گسترش مراكز رشد، حمایت از استارتاپ ها و تاسیس شركت های دانش بنیان ستون اصلی دانشگاه های نسل سوم است كه از آموزش محوری و پژوهش محوری دانشگاه های نسل اول و دوم عبور كرده و به سرزمین دشوار اما مطلوب كارآفرینی رسیده اند.
دانشگاه صنعتی امیركبیر درست در میانه تهران، دانش آموختگان مطرح و نام آور آن، سهم اش در تولید علم ودر نتیجه ثروت و رتبه این دانشگاه در میان دانشگاه های صنعتی داخلی و خارجی (رتبه 550-501 بر اساس نظام رتبه بندی كیو اس/رتبه 401 تا 500 بر اساس نظام شانگهای و رتبه بندی های دیگر...) ، دلایل كافی برای پیگیری و اطلاع از فعالیت های علمی و پژوهشی، تجاری سازی ها و ارتباط فعالیت های اعضای هیات علمی و دانشجویان با مراكز صنعتی است.
گفت وگوی ایرنا را با 'محمد محمدی اقدم' مدیر امور پژوهشی دانشگاه امیركبیر، دانش آموخته رشته مكانیك در دانشگاه صنعتی شریف در مقطع كارشناسی و كارشناسی ارشد از دانشگاه امیركبیر همچنین دكتری از دانشگاه بریستول انگلیس و 'مالك نادری' مدیر ارتباط با صنعت و كارآفرینی این دانشگاه، دانش آموخته مهندسی مواد و متالورژی از دانشگاه علم و صنعت ایران در مقطع كارشناسی و كارشناسی ارشد و دكتری از دانشگاه فنی راینیش-وستفلیشه آخن آلمان می خوانید.
این گفت وگو در روزی از روزهای تابستان كه انتظار می رفت دكتر اقدم و نادری مشغله كمتری داشته باشند، در اتاقی پر از كتاب و جزوه، پیش و پس از جلسات آنها و در میانه تماس های تلفنی و درخواست ها برای پیگیری ها انجام شد، بخش دوم این مصاحبه را در ادامه می خوانید.
ایرنا: معاونت پژوهشی وزارت علوم بر افزایش ارتباط صنعت و دانشگاه و تجاری سازی شدن ایده ها تاكید دارد رویكرد شما در دانشگاه در این خصوص چیست؟
نادری: آمار تجاری سازی اختراعات زیاد نیست و حتی در امریكا 2 درصد است. اول اینكه باید بر نیازهای جامعه و وظایف دانشگاه در قبال آن دقت كنیم. بخشی از وظیفه دانشگاه رفع مشكلات جامعه در خصوص فناوری و بخشی از وظایف آنها حركت در مرز دانش جهانی است. در مورد نیازهای جامعه در دانشگاه امیركبیر كلینیك صنعت را راه انداخته ایم كه بر نیازهای صنایع كوچك و متوسط متمركز است و به بنگاه های بزرگ كاری ندارد. در این كلینیك نیاز و مشكل روز صنایع كوچك را حل می كنیم. مدیران این صنایع می توانند از طریق سامانه مصاف یا كانال تلگرام، اس ام اس یا فكس مشكل خود را طرح كنند و از یكی اساتید می خواهیم مشكل را شناسایی و راه حل ارائه دهد. در كانال های تلگرامی شهرك های صنعتی اطراف تهران تبلیغ می كنیم و برای مساعدت به شركت ها با مدیران شهرك ها جلسه داریم. ضمن اینكه نمی توانیم استاد را از توجه به دانش دنیا غافل كنیم و اساتید ما در حوزه های جهانی كار می كنند؛ زیرا این دانش ها چند سال آینده به فناوری و بعد صنعت تبدیل می شوند و در اینصورت از حوزه فناوری و صنعت دنیا عقب می مانیم. بنابراین اكوسیستم دانشگاهی باید بتواند همه این موارد را دنبال كند.
