اردبیل - ایرنا - رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مشگین شهر از بحرانی بودن وضعیت محل دفن زباله روستای موئیل مشگین شهر خبر داد.

یوسف محمدی روز شنبه گفت: با توجه به بازدیدهای مكرر از محل دفن زباله موئیل و وجود شرایط بحرانی زیست محیطی در منطقه درخواست برخورد قانونی با دهیاری این روستا به مسوولان ذیربط ارائه شده است.
او افزود: تخلیه زباله ها بصورت روباز در داخل مسیر گردشگری، خاكدهی نامناسب و وجود حشرات و جانوران موذی، ورود احشام دامداران به محل تخلیه زباله و احتمال بروز خطرات بهداشتی و مخدوش كردن چهره طبیعت منطقه از جمله مشكلات موجود در محل دفن زباله روستای موئیل است.
به گزارش ایرنا از روابط عمومی اداره كل حفاظت محیط زیست اردبیل ، وی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده در كارگروه مدیریت پسماند شهرستان در خصوص انتقال زباله های این روستا به محل دفن زباله مشگین شهر گفت: با توجه به بی توجهی دهیاری این روستا به اخطاریه ها و تذكرات قبلی، درخواست رسیدگی قانونی به این معضل به مسوولان شهرستان ارائه شده است.
سرانه تولید پسماند در استان اردبیل بیشتر از میانگین كشوری است ، سرانه تولید پسماند در كشور حدود 256 كیلوگرم برای هر نفر در سال می باشد در حالی كه این رقم در استان اردبیل برای هر نفر در سال 275 كیلوگرم می باشد. شهرستان مشگین شهر با 155 هزار نفر جمعیت در 90 كیلومتری شمال غربی اردبیل دارای آثار تاریخی متعدد از جمله قلعه قهقهه ، كاروانسرای قانلی بولاغ ، مقبره سیدسلیمان فخرآباد ، كهنه قلعه ، چند حمام قدیمی و آب های گرم معدنی شابیل و قینرجه است.
دهها اثر باستانی و نیز سایت تاریخی شهر یئری با دهها پیكره سنگی با حدود هشت هزار سال قدمت در این شهرستان واقع شده است.
شهرستان مشگین شهر با داشتن قابلیت های متعدد گردشگری از جمله آب های گرم معدنی ، كوهستان سبلان ، جنگل های بكر ارسباران و آثار متعدد باستانی و تاریخی توانسته نظر تعداد زیادی از سرمایه گذاران را به خود جلب كند.
چشمه آبگرم قینرجه با دمای 86 درجه داغ ترین چشمه معدنی جهان است و در سال های نه چندان دور اولین مجتمع آبدرمانی توسط دولت در این منطقه احداث شده است.
سه مجتمع بزرگ آبدرمانی وله زیر ، شابیل و قینرجه و چشمه های آبگرم قوتورسویی ، موئیل ، ملك سوئی و دودو مورد استفاده قرار می گیرند.
خبرنگار: گیتی طالبی ** انتشار دهنده: سیفعلی موسی زاده
6018/6016