تاریخ انتشار: ۱۵ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۳

زاهدان - ایرنا - معاون بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشكی زابل گفت: از ابتدای امسال تاكنون هزار و 201 نفر حیوان گزیدگی توسط سگ های ولگرد در منطقه رخ داده در حالی طی سال گذشته افزون بر هزار و 400 نفر حیوان گزیدگی بوسیله سگ به وقوع پیوسته كه افزایش این آمار زنگ خطری برای منطقه است.

جواد اكبری زاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: پنج نفر از ابتدای امسال تاكنون بر اثر ابتلا به بیماری هاری در شهرهای شمالی استان سیستان و بلوچستان فوت كردند.
وی اظهار كرد: از این تعداد سه نفر ایرانی و دو تبعه افغان بودند كه به دلیل دیر مراجعه كردن به مراكز درمانی و ابتلا به بیماری هاری جان باختند.
معاون بهداشتی و درمان دانشگاه علوم پزشكی زابل از افرادی كه به حیوان گزیدگی توسط سگ دچار می شوند خواست در همان دقایق ابتدایی به مراكز درمانی مراجعه كنند.
وی تاكید كرد: تمامی خدمات دانشگاه علوم پزشكی زابل به افرادی كه دچار حیوان گزیدگی توسط سگ می شوند به صورت رایگان ارائه می شود.
وی تصریح كرد: درمان هر فردی كه توسط سگ دچار حیوان گزیدگی می شود افزون بر پنج میلیون ریال برای مجموعه بهداشت و درمان منطقه هزینه در بر دارد كه از بیماران دریافت نمی شود.
همچنین رئیس شبكه بهداشت و درمان زهك در شمال سیستان و بلوچستان نیز امروز گفت: یك زن 53 ساله در روستای سیدخان بخش جزینك این شهرستان بر اثر حمله سگ ولگرد به دو دست مصدوم شد.
مجتبی رفیقدوست در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این حادثه ساعت 14 و 30 دقیقه روز گذشته در بخش جزینك زهك رخ داد كه بلافاصله این زن 53 ساله توسط اورژانس 115 به بیمارستان سیدالشهداء این شهرستان منتقل شد.
وی ادامه داد: تیم پزشكی مستقر در بیمارستان سیدالشهداء زهك بلافاصله اقدامات اولیه شامل شستشو و ضد عفونی محل گزیدگی، تزریق واكسن هاری و كزار بر روی وی را انجام دادند.
وی افزود: این زن میانسال دیشب بعد از انجام اقدامات لازم با حال عمومی مطلوب از بیمارستان مرخص شد.
وی افزود: هاری یك نوع بیماری واگیر مشترك بین انسان و دام است كه در صورت بی اعتنایی فرد گزیده شده و عدم مراجعه به مراكز بهداشتی و درمانی سلامت فرد به خطری افتد ، اگر فرد مبتلا به بیماری هاری شده باشد قطعا فوت می كند.
به گزارش ایرنا شهرستان زهك در 220 كیلومتری شمال زاهدان مركز استان سیستان و بلوچستان واقع شده و یكی از شهرستان های پنجگانه سیستان است.
منطقه سیستان شامل شهرهای زابل، زهك، هیرمند، هامون و نیمروز در شمال استان سیستان وبلوچستان و در همسایگی كشور افغانستان واقع شده است.
خشكسالی های مداوم 18 ساله در این منطقه و ولایات افغانستان هم مرز با ایران مشكلات عدیده ای را برای مردم بوجود آورده كه به گفته برخی اهالی ورود سگ های ولگرد از افغانستان به سیستان یكی از عواقب این خشكسالی است.
7316*3213/ 6075* خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: زهرا هجینی نژاد
اخبار لحظه به لحظه را در كانال تلگرامی «اخبار ایرنا سیستان و بلوچستان» دنبال كنید. @irnazahedan