ياسوج- ايرنا- تغيير موضع هاي لحظه اي، سهم خواهي هاي بي جا، منفعت طلبي هاي شخصي و گروهي و رنگ عوض كردن ها به گونه اي در اين روزها بر اعضاي شوراهاي اسلامي برخي شهرهاي كهگيلويه وبويراحمد سايه افكنده كه سبب افول وسلب اعتماد روزافزون شهروندان به اين نهاد دومكراتيك شده است.

به گزارش ايرنا، وضعيت پرچالش و آشفته شوراهاي اسلامي در برخي شهرهاي مختلف كهگيلويه وبويراحمد و اختلاف افكني ها ميان اعضا برسر انتخاب شهردار و تغيير موضع ها در اين روزها به اوج خود رسيده است.
البته شايد به عقيده كارشناسان بروز و ظهور اين سنت ناروا و رويه هاي نامعقول در متن شوراهاي اسلامي در همه جاي كشورمان وجود داشته اما بدون شك اين آسيب و چالش جدي در استان محروم كهگيلويه وبويراحمد با ساختاري عشيره اي و قوميتي قوام بيشتري به خود گرفته است.
اما سئوال اساسي اينجاست كه اين دعواها و تنش هاي موجود بايد تا كي ادامه داشته باشد.
مصداق هاي عيني و فراوان از ايجاد فضايي مسموم و پرچالش از قهر و آشتي هاي آشوبگرايانه برخي اعضاي شوراهاي اسلامي به ويژه در شهر ياسوج مركز اين استان همراه با دخالت هاي فاحش قوميتي و گروهي در كنار ايجاد فضاي پرالتهاب رسانه اي در اين روزها حكايت دارد.
برخي اعضاي شوراهاي اسلامي در شهرهاي اين استان به ويژه شهر ياسوج همچنان با دست پاچگي و كم حوصلگي به دنبال فرصت طلبي و سهم خواهي بر سر انتخاب شهردار شده اند.
برخي از اعضاي شوراها در شهرهاي مختلف به ويژه ياسوج همچون دوران پرالتهاب انتخابات كه با برخي روش هاي منسوخ شده به دنبال جلب آرا از هر طريقي بودند اين بار نيز با اعمال شيوه ها و رويه هاي نامعقول ديگر درصدد اثبات ناكارآمدي و منفعت طلبي هاي شخصي و قوميتي خود هستند.
البته آنها بدانند چنين رويكردهايي منسوخ شده به طور قطع به شكست خواهد انجاميد.
فراموش نكنيم كه مردم امروزه به حسگرهاي كاملا هوشمند و بسيار نيرومندي مجهز شده اند كه آنها را قادر مي‌سازد تا هم سره را ناسره و هم بدل (ادعاهاي واهي) را از طلاب ناب، خوب تشخيص دهند.
اعضاي شوراي اسلامي بدانند كه امروزه سياست هاي منفعت طلبانه آنها ديگر كارساز نيست و مردم به چنان سطحي از درك و آگاهي لازم رسيده اند تا در امواج تراكم حاصل از عصر ارتباطي و شرايط سياسي حاكم بر جامعه ياد گرفته اند كه ديگر هر ادعايي را به سادگي باور نكنند.
افرادي كه پاي به اين عرصه حساس گذاشته اند و منتخب مردم شده اند، بايد بدانند كه جلب و جذب اعتماد عمومي يك جامعه همچون طعمه اي نيست كه تنها با چكاندن ماشه اي آن را شكار كرد.
جلب و اعتماد عمومي مردم داراي شاخص ها و مولفه هاي بسيار ظريفي است كه تنها نگاه هاي سنجيده، اصولي و انديشه هاي ناب قدرت تسخير و شايستگي جذب آن را خواهد داشت.

** انتخاب شهردار مايه اختلاف شوراها نشود
استاندار كهگيلويه وبويراحمد نيز در اين راستا معتقد است كه انتخاب شهردار نبايد مايه اختلاف افكني ها و از دست رفتن فرصت خدمت در ميان اعضاي شوراهاي اسلامي شود.
سيد موسي خادمي افزود: كاركرد و رسالت شوراها به ويژه در شهرها تنها در انتخاب شهردار خلاصه ومحصور نيست.
وي تصريح كرد: بررسي و شناخت كمبودها، نيازها و نارسايي هاي اجتماعي، فرهنگي، آموزشي، بهداشتي، اقتصادي و رفاهي حوزه انتخابيه و تهيه طرح هاو پيشنهادهاي اصلاحي و راه حل هاي كاربردي در اين زمينه‌ها در راستاي برنامه‌ريزي و ارائه آن به مقامات مسئول ذيربط يكي از مهمترين وظايف و كاركردهاي شوراي اسلامي شهر است.
استاندار كهگيلويه وبويراحمد يادآور شد: انتخاب شهردار بايد حامل وحدت شورا باشد نه عامل اختلاف، چرا كه انتخاب شهردار تنها يكي از وظايف شوراهاست.
انتخاب شهرداران در شهرها با جمعيت بيشتر از 200 هزار نفر و مراكز استان بنا به پيشنهاد شوراي شهر و حكم وزير كشور و در ساير شهرها به پيشنهاد شوراي شهر و حكم استاندار صورت مي گيرد.

