مشهد- ایرنا- مدیر كل دفتر امور چاپ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: یكی از مهمترین مشكلات صنعت چاپ، عدم برخورداری از تجهیزات لازم به دلیل نبود سرمایه گذاری هدفمند و راهبردی در این بخش است.

به گزارش ایرنا، محمود رضا برازش پنجشنبه شب در مراسم نكوداشت هفته علم و فناوری چاپ ایران و هفدهمین جشنواره صنعت چاپ خراسان رضوی افزود: به دلیل نبود تجهیزات و ماشین آلات لازم در صنعت چاپ، بخش عمده ای از محصولات به صورت خام به كشورهای دیگر ارسال می شود.
وی اظهار كرد: با فراهم شدن زمینه صادرات محصولات صنعت چاپ به روسیه، فقط 6 درصد فرصت های بازار این كشور را به دست آوردیم كه بخش عمده ای از این مشكل نبود تجهیزات لازم در بخش صنعت چاپ و بسته بندی است.
وی گفت: زمانی خراسان رضوی از نظر تولید صنایع بسته بندی، كمپوت و كنسرو جایگاه مناسب و از نظر تجهیزات وضعیت مطلوب داشت اما اكنون فاقد تجهیزات چاپ بر روی فلز است و هنوز چاپ بر روی قوطی های كنسرو و كمپوت به صورت كاغذی انجام می شود و آنچه در زمینه چاپ بر روی فلز در بازار ایران وجود دارد، وارداتی است.
برازش افزود: صنعت چاپ خراسان رضوی در حوزه نشریات و كتاب وضعیت مطلوب داشته و ماشین آلات این استان در حوزه چاپ كتاب و نشریه بیش از حد معمول است و رقابت بین چاپخانه ها به حدی گسترش یافته كه طی 10 سال گذشته دستمزد چاپ در حوزه نشریات و كتاب افزایش نیافته است.
وی اظهار كرد: خراسان رضوی از نظر عملكرد اتحادیه و تعاونی چاپ، بهترین استان كشور است لذا با همت اتحادیه چاپخانه داران این استان، اولین پایگاه علمی برای مدیریت كسب و كار و صنعت چاپ كشور در دانشگاه فردوسی ایجاد شده و اكنون بیش از 20 نفر از مدیران چاپ در این دانشگاه مشغول یادگیری دانش مدیریت كسب و كار هستند.
وی گفت: حدود 20 سال، نظارت بر تاسیس چاپخانه ها و تولید كالای چاپی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است كه طبق تفاهم نامه ای كه در دولت یازدهم بین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و وزیر صنعت، معدن و تجارت منعقد شد، مقرر گردید بخش صنعت چاپ به وزارت صنعت واگذار شود و بخش نظارت بر محصولات چاپی بر عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بماند.
برازش افزود: در این راستا مراحل تصویب صدور مجوز برای تاسیس و بهره برداری از چاپخانه ها توسط وزارت صنعت، معدن و تجارت، در مجلس شورای اسلامی و هیات دولت در حال انجام است.
وی اظهار كرد: همچنین براساس مصوبه 21 خرداد ماه امسال هیات دولت، ورود ماشین آلات صنعت چاپ نیاز به تایید وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ندارد اما تا زمان اجرایی شدن این مصوبه، این وزارتخانه همچنان فرآیند عمومی را برعهده دارد.
رئیس انجمن علمی و فناوری چاپ ایران نیز در این مراسم گفت: صنعت چاپ، صنعت راهبردی است كه بسیاری از شاخص های صنعت استراتژیك را در اختیار دارد لذا باید این جایگاه به رسمیت شناخته شود.
محمد بیطرفان افزود: انجمن علمی و فناوری چاپ ایران برای اولین بار جشنواره جایزه ملی برندهای برتر صنعت چاپ كشور را برگزار می كند كه این جشنواره به دنبال معرفی برندهای سازمانی در سطح واحدها و مجتمع های بزرگ چاپی است.
وی نبود مركز خدمات مشاوره و هدایت سرمایه گذاری را یكی از خلاء های صنعت چاپ دانست و اظهار كرد: انجمن علمی و فناوری چاپ ایران در صدد راه اندازی مراكز مشاوره و خدمات سرمایه گذاری در این زمینه است تا مشكلات حوزه سرمایه گذاری در صنعت چاپ رفع شود.
وی كمك به چاپخانه ها در تدوین برنامه استراتژیك را از دیگر اقدامات انجمن علمی و فناوری چاپ ایران برشمرد.
بیطرفان گفت: در نشست اخیر اعضای این انجمن، تاسیس كمیته استان های انجمن علوم و فناوری چاپ ایران به عنوان تنها تشكل علمی و ملی در حوزه صنعت چاپ به تصویب رسید و رئیس اتحادیه چاپخانه داران خراسان رضوی به عنوان رئیس این كمیته برگزیده شد و روسای اتحادیه چاپخانه داران سایر استانها نیز به این كمیته خواهند پیوست.
7489 / 6053 خبرنگار: میترا عبداللهی ** انتشار دهنده: محمد حسین علی مقدم