تهران - ایرنا - معاون امور دهیاری های سازمان شهرداری ها و دهیاری های كشور از به بهره برداری رسیدن 11 هزار و 500 پروژه در سال گذشته در دهیاری های كشور خبرداد و گفت : براساس برنامه، وزارت كشور از روستائیانی كه برای توسعه روستاها برنامه ارائه كنند، حمایت می كند.

سعیدرضا جندقیان روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: بر اساس این طرح، وزارت كشور خدماتی شامل هماهنگی، صدور مجوز، تسهیلات، جلب مشاركت بخش خصوصی و مشاركت مردمی را در این زمینه ارائه می دهد.
وی با بیان اینكه توسعه روستاها باید از خود روستاها شروع شود ، افزود : ما می توانیم از ظرفیت های بالقوه درونی روستاها برای توسعه همه جانبه استفاده كنیم.
جندقیان تاكید كرد كه برای رسیدن به توسعه پایدار در روستاها اول باید تفكر مردم روستاها عوض شود تا به اهداف توسعه پایدار دست یابیم.
جندقیان گفت : در حال حاضر 95 درصد از تولیدات كشور از روستاهاست، به دلیل برنامه های گذشته جمعیت روستاها كاهش پیدا كرده است.
وی با تاكید بر اینكه دهیاران روستاها بدون منابع دولتی برای گسترش سرمایه‌گذاری تلاش كنند، اضافه كرد : اكنون در توسعه یافته‌ترین دوران هستیم و باید از ظرفیت‌های داخلی و درونی استفاده كرد و رویكردها را مبتنی بر توسعه قرار دهیم.
وی افزود: اگر بخواهیم ساختار را به سمت توسعه ببریم باید ظرفیت‌ها را شناسایی كرده و خودمان كاری انجام دهیم و منتظر كمك اطرافیان نباشیم.
معاون امور دهیاری‌های سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های كشور خطاب به دهیاران خاطرنشان كرد: شورا‌ها و دهیاران باید برای تحقق رویكردها گام بردارند و در ایده‌پردازی خلاقیت داشته و همچنین در درون روستا برای محورهای توسعه باید با تدبیر مناسب، عمل كنند.
جندقیان‌ با بیان اینكه 72 درصد منابع دولتی در دولت یازدهم محقق شده است، تصریح كرد: از زمان تاسیس دهیاری‌ها از سال 82 تاكنون 10 هزار و 800 میلیارد تومان اعتبار بین دهیاری‌های كشور توزیع شد كه 7 هزار و 900 میلیارد تومان در دولت یازدهم بوده است.
وی با بیان اینكه در یك‌سال گذشته 11 هزار و 500 پروژه در دهیاری‌های كشور به بهره‌برداری رسید و 4 هزار و 250 دهیاری هم به دهیاری‌های كشور اضافه شد، گفت: كل اعتبارات دهیاری‌ها باید در منطقه روستا براساس مقررات هزینه شود و دهیاران باید هر 6 ماه یك‌بار عملكردشان را ارائه دهند.
وی خاطر نشان كرد: صدور مجوز تاسیس دهیاری‌ها و نیز تخصیص اعتبار یكی از برنامه‌های معاونت امور دهیاری‌هاست كه از ابتدای راه‌اندازی این معاونت آغاز شده و تاكنون ادامه دارد.
وی افزود : به منظور عدالت‌محوری و با هدف بهره‌مندی جمعیت روستایی بیشتر از پوشش خدمات نهاد دهیاری از ابتدای این فعالیت در هر مقطع زمانی حدنصاب افراد خاصی برای صدور این مجوز در نظر گرفته می‌شود.
به گزارش ایرنا در حال حاضر بیش از 33هزار و 500دهیاری در كشور فعال است .
اجتمام **2181**1569**خبرنگار :ناهید حاجی خانی **انتشار: علی حبیبی
*آگاهی از آخرین اخبار اجتماعی و حوادث ایران و جهان در كانال تلگرام گروه اجتماعی ایرنا:
@irnaej
https://t.me/irnaej