گناباد- ايرنا- رئيس اداره امور منابع آب گناباد و بجستان گفت: در دولت تدبير و اميد 117 حلقه چاه فاقد مجوز با ظرفيت سالانه يك ميليون و 650 هزار متر مكعب در اين شهرستانها مسدود شد.

احمد تمامگر روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا با بيان اينكه 22 حلقه از اين چاهها در گناباد و 95 حلقه در بجستان بودند افزود: 508 كنتور حجمي هوشمند نيز با هدف كنترل و بهره برداري بهينه از منابع آب در اين مدت بر روي چاههاي كشاورزي اين مناطق نصب شد.
وي اظهار كرد: استفاده صحيح از منابع آب و جلوگيري از فعاليتهاي غير قانوني در اين بخش از رويكردهاي دولت تدبير و اميد است كه در اين زمينه انسداد چاههاي غير مجاز در مقايسه با قبل رشد خوبي داشته است.
وي گفت: هشت فقره پروانه حفر چاه جديد به جاي قنات براي كاهش مشكلات تامين آب و جلوگيري از خشك شدن اراضي و 17 فقره پروانه حفر چاه براي مصارف دامداري، صنعتي و آب شرب در مناطق شهري و روستايي گناباد و بجستان در چهار سال گذشته صادر شد.
وي 77 فقره بازگشايي مسير رودخانه ها به طول 33 كيلومتر و رفع تصرف زمين هاي بستر رودخانه به مساحت حدود سه هكتار به منظور حفظ اراضي و تاسيسات احداثي اين مسير، صدور 378 فقره اخطاريه به متخلفان و بازگشايي بيش از 15 بند غير مجاز را از ديگر اقدامات اداره امور آب گناباد و بجستان برشمرد.
تمامگر افزود: از ابتداي تير ماه سال جاري آمار برداري از منابع آب از جمله چشمه، قنات، چاه و بندسار براي به روز رساني اطلاعات منابع آب جنوب خراسان رضوي به منظور مديريت، برنامه ريزي و كنترل بهره برداري از منابع آب آغاز شده است.
حوزه آبريز دشتهاي شهرستانهاي گناباد و بجستان شامل دشتهاي بيمرغ، بجستان، يونسي، گيسور و گناباد داراي 2106 چاه آب كشاورزي، قنات و چشمه است.
همچنين شهرستان مه ولات و بخشهايي از شهرستانهاي رشتخوار و خواف زيرپوشش حوزه آبريز و منابع آب گناباد و بجستان قرار دارند.
2095/7545/ 6053 خبرنگار: فهيمه نعمتي شهري ** انتشار دهنده: محمد حسين علي مقدم