به گزارش ایرنا، شهرستان چابهار با داشتن مرز دریایی و اتصال به آب های اقیانوسی و همجواری با كشور پاكستان و كشورهای دور و نزدیك می تواند ارتباط تجاری، اقتصادی، سیاسی واجتماعی داشته باشد و علاوه بر 283 هزار نفر جمعیت خود، هزاران نفر از مردم سایر شهرهای همجوار سیستان وبلوچستان را از مزایا و فرصت بدست آمده بهره مند كند.
بخش دشتیاری چابهار كه به دلیل بی مهری های گذشته و قهر طبیعت به دشت بی یار مشهور است با وجود داشتن زمین های حاصلخیز به سبب بروز خشكسالی های مداوم بیش از 20 ساله زحمات صدها ساله كشاورزان و روستاییان و زمین های كشاورزی و باغات و اندك دام روستائیان از بین رفت و بیكاری بر منطقه غالب شد.
مردم این منطقه كه شغل و كسب و كار خویش را از دست داده بودند برخی به شهرها مهاجرت كردند و آنانی كه دل در گرو موطن خود داشتند برای تامین معاش خانواده به كار مبادلات مرزی و تجارت روی آورده و مسئولان منطقه نیز برای حل این بحران راهكار مناسب را تجارت مرزی و مرز را بهترین فرصت تشخیص دادند.
تاسیس و فعالیت بازارچه های مرزی در هر منطقه نوید دهنده ایجاد هزاران شغل و توسعه و پیشرفت مناطق مرزی است و بر همین اساس چشم امید به مرز «ریمدان» بسته شد و با پیگیریهای به عمل آمده از سوی دولتمردان ریمدان به عنوان مرز رسمی اعلام شد تا مردمی كه سالیان متمادی از فرصت مرز بی بهره بوده اند اكنون به داد و ستد با مرزنشینان آنسوی مرز مشغول شوند.
با اعلام رسمی شدن مرز ریمدان بارقه امید در دل مرزنشینان روشن شد اما به سبب مهیا نشدن زیرساختها چشم انتظاری ها ادامه یافت.
غرفه داران بومی بازارچه مرزی ریمدان كه چند سال پیش تاسیس شده است، برای صادرات كالا از جمله مصالح ساختمانی نظیر كاشی و غیره با مشكلات متعدد رو به رو شدند، مسئول گمرك چابهار نیز از ارائه خدمات صادرات كالا از سایر گمركات به علت در اختیار نداشتن زیر ساخت های لازم در بازارچه مرزی ریمدان امتناع می كند.
به گفته شماری از مرزنشینان و غرفه داران؛ نبود زیرساخت های لازم به ویژه فیبرنوری، اینترنت، آب آشامیدنی و مصرفی شبانه روزی، امكانات رفاهی، رستوران و استراحتگاه، پایانه های بار و مسافری و سامانه های ورود و خروج مرزنشنیان از مهمترین مشكلات در مرز ریمدان است كه از مسئولان انتظار داریم تمامی موانع و مشكلات برای تسهیل در جابجایی كالا و مسافر مرتفع شود.
جواد هوت یكی از شهروندان منطقه دشتیاری چابهار در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای تردد در دو سوی مرز آنقدر با مشكلات وسختگیری ها رو به رو هستیم كه بارها از فعالیت پشیمان شده ایم اما چاره ای جز تحمل نداریم.
وی ادامه داد: بسیاری از مردم مرزنشین ما در سیستان و بلوچستان ارتباط و مرودات قومی و طایفه ای با مرزنشینان آنسوی مرز دارند و هر از گاهی برای دید و بازدید اقوام و شركت در مراسم غم و شادی یكدیگر رفت و آمد می كنند اما با توجه به مستقر نبودن دستگاههای دست اندركار در مرز ریمدان مردم بخش دشتیاری مجبورند مسیر دو ساعته از ریمدان به داخل پاكستان را از طریق شهرستان سرباز با حدود 17 ساعت و تحمل سختی ها و صرف هزینه های زیاد طی كنند.
