اهواز - ايرنا - رئيس كميته مشاركت هاي مردمي ، اسكان و تغذيه ستاد اربعين حسيني خوزستان گفت:كار واگذاري زمين به مواكب(مراكز پذيرايي) اربعين حسيني در مرز چذابه -يكي از كانون هاي اصلي تردد كاروان هاي اربعين حسيني- شروع شده است.

حجت الاسلام سيدمحمود موسوي روز يكشنبه در گفت و گو با خبرنگار ايرنا افزود:با توجه به اينكه امسال محل هاي استقرار مواكب مردمي در اطراف پايانه مرزي تغيير يافته ، واگذاري زمين مورد تقاضاي مواكب در محل هاي جديد از سوي كميته مشاركت هاي مردمي ، اسكان و تغذيه ستاد اربعين انجام خواهد شد.
وي گفت: كميته مشاركت هاي مردمي ، اسكان و تغذيه ستاد اربعين حسيني استان آمادگي دارد زمين مورد تقاضاي همه مواكب را به تناسب نياز و نحوه استفاده از آن در يك فرايند كوتاه زماني واگذار كند.
رئيس ستاد عتبات عاليات خوزستان در ادامه افزود:مكان مورد نياز مواكب مردمي در اطراف پايانه مرزي چذابه تا 30شهريورماه امسال پس از زيرسازي و آسفالت واگذار خواهد شد و پس از آن مواكب مي توانند در اين اراضي ، امكانات و تجهيزات مورد نياز مستقر كنند.
موسوي با بيان اينكه كار واگذاري زمين مواكب از چندي پيش در مرز شلمچه ديگر كانون تردد زائران اربعين حسيني نيز شروع شده ، ابراز اميدواري كرد همه مواكب مردمي طبق برنامه در اطراف پايانه هاي چذابه و شلمچه تا 15روز پيش از روز اربعين ، خدمت رساني به خيل عظيم زائران عزيز را شروع كنند.

* آبرساني به چذابه ، كاهش مشكلات مواكب
رئيس كميته مشاركت هاي مردمي ، اسكان و تغذيه ستاد اربعين حسيني خوزستان با بيان اينكه در سال هاي گذشته ، تامين آب آشاميدني مهمترين مشكل مواكب مردمي در چذابه بود گفت: امسال با اجراي طرح آبرساني به چذابه مشكلات مواكب مردمي به حداقل خواهد رسيد.
موسوي با بيان اينكه تامين آب مواكب مردمي در چذابه از چند شهرستان استان و با هزينه هاي سنگين انجام مي شد افزود: براساس برنامه اعلام شده ، آب باكيفيت سد كرخه به چذابه در 110كيلومتري شمال غرب اهواز خواهد رسيد و عموم زائران از آن بهره مند خواهد شد.
وي همچنين از شركت آب و فاضلاب روستايي استان خواست مساله دفع بهداشتي فاضلاب مواكب در 2 مرز شلمچه و چذابه را كه در سال هاي گذشته مشكلاتي به وجود آورد حل كند.

*تعيين 20 مركز پذيرايي مهم سرراهي براي خدمت رساني به زائران درمسير اهواز تا چذابه
رئيس ستاد عتبات عاليات خوزستان گفت: در اربعين امسال 20موكب (مركز پذيرايي) مهم سرراهي براي خدمت رساني به زائران اربعين در مسير اهواز(عين دو) تا چذابه با مشاركت مردم راه اندازي مي شود.
وي گفت: اين مراكز به عنوان محل استراحتگاهي موقت، تغذيه ، استحمام و نيازهاي اساسي زائران در نظر گرفته شده است.
وي گفت: شهرهاي ساكن مسير اهواز تا چذابه همچون سال هاي گذشته نيز به صورت خودجوش آماده اسكان و پذيرايي از زائران حضرت اباعبدالله الحسين هستند.

* احداث 300چشمه سرويس بهداشتي در مسيرهاي منتهي به پايانه مرزي چذابه
رئيس كميته مشاركت هاي مردمي ، اسكان و تغذيه ستاد اربعين حسيني خوزستان از احداث 300چشمه سرويس بهداشتي در مسيرهاي منتهي به پايانه مرزي چذابه تا پس از حركت كاروان هاي زائران اربعين حسيني خبر داد.
موسوي در ادامه گفت: احداث سرويس هاي بهداشتي مورد نياز با مشاركت مردم در محل هاي تعيين شده انجام مي شود.
وي گفت: برنامه ريزي براي خدمت رساني به زائران اربعين حسيني در سال جاري دقيق تر و عملياتي تر خواهد بود و جلسات هماهنگي بين بخشي نيز با مديريت استاندار خوزستان به صورت منظم برگزار مي شود.
بنا به اين گزارش با وجود اينكه 18آبان روز اربعين حسيني است ولي حركت كاروان هاي اربعين حسيني به سمت 2 پايانه مرزي چذابه و شلمچه از 10 تا 15روز قبل شروع مي شود و بازگشت آنان تا چهار روز پس از اربعين حسيني ادامه مي يابد.
به گزارش ايرنا پايانه مرزي چذابه در 110كيلومتري شمال غرب اهواز و پايانه مرزي شلمچه در 16كيلومتري غرب خرمشهر 2 كانون از سه كانون اصلي تردد زائران اربعين حسيني در سال 1395 بود.
در اربعين حسيني حدود 430هزار زائر از پايانه چذابه و 650هزار زائر از طريق مرز شلمچه راهي عتبات عاليات شدند.پيش بيني شده امسال شمار زائران اربعين حسيني در مقايسه با پارسال حداقل