كرمان - ايرنا - رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان با بيان اينكه دولت راه 60 ساله را در كرمان چهار سال پيمود گفت: دولت تدبير و اميد با تاكيد بر لزوم توليد محصولات پايين دستي و دانش بنيان از مواد معدني، موجبات راه اندازي كارخانه فروكروم را بعد از گذشت 60 سال در اين استان فراهم كرد.

به گزارش ايرنا مهدي حسيني نژاد شامگاه چهارشنبه در نمايشگاه دستاوردهاي دولت تدبير و اميد در جمع خبرنگاران افزود: تا قبل از روي كار آمدن دولت يازدهم به راحتي نمي شد زيرساخت هاي مورد نياز را تامين كرد اما امروز تمام زيرساختها در حوزه صنايع و معادن به سرعت در حال اجراست.
وي ادامه داد: يك كارخانه توليد فرو كروم با ظرفيت 200 هزار تن با مشاركت سرمايه گذار خارجي در رفسنجان به بهره برداري رسيد و فاز دوم اين كارخانه نيز بزودي افتتاح خواهد شد.
وي خاطرنشان كرد: پروژه احداث كارخانه فولاد بافت نيز سال 1386 در استان كرمان كليد خورد و تا سال 93 تنها فاز يك اين كارخانه 63 درصد پيشرفت فيزيكي داشت اما با حمايت هاي دولت يازدهم در كوتاهترين زمان ممكن به بهره برداري رسيد.
حسيني نژاد با اشاره به مشكلات حوزه زغال سنگ استان كرمان بيان كرد: دهه 40 كار اكتشاف زغال سنگ در كرمان آغاز شد و از دهه 50 عمليات استخراج از معادن كليد خورد و متاسفانه سياست اين بود كه صرفا زغال استخراج كنيم و فولادسازي را در اصفهان انجام دهيم.
وي ادامه داد: بر مبناي اين سياست بيش از 17 هزار نفر در شركت معادن زغال سنگ به كار گرفته شدند و امروز اين ميزان اشتغال براي استان يك چالش شده است.
حسيني نژاد كه سابقه كار كردن در معادن زغال سنگ را دارد اضافه كرد: در واقع بايد گفت ضوابط و مقررات، صنعت زغال، اين استان را دچار چالش كرده و ما براي رفع مسائل و مشكلات زغال سنگ تلاش زيادي كرديم و حتي همه اركان حكومت در استان با هم متحد شدند تا مشكلات اين بخش حل شود و نهايتا در سال 96 توانستيم يك افزايش قيمتي را در زغال سنگ لحاظ كنيم.
وي با بيان اينكه ايجاد شوراي عالي معادن يك ظرفيت بسيار خوب براي استان كرمان به شمار مي رود عنوان كرد: اگر بتوانيم بخشي از حقوق دولتي معادن را در زيرساخت هاي صنايع و معادن استان هزينه كنيم يقينا بسياري از مشكلات مرتفع خواهد شد.
رئيس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان كرمان با اشاره به تلاش دولت در راستاي تكميل ارزش افزوده توليدات اين استان خاطرنشان كرد: امروز از زغال سنگ بيش از 60 هزار تن قطران و 1.2 ميليون تن كك توليد مي كنيم و حركت به سمت توليد محصولات دانش بنيان از اين مواد معدني در دستور كار است.
42 نوع ماده معدني در استان كرمان شناسايي شده كه 83 و نيم درصد اين مواد معدني مربوط به چهار ماده مس، كروميت، زغال سنگ و سنگ آهن است و همچنين 21 درصد فعاليت هاي معدني كشور در اين استان انجام مي شود.
سالانه 63 ميليون تن مواد معدني از معادن كرمان استخراج مي شود.
خبرنگار: كميل بهشتيان ** انتشار دهنده: نجمه حسني*
7429/3029