محمد جدگال یكی دیگر از مرزنشینان گفت: صدور یك برگ راهداری برای تردد مرزی بیش از 10 تا 15 روز طول می كشد.
مراد بلوچ نیز بیان كرد: بسیاری از مردم ما با ساكنان ایالت بلوچستان، كراچی و گوادر پاكستان روابط خانوادگی و خویشاوندی دارند و به علت وجود برخی مشكلات در مرز ریمدان از رفتن به آنسوی مرز برای دید و بازدید محروم شده ایم.
عبدالعزیز رامش عضو شورای اسلامی بخش دشتیاری با بیان اینكه مرز نباید موجب قطع روابط فامیلی، فرهنگی و اجتماعی مرزنشینان دو سوی مرز ایران و پاكستان شود، خاطرنشان كرد: امید مردم به تدبیر دولت است تا با آماده سازی زیرساخت ها علاوه بر اشتغال بتوانند به موقع از خویشاوندان خود سركشی كنند.
عبدالرئوف عباس زهی نیز گفت: در صورت فراهم شدن شرایط در مرز ریمدان بسیاری از تجار و مرزنشینان آماده صادرات و واردات مواد غذایی، مصالح ساختمانی، دام سبك و سنگین و انواع میوه ها نظیر انبه، نارنگی و برنج هستند.
مسعود بهزادی فر یكی از دارندگان خودروهای سنگین نیز اظهار داشت: از آنجایی كه نماینده گمرك چابهار در مرز ریمدان مستقر نیست، تجار، مرزنشینان و صاحبان كالا مجبورند برای انجام تشریفات گمركی، كارشناس گمرك را با وسیله شخصی از چابهار به ریمدان منتقل كنند و پس از اتمام كار مجددا وی را به چابهار بازگردانند و كسانی هم كه وسیله نقلیه ندارند باید هزینه رفت و آمد وی را متحمل شود.
وی افزود: طول مسیر مرز ریمدان تا چابهار 120 كیلومتر است و به دلیل نبود اینترنت برای ثبت بار در ریمدان، نماینده گمرك هر روز مسیر 240 كیلومتری رفت و برگشت را با هزینه صاحبان كالاها می پیماید و معطلی و سایر هزینه ها نیز جای خود دارد.
بهزادی فر بیان كرد: معطلی چندین روزه كامیون ها و انجام نشدن كار صادرات در مرز ریمدان و اتلاف وقت و سرگردانی كامیون ها و رانندگان برای مسئولان مستقر در مرز و بازارچه ریمدان هیچ اهمیتی ندارد و كسی پاسخگوی جبران خسارات وارده به سرمایه گذاران نیست.
وی ادامه داد: مجبوریم هزینه های خواب (معطلی كامیونها) را به رانندگان محموله ها پرداخت كنیم و متاسفانه هیچ ارگانی به این خسارت وارده بر ما توجهی نمی كند.
وی تصمیمات و فرآیندهای اداری و اعمال سلیقه های شخصی برای صادرات كالا در مرز ریمدان را مشكل بزرگ تجار و سرمایه گذاران و رانندگان كامیون ها عنوان كرد و از مسئولان دستگاههای دست اندركار خواست برای رفع این مشكلات چاره اندیشی كنند.
این سرمایه گذار با بیان اینكه اطلاع رسانی لازم از سوی گمرك و سایر دستگاهها انجام نمی شود، گفت: چنانچه كتبا موارد را اعلام كنند برای رفع مشكلات مجبوریم به جای سرگردانی در مرز به مقامات ذیصلاح شهرستان و استان مراجعه كنیم.
جدگال یكی دیگر از صادر كنندگان كالا در مرز ریمدان نیز گفت: برای صدور اظهارنامه كالا (انجام كارهای گمركی) و سایر مراحل صادرات راننده و صاحب كالا باید به چابهار و یا نوبندیان عزیمت و اقدامات لازم را از طریق اینترنتی انجام دهد تا بعد از تایید گمرك چابهار بتواند كالای خود را صادر كند.
