بندرعباس - ايرنا - مدير عامل آب و فاضلاب هرمزگان گفت: براي نخستين بار در كشور سامانه كنترل و حذف بو با گاز ازن با هزينه 2 ميليارد ريال در ايستگاه فاضلاب شماره سه شهر بندرعباس نصب و راه اندازي شد.

به گزارش ايرنا، امين قصمي روز چهارشنبه در نشست خبري افزود: طرح پايلوت حذف بو به روش ازن زني با هدف از بين بردن بوهاي نامطبوع در ايستگاه‎ هاي پمپاژ فاضلاب راه اندازي شده كه در اين روش هواي داراي گازهاي بدبو در اطراف ايستگاه و خروجي شبكه فاضلاب به كمتراز2 ppm (واحد در ميليون) مي رسد.
وي بيان داشت: ازن زني يك روش موثر گند زدايي و اكسيداسيون كار آمد است كه در تاسيسات فاضلاب به خصوص تاسيساتي كه در مجاورت مناطق مسكوني و مكان هاي عمومي واقع شده اند ، جهت رفع بوي نامطبوع هوا مورد استفاده قرار مي گيرد.
مديرعامل آب و فاضلاب استان هرمزگان اظهار كرد: در اين روش به كمك ژنراتورهاي توليد ازن از هواي محيط ، گاز ازن بدست آمده كه در نتيجه تركيب آن با آب و انتشار آن به صورت مه پاشي در هواي داراي بو، عمل حذف بو انجام مي گيرد.
قصمي گفت: نازل هاي مه پاش تزريق مخلوط آب و ازن در تمامي بخش هاي توليد بو در ايستگاه فاضلاب شامل كانال ورودي فاضلاب ، حوضچه جمع آوري فاضلاب و كانال خروجي فاضلاب (بخش عمده توليد بو) نصب شده است تا سامانه ياد شده با بالاترين راندمان حذف گازهاي متصاعد شده بد بو در حال كار باشد.
وي ياد آور شد: در حال حاضر جهت تكميل طرح حذف بو، آناليزورهاي سنجش گاز جهت تعيين ميزان گاز توليدي در ساعات مختلف روز به منظور راه اندازي اتوماتيك سامانه ياد شده و هوشمند سازي ميزان ازن تزريقي در حال نصب و راه اندازي است.
اين مسئول اضافه كرد: پيش از اجراي اين طرح پايلوت ، تنها سامانه بيولوژيكي حذف بو در ليفت يك فاضلاب (واقع در گلشهر جنوبي) بود كه با تاييد نهايي شركت مهندسي آب و فاضلاب كشور، سامانه حذف بو با گاز ازن در ساير ايستگاه هاي فاضلاب و تصفيه خانه فاضلاب شهر بندرعباس نيز راه اندازي خواهد شد.
موضوع ورود فاضلاب به دريا در شهر بندرعباس سال هاست با اعتراض اداره كل حفاظت محيط زيست استان هرمزگان، دوستداران محيط زيست و نهادهايي مانند شوراي شهر و رسانه ها روبرو شده كه تاكنون اين تلاش ها و اعتراض ها نتيجه چنداني نداشته است.
بر پايه اعلام اداره كل محيط زيست استان هرمزگان، سالانه بيش از 87 ميليون و 801 هزار و 248 مترمكعب فاضلاب شهري و خانگي در استان توليد مي شود كه از اين ميزان 25.5 درصد آن تصفيه است.
7195/ 6048
خبرنگار: رقيه غلامي زاده** انتشار : خليل تنيده

* آگاهي از آخرين اخبار استان در كانال تلگرام ايرنا هرمزگان
* لينك جستجو كانال: irnabandarabas@
*ايميل: irna.hormozgan@yahoo.com