تهران - ایرنا - نایب رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: ضعف نظارت بر مطب پزشكان باعث شده كه برخی اساتید و پزشكان مشهور وقت كافی برای بیماران اختصاص ندهند و با معاینات فله ای عزت نفس بیماران و مراجعان را خدشه دار كنند.

مرتضی خاتمی روز یكشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایرنا افزود: جامعه پزشكی جامعه مقدسی است و اكثریت پزشكان كشور افرادی اخلاق مدار و متعهد هستند كه برای سلامت و احترام گذاشتن به مردم ارزش زیادی قائل هستند و ضوابط و استانداردهای لازم برای رسیدگی و درمان بیماران را رعایت می كنند.
وی گفت: با وجود این وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی، مسئولیت نظارت و رسیدگی به مشكلات بیماران را در مطب ها به عهده دارند، برخی از این مشكلات ناشی از مشكلات بهداشت محیطی مانند آلودگی محل مطب، نبود تهویه مناسب و نبود امكانات لازم مانند جای مناسب برای نشستن بیماران است.
نایب رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: تعدادی از مطب ها، استانداردهای لازم را از نظر بهداشت محیط و تجهیزات پزشكی و نیز استانداردهای لازم از نظر ویزیت و زمان معاینه را رعایت نمی كنند، در حالی كه این حق بیمار است كه پزشك برای او وقت كافی بگذارد و رعایت حقوق بیماران یكی از مهمترین وظایف پزشكان است.
خاتمی اضافه كرد: تعدادی از پزشكان متخصص مشهور در تهران وجود دارند كه اغلب نیز از استاد تمام های دانشگاه های علوم پزشكی هستند و چون شهرت و مهارت بالایی دارند، بسیاری از بیماران می خواهند كه نزد این پزشكان مشهور ویزیت شوند و به علت تعداد زیاد بیماران، پزشك وقت كافی را برای رسیدگی و معاینه بیماران ندارد و ممكن است در مواردی شاهد ویزیت های فله ای باشیم و معاینه چندین بیمار به صورت همزمان و در كنار هم باشد كه به هیچوجه شایسته نیست، در حالی كه معاینه بیمار در آرامش و همراه با شنیدن شرح حال بیمار و رازداری یك اصل مهم اولیه در كار طبابت است.
نایب رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بیمارانی كه نزد پزشك خودشان می روند و پزشك سابقه آنها را در اختیار دارند، ممكن است ویزیت و معاینه آنها وقت كمتری بگیرد اما درمان سایر بیماران نیازمند این است كه پزشك برای هر بیمار وقت كافی بگذارد.
وی افزود: از جمله مشكلاتی كه مردم در مراجعه به مطب ها دارند، ساعات طولانی انتظار قبل از معاینه پزشك است، در برخی مطب ها حتی جای كافی برای نشستن نیست و بیمار و همراهان باید ساعت ها ایستاده معطل بمانند. این حق بیمار است كه حدود زمان نوبت خود را بداند و حداكثر نیم ساعت قبل از آن در مطب حاضر شود و با حدود نیم ساعت معطلی معاینه شود. اینكه در مطب ها منشی های پزشكان همه بیماران را بدون نوبت دهی منظم از اول وقت فراخوان و معطل كنند تا بعد از چند ساعت نوبتشان بشود، ضایع كردن حقوق مردم است و حتما پزشكان باید با اجرای سیستم نوبت دهی مناسب به حقوق مراجعانشان احترام بگذارند.
خاتمی گفت: یكی دیگر از استانداردهای خدمات پزشكان در مطب ها، رعایت استاندارد زمان ویزیت است به عنوان مثال اگر یك پزشك از ساعت 5 تا 9 در مطب است، مطابق استاندارد تعداد محدود بیمار را در این ساعات می تواند معاینه كند كه حداكثر 20 بیمار است اما اگر قرار باشد در این مدت 50 بیمار یا بیشتر را ویزیت كند، معلوم است كه وقت كافی برای هر بیمار اختصاص داده نمی شود و هر چقدر هم كه پزشك حاذق باشد، در ویزیت سریع، حق بیمار ضایع می شود.
وی افزود: متاسفانه در برخی مطب ها كه اتفاقا مطب پزشكان معروف و مشهور و اعضای هیات علمی دانشگاه های علوم پزشكی هستند، به علت مراجعه زیاد مردم وقت كافی برای هر مریض گذاشته نمی شود و در مواردی شاهد ویزیت های فله ای (مانند برخی متخصصان زنان) و دسته جمعی بیماران و نسخه های فله ای هستند. چنین مسئله ای اصلا قابل قبول نیست.
وی گفت: البته قاطبه پزشكان كشور افراد دلسوز و محترمی هستند كه به حقوق مردم احترام می گذارند و نباید به علت برخورد نامناسب برخی پزشكان یا منشی های آنها قداست جامعه پزشكی و اعتماد مردم به پزشكان را خدشه دار كرد اما باید با بهبود و افزایش نظارت هم از سوی سازمان نظام پزشكی و هم وزارت بهداشت و دانشگاه های علوم پزشكی، حقوق مردم در مطب های پزشكان بیشتر رعایت شود.
خاتمی افزود: مسئله دیگری كه متاسفانه در عملكرد مطب برخی پزشكان مشاهده می شود، اصرار آنان برای انجام آزمایش و تصویربرداری در یك مركز خاص است كه شائبه برانگیز است، وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی باید فهرست آزمایشگاه ها و مراكز تصویربرداری معتبر را در اختیار مردم قرار دهند و بیمار با انتخاب خودش بتواند به هر یك از این مراكز مراجعه كند و پزشكان حق ندارند، بیماران را مجبور كنند به یك مركز خاص بروند.
وی گفت: تاكید من این است كه قاطبه پزشكان از چنین مسائلی مبرا هستند و اغلب در خدمت مردم هستند. باید به جامعه پزشكی احترام بگذاریم اما تعدادی هستند كه از وضعیت موجود و ضعف نظارت سازمان نظام پزشكی و وزارت بهداشت سوءاستفاده می كنند و حتما باید نظارت ها بر فعالیت مطب ها بیشتر شود.
نایب رئیس كمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: بنده وجود این اشكالات را در تعداد قابل توجهی از مطب های پزشكان قبول دارم، گر چه ممكن است تعمدی نباشد اما كوتاهی در حق و حقوق بیماران و معطلی و ویزیت های فله ای و سریع بیماران نباید در جامعه پزشكی به خصوص در بین پزشكان مشهور و صاحب نام كه مطبشان شلوغ تر است وجود داشته باشد. وزارت بهداشت و سازمان نظام پزشكی باید با اصلاح ساختار و بهبود روند ارجاع و مراجعات مردم به پزشكان و تقویت نظارت ها زمینه احترام بیشتر به بیماران و رعایت حقوق مردم را فراهم كنند.
وی گفت: انتقاد رسانه ها از فعالیت برخی پزشكان و لزوم رعایت حقوق و كرامت مردم همزمان با حفظ حرمت جامعه پزشكی امری پذیرفتنی است اما این انتقادها باید با ظرافت مطرح شود، جامعه پزشكی و مسئولان وزارت بهداشت و نظام پزشكی نیز باید این هشدارها و انتقادها را جدی بگیرند و با اجرای سیستم های نظارت آنلاین و الكترونیك رعایت بیشتر استانداردهای بهداشت محیطی، زمان ویزیت و كیفیت ویزیت پزشكان را بیش از گذشته پیگیری كنند.
خبرنگار: افشین شاعری
اجتمام (4)*3063