** شاخص شوراها نبايد در طايفه گرايي خلاصه شود
نماينده ولي فقيه در كهگيلويه وبويراحمد نيز با تاكيد بر اينكه افتخار به قوم، قبيله و عشيره هم مطلوب و مبارك است و هم مذموم، گفت: هرگاه ارزش ها و شاخص ها در طايفه گرائي هضم و خلاصه شود، آنگاه امري مطرود است.
آيت الله سيد شرف الدين ملك حسيني افزود: خلاف اين مهم يعني هرگاه مسائل طايفه گرائي، قوم و عشيره در دين و ارزش ها هضم و خلاصه شود بدون شك امري مطلوب و مبارك است.
وي دامن زدن به مسائل قومي و قبيله اي و شاخص قراردادن موضوع طايفه گرائي در امر شوراها با كاركرد و رسالت سنگين آن امري خطرناك و بر خلاف روح ديني و ارزش هاي اسلامي دانست.
تاكيد بر سنت نارواي قوميتي و طايفه اي آنچنان عرصه انتخابات را در كهگيلويه وبويراحمد تحت شعاع و چنبره خود قرار داده بود كه پس لرزه ها و نتايج منفي آن پس از انتخابات بر پيكر اين استان نمايان شده است.
هر چند انتخاب اصلح در انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا به عنوان مظهر مديريت كارآمد مي تواند گرهگشاي شتاب بخشي به توسعه باشد، اما تجربه چهار دوره گذشته انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا و فضاي كنوني در انتخاب شهردار در شهرهاي مختلف اين استان نشان مي دهد كه برخي از اعضاي شوراها گزينش افراد را براساس طايفه گرايي در اولويت ديدگاه خود قرار داده اند.

** ضعف كاركرد شوراها در كهگيلويه وبويراحمد
معاون عمراني استاندار كهگيلويه وبويارحمد نيز تاكيد كرد: شوراهاي اسلامي شهر و روستاي اين استان در چهار دور گذشته خوب عمل نكرده اند و مباحث قومي و قبيله اي بر فعاليت و عملكرد آنها سايه انداخته بود.
پژمان نيك اقبالي افزود: اينكه هر كدام از اقوام و يا طوايف كهگيلويه و بويراحمد كه بزرگ تر و يا پرجمعيت تر باشد قدرت را در شوراهاي اسلامي شهر و روستاي اين استان در دست مي گيرند رويه اي نامطلوب بر پيكر اين نهاد محسوب مي شود.
وي تصريح كرد: راه حل رفع اينگونه مشكلات قدرت گرفتن هرچه بيشتر احزاب سياسي در كهگيلويه و بويراحمد است.
سالهاست آفت قوم و قبيله گرايي همدوش و شايد چند قدم جلوتر از ساير محروميت‌ها، توسعه استان كهگيلويه و بويراحمد را به چالش كشيده است و اين آفت همواره چه در زمان انتخابات و پس از آن همواره خودنمايي مي‌كند.

** تنش در آيين تحليف شوراي شهر ياسوج
آيين تحليف اعضاي دوره پنجم شوراي اسلامي شهر ياسوج روز گذشته (يكشنبه) در محل فرمانداري بويراحمد در حالي با ايجاد تنش برگزار شد كه پس از كش و قوس هاي فراوان و قهر و آشتي هاي برخي اعضا سرانجام هدايت اكبري به عنوان رئيس انتخاب شد.
هدايت اكبري رئيس قبلي شوراي دور چهارم نيز بوده است.
كيوان آشنا و علي اكبري تبار نيز به ترتيب به عنوان نايب رئيس و سخنگوي پنجمين دوره شوراي اسلامي شهر ياسوج انتخاب شدند.
در آيين روز گذشته نيز حاشيه بر متن چيره شد و سه تن از اعضا كه اتفاقا در نشست قبل غايب بودند اين بار و پس از دقايقي جلسه را ترك كردند.
آيين تحليف دوره پنجم شوراي اسلامي ياسوج يك بار در اول شهريور امسال با حضور معاون عمراني استاندار، فرماندار و حتي نماينده مردم شهرستان هاي بويراحمد و دنا برگزار شده بود كه آن نشست نيز با تنش همراه شد.
در انتخابات 29 ارديبهشت امسال فرشيد نگين تاجي با 16 هزار و 776 رأي، محمد رحيم دهراب پور دولت آباد با 10 هزار و 282 رأي، سيد هدايت اكبري با 9 هزار و 608 رأي، مسعود خوباني با 9 هزار و 359 رأي، علي اكبري تبار با 9 هزار و 218 رأي، فرشيد احمدي كيش با هفت هزار و 182 رأي و كيوان آشنا با هفت هزار و 60 رأي به عنوان اعضاي اصلي پنجمين دوره شوراي اسلامي ياسوج مركز استان كهكيلويه و بويراحمد انتخاب شدند.
شوراي شهر 130 هزار نفري ياسوج داراي هفت عضو اصلي و چهار عضو علي‌البدل است.
استان كهگيلويه و بويراحمد داراي 17 شهر است كه 14 شهر آن داراي شوراي پنج نفره و سه شهر آن نيز داراي شوراي سه نفره است.
كهگيلويه و بويراحمد افزون بر 713 هزار نفر جمعيت دارد و ميزان مشاركت اين استان در انتخابات 29 ارديبهشت رياست جمهوري و شوراهاي اسلامي شهر و روستا افزون بر 72 درصد اعلام شد.
خبرنگار: حميد جهان**انتشار دهنده:حسينعلي راشكي
3016/8005