بیروت-ایرنا-رزمایش رژیم صهیونیستی در مرز با لبنان و سوریه از امروز (سه شنبه) آغاز می شود. این بزرگترین رزمایش صهیونیست ها در 19 سال اخیر و هدف از آن افزایش توان رزمی در برابر حزب الله لبنان اعلام شده است.

به گزارش روز سه شنبه روزنامه «النهار» لبنان، یك منبع در وزارت جنگ اسرائیل كه خواست نامش فاش نشود به خبرگزاری فرانسه گفت كه در این رزمایش سناریوهای مختلفی كه ممكن است در صورت جنگ با حزب الله رخ دهد، شبیه سازی خواهد شد.
این رسانه از قول یك منبع نظامی دیگر نیز گزارش داد كه در این رزمایش ده ها هزار نظامی شامل سربازان ذخیره حضور خواهند داشت و از هواپیماها و كشتی ها و زیردریایی ها نیز استفاده خواهد شد.
بر اساس این گزارش، رژیم صهیونیستی از حدود یك سال و نیم پیش خود را برای این رزمایش آماده كرده است.
گفته می شود آخرین باری كه رزمایشی در چنین وسعت بزرگ برگزار شد به سال 1998 باز می گردد كه در آن جنگ با سوریه شبیه سازی شده بود.
روزنامه «الجمهوریه» لبنان نیز روز سه شنبه نوشت: در این رزمایش هزاران نفر از نیروهای ارتش و سربازان ذخیره در نیروهای زمینی، هوایی و دریایی شركت خواهند كرد.
این روزنامه به نقل از رسانه های اسرائیلی گزارش داد كه این رزمایش 11 روز طول خواهد كشید.
مقام ها و تحلیلگران رژیم صهیونیستی بارها تاكید كرده اند كه حزب الله را تهدید اصلی برای خود می دانند.
حزب الله در سال 2000 میلادی موفق شد رژیم صهیونیستی را كه سال ها مناطق جنوبی لبنان را در اشغال داشت از این مناطق بیرون كند.
آخرین رویارویی حزب الله و رژیم صهیونیستی به سال 2006 و جنگ سی و سه روزه برمی گردد.
بسیاری معتقدند با توجه به اینكه حزب الله در این جنگ توانست با شلیك موشك های مختلف به عمق مناطق فلسطین اشغالی قدرت بازدارندگی رژیم صهیونیستی را زیر سوال ببرد و هزینه های زیادی را بر این رژیم متحمل كند، صهیونیست ها در سال های اخیر از هرگونه جنگ جدید با لبنان هراس داشته اند.
در حدود یك سال و نیم اخیر نیز رژیم صهیونیستی در مناطق مختلف مرز لبنان دست به اقداماتی از جمله حفر خندق، نصب حسگرها و دوربین های مختلف كرده است كه گفته می شود ناشی از نگرانی از ورود عناصر حزب الله به عمق فلسطین اشغالی در صورت بروز جنگ احتمالی بین دو طرف است.
حزب الله بارها اعلام كرده كه قصدش دفاع از لبنان در برابر تروریسم صهیونیستی و تكفیری است.
خاورم**2054
انتشاردهنده: محمد خواجوئی