***طرح فرصت مطالعاتی در صنعت به خوبی تدوین نشده است
ایرنا: اقدامات معاونت پژوهشی وزارت علوم مانند فرصت مطالعاتی در صنعت و شاعا (شبكه آزمایشگاه های علمی ایران متعلق به وزارت علوم) چقدر به پژوهشگران كمك كرده است؟
نادری: فرصت مطالعاتی در صنعت طرحی است كه خوب چیده نشده و آیین نامه ان ایراد دارد. اینكه در یك طرح حقوق استاد را به واحد صنعتی موكول كنیم زیاد مفید نیست. استاد توانمند وقت محدود دارد، در حالیكه همین استاد هم می تواند مشكل صنعت را حل كند و نمی توان توقع داشت چنین استادی وقت خود را یك سال در واحد صنعتی بگذارد و برنامه تحقیقاتی دانشی و دانشجوی دكتری داشته باشد. ما پیشنهاد اصلاح و تنوع این طرح را داشتیم و آن را با دوستان در مجموعه وزارت علوم طرح كردیم. اساتید دانشگاه های مطرح در فرصت های كوتاه به واحدهای صنعتی بروند و عناوین و مشكلات واحدها را احصا و آنها را در دانشگاه حل كنند. غیر از این منابع مالی خوبی برای آن دیده نشده است و بر اساس اطلاعات ما افراد كمی از دانشگاه های دور برای این طرح درخواست داده اند. در مورد شاعا و لبزنت (شبكه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی)، لبزنت بهتر از شاعا و روان تر كار می كند. ولی در مورد به روز شدن و خوب شدن تجهیزات دانشگاه ها هنوز مشكل داریم و در سال های اخیر هم این مشكل حل نشده است. نگهداری تجهیزات آزمایشگاهی خیلی هزینه بر است و به دانشگاه ها كمك نمی شود.
اقدم: فرصت مطالعاتی در صنعت طرح خوبی است ولی شاید به زمان بیشتری نیاز داریم. ممكن است ایده به تنهایی جواب ندهد؛ ایین نامه می خواهد و باید انگیزه ایجاد كرد و...ولی شاید ذكر این نكته هم مفید باشد كه اساتید مطرح دانشگاه حتی برای فرصت مطالعاتی خارج از كشور هم مشكل وقت دارند چه برسد به فرصت مطالعاتی داخل كشور و واحدهای صنعتی.
***وزارت علوم و معاونت علمی با هم افزایی بیشتری حركت كنند
ایرنا: در زمینه حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت پژوهشی وزارت علوم چه نظری دارید؟
نادری: معاونت علمی چابك تر است، ردیف بودجه بیشتری دارد. اما مجموعه وزارت علوم هزینه های زیادی دارد كه در معاونت علمی نیست. از طرف دیگر نگاه در معاونت علمی این است كه باید بخش خصوصی فعال شود اما در عمل شاهد تزریق منابع دولتی به همه مجموعه های دولتی و غیره هستیم در حالی كه جهت گیری شفاف و مشخصی دیده نمی شود. این دو مجموعه باید هماهنگی و هم افزایی بیشتر داشته باشند تا بتوانند وضعیت پژوهشی را پیش ببرند. طرح های كلان ملی را هم معاونت علمی دارد و هم معاونت پژوهشی، كه تصویب و اجرا می كنند.
علمی**9157
گفت وگو از: منصوره شوشتری**انتشار: زهره محتشمی پور
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با كانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید.
تاریخ انتشار: ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۳
تهران- ایرنا- مدیر امور پژوهشی و مدیر ارتباط با صنعت و كارآفرینی دانشگاه امیركبیر ضمن تشریح رویكرد این دانشگاه به تجاری سازی ایده ها و ارتباط با صنعت، خواستار هم افزایی بیشتر معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت پژوهشی وزارت علوم، تحفقیقات و فناوری شدند.