردن مسئولان اجرايي كشور و مسئولان حوزه صنعت خودرو و مسئولان نظام سلامت و كل آحاد جامعه است.
اعتماد سعيد گفت: هدف كلي اين است كه مردم بدانند بروز حوادث، تقدير افراد نيست بلكه اين حوادث قابل پيشگيري هستند و اگر كسي در زير سن 35 سالگي بر اثر تصادف يا به علت سلفي گرفتن با سيل دچار آسيب مي شود، مي تواند با اقدامات پيشگيرانه از بروز اين حوادث جلوگيري كند و تا 73 سال اميد به زندگي داشته باشد.
مدير راديو سلامت افزود: البته در حوزه تصادفات رانندگي با اقداماتي مانند اجباري كردن بستن كمربند ايمني از سال 84، شاهد كاهش سالانه 3500 مرگ هستيم اما اين كافي نيست و بايد بدانيم كه بسياري از كشورهاي موفق به دنبال رسيدن به هدف صفر شدن تعداد مرگ اين نوع حوادث هستند.
وي گفت: نخستين جشنواره پيشگيري از سوانح و حوادث در دو بخش حوادث طبيعي و انسان ساز برگزار مي شود، حوادث طبيعي مانند سيل و زلزله است و حوادث انسان ساز نيز شامل دو بخش حوادث عمدي مانند خودكشي و ديگركشي و حوادث غير عمدي مانند حوادث ترافيكي و مسموميت ها است.
اعتماد سعيد افزود: از نظر قالب نيز اين جشنواره در بخش هاي مختلف شنيداري، ديداري و مكتوب قالب هاي psa، فيچر، ميني فيچر، مستند گزارشي مكتوب، داستانك و اينفوگرافي برگزار مي شود.
برگزيدگان اين جشنواره در مراسم پاياني كه 15 آذر ماه برگزار مي شود، معرفي مي شوند.
علاقه مندان به شركت در اين جشنواره مي توانند آثار خود را در بخش ديداري و شنيداري و مكتوب تا 30 آبان به پست الكترونيكي دبيرخانه جشنواره به نشاني radiosalamat@irib.ir ارسال كنند.
اجتمام ** 3063 ** خبرنگار: افشين شاعري * انتشار: اميد غياثوند