تهران – ایرنا – یك دادگاه استیناف در آمریكا با لغو بخشی از فرمان ضدمهاجرتی دونالد ترامپ رئیس جمهوری این كشور، ممنوعیت ورود اقوام درجه دو شهروندان یا افراد مقیم به آمریكا از 6 كشور مسلمان را لغو كرد.

به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، سه قاضی دادگاه استیناف بخش نهم آمریكا رای داد كه پدربزرگ، مادربزرگ، خاله، عمه، دایی، عمو و برخی دیگر از خویشاوندان درجه افرادی كه به طور قانونی مقیم آمریكا هستند، نباید از ورود به این كشور منع شوند.
این رای ضربه ای به فرمان اجرایی ترامپ است كه ورود مسافران از كشورهای ایران، سوریه، لیبی، سومالی، سودان و یمن را به مدت 90 روز ممنوع می كند.
قضات این دادگاه استیناف گفتند كه دولت توضیح نداده است كه چرا باید چنینی فرمانی درباره خویشاوندان نزدیك افراد مقیم یا پناهجویان این 6 كشور اجرا شود. این رای كه با موافقت هر سه قاضی صادر شد ظرف پنج روز به اجرا درمی آید.
در همین حال، یك سخنگوی وزارت دادگستری آمریكا به تارنمای هیل گفت رای دادگاه استیناف را در دیوان عالی آمریكا مطرح خواهد كرد.
دیوان عالی آمریكا در ماه ژوئن حكم داد كه فرمان ترامپ می تواند به صورت محدود به اجرا درآید اما نباید شامل خویشاوندان نزدیك شود.
هاوایی به این حكم اعتراض كرد و یك دادگاه به نفع آن رای داد. دادگاه استیناف نیز این رای را تاكید كرد.
نسخه اولیه فرمان ترامپ كه در ماه ژانویه صادر شد اعتراض هایی را برانگیخت. دولت آمریكا برای حذف موانع قانونی، نسخه دیگری را در ماه مارس به اجرا گذاشت.
دیوان عالی آمریكا در ماه اكتبر بار دیگر درباره فرمان ضدمهاجرتی ترامپ رای خواهد داد. این بار دیوان عالی به این پرسش پاسخ خواهد داد كه آیا فرمان ترامپ تبعیض علیه مسلمانان و مغایر قانون اساسی است یا خیر.
شبك**9423**3404**انتشار: محسن اسماعیلی