شه بخش گرگیج نیز تصریح كرد: چنانچه اعضای یك خانواده مرزنشین چابهاری قصد سفر چند روزه به پاكستان داشته باشند باید تمامی آنان به پاسگاه مرزبانی، شورای اسلامی و بخشداری نگور مراجعه كنند تا پس از رویت و تحویل كلیه مدارك شناسایی و پرداخت هزینه 200 هزار تومانی برگ راهداری برای آنان صادر شود.
وی افزود: طی مراحل مختلف از جمله تهیه نامه از بخشداری و تاییده از شورای اسلامی روستایی مبنی بر سكونت در محدوده بخش دشتیاری و ارائه ضمانت علاوه بر معطلی و سرگردانی نیاز به صرف وقت و هزینه دارد و چندین روز بطول می انجامد.
وی گفت: اگر مجوز تردد یك نفر برای 15 روز تعیین شده باشد و یك روز تاخیر كند تا شش ماه از ضمانت كردن برای فرد دیگری محروم می شود.
رئیس بازارچه مرزی ریمدان چابهار به خبرنگار ایرنا گفت: بازارچه مرزی ریمدان در سال 1387 افتتاح شده است و بعد از گذشت 9 سال فاقد اینترنت و حتی دكل تلفن همراه و ایرانسل برای انجام كارهای اینترنتی است.
مسعود خاك سفیدی افزود: به دلیل نبود اینترنت هم اینك یك نفر برای رویت كالاهای صادراتی مرز ریمدان از اداره گمرك چابهار روزانه مسیر 240 كیلومتری رفت و برگشت را می پیماید و برای ثبت كالا به مركز شهرستان چابهار عزیمت و سپس دستور خروج كالا را صادر می كند.
وی افزود: استقرار پایانه های مسافری و بار در مرز ریمدان كه اكنون بعنوان مرز رسمی شناخته می شود ضروری است تا صادرات و واردات كالا و جابجایی مسافر تسهیل شود.
وی ادامه داد: چنانچه فیبر نوری در گمرك ریمدان راه اندازی و تجهیزات لازم برای صادرات و واردات كالا نصب شود بسیاری از مشكلات صادر كنندگان مرتفع خواهد شد.
وی گفت: نمایندگی ادارات گمرك، استاندارد، صنعت، معدن و تجارت، جهاد كشاورزی و دامپزشكی باید در مرز ریمدان مستقر تا كارهای صادرات و واردات به خوبی انجام شود.
رئیس بازارچه مرزی ریمدان بیان كرد: هم اینك آب مورد نیاز بازارچه مرزی ریمدان با تانكر سیار تامین می شود و برای رسیدن آب شبانه روزی نیازمند اعتبار و اجرای خط انتقال آب بطول 23 كیلومتر است.
وی ادامه داد: بازارچه مرزی ریمدان امكانات لازم رفاهی برای استراحت و پذیرایی رانندگان و سرمایه گذاران ندارد و فقط یك اتاق برای چند نفر با امكانات محدود آماده شده است.
وی بیان كرد: واردات دام از مرز ریمدان در سالهای گذشته انجام می شد ولی به دلایل مشكلات اداری امسال تنها 16 راس دام سنگین(گاو) در فروردین ماه وارد شده است.
خاكسفیدی افزود: در سال 1388 برنج و در سال 1389سیر و بعدها فقط دام سبك و سنگین وارد شده است ولی بعد از آن اجازه ورود هیچ كالایی در مرز ریمدان داده نشده است.
وی بیان كرد: مرز ریمدان فرصت مناسبی برای صادرات انواع مصالح ساختمانی، كاشی، سرامیك، میلگرد، سیمان، كلینكر(مواد اولیه سیمان)، مواد غذایی نظیر آب معدنی، نوشابه، نایلون دسته دار و سایر تولیدات داخلی است.
رئیس بازارچه مرزی ریمدان چابهار گفت: این بازارچه فاقد پایانه مسافری و بار است و به دلیل نبود اینترنت و فیبر نوری تقریبا فعالیت مناسبی ندارد.
خاك سفیدی گفت: برای اعلام بار صادراتی به پاكستان نماینده گمرك چابهار یك بار به مرز ریمدان می رود و دوباره برای اعلام وصول باید به چابهار برگردد كه این كار واقعا برازنده این منطقه كه مردم انتظار دارند هزاران شغل ایجاد كند، نیست.
معاون استاندار سیستان وبلوچستان وفرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز گفت: 10میلیون و 618 هزار دلار كالا از ابتدای امسال تا پایان تیرماه از مرز ریمدان این شهرستان به كشور پاكستان صادر شده است.
ایوب درویشی اظهار داشت: كالاهای صادر شده شامل انواع مصالح ساختمانی، كاشی، سیمان، مواد غذایی، خرما، نایلون، تره بار و محصولات كشاورزی با مجموع وزن هفت میلیون و 260 هزار و 254 كیلوگرم بوده است.
وی افزود: همچنین از ابتدای امسال تاكنون 522 هزار لیتر سوخت از طریق تعاونی مرزنشینان به كشور پاكستان صادر شده است.
وی تصریح كرد: بازارچه مرزی ریمدان در سال 1387 آغاز بكار كرده است و در سال گذشته (1395) از سوی دولت رسما بعنوان مرز رسمی برای جابجایی كالا و مسافر بین 2 كشور ایران و پاكستان اعلام شده است.
فرماندار شهرستان ویژه چابهار گفت: انتظار می رود پس از رسمی شدن این مرز مشكلات زیر ساختی آن نظیر فیبر نوری و اینترنت در كوتاه ترین زمان حل شود.
درویشی ادامه داد: با پیگیری های صورت گرفته قرار است تا دو هفته دیگر مشكل اینترنت مرز ریمدان و فیبر نوری مرتفع شود.
وی گفت: اقدامات لازم برای نصب فیبر نوری بطول 53 كیلومتر از جاده اصلی چابهار- راسك سرباز بطرف مرز انجام شده است ولی تاكنون نصب امكانات و تجهیزات بر روی آن انجام نشده به همین سبب برای كارهای گمركی كاربردی ندارد.
وی بر ساخت یك اتاق برای نصب تجهیزات فیبرنوری واینترنت تاكید كرد و افزود: تاكنون 80 درصد عملیات انتقال خط فیبرنوری به مرز ریمدان انجام شده است و بقیه بزودی انجام می شود.
فرماندار چابهار گفت: بمنظور راه اندازی اداره گمرك نیاز به تكمیل پروژه فیبر نوری و استقرار این اداره با نیروی انسانی مورد نیاز برای ثبت ورود و خروج كالا در مرز ریمدان است.
درویشی بیان كرد: بعد از رسمی شدن مرز ریمدان بخشی از زیرساخت های آن در حال آماده شدن و بزودی تا قبل از پایان سال جاری مشكلات آن بصورت كلی مرتفع می شود و با تكمیل زیرساخت ها كار واردات و صادرات رونق می گیرد.
وی اصلاح شبكه برق خط ریمدان به طول 15 كیلومتر و ساخت پل ریمدان برای سهولت در تردد كامیون ها را از دیگر اقدامات بعد از رسمی شدن مرز ریمدان عنوان كرد.
به گزارش ایرنا، بازارچه ریمدان در فاصله 46 كیلومتری از جاده اصلی چابهار- راسك واقع شده و تا چابهار 120 كیلومتر فاصله دارد.
شهرستان چابهار براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیكشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به كشور پاكستان، از جنوب به دریای عمان(مكران) و از غرب به شهر كنارك متصل است.
چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان واقع در قلب مَكُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 كیلومتری جنوب زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مركزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشكیل شده است.
3043**6081 خبرنگار: رستم كریمی نژاد ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی
تاریخ انتشار: ۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۱
چابهار- ایرنا- مرز رسمی ریمدان فرصتی بسیار ارزشمند برای صادرات كالا و ایجاد اشتغال است اماهزاران نفر از مردم مرزنشین بخش های دشتیاری و پلان شهرستان چابهار در جنوب سیستان وبلوچستان، تعاونی های مرزنشینان و تجار ایرانی و پاكستان چشم انتظار آماده سازی زیرساخت های لازم برای جابجایی قانونی كالا و مسافر از این مرز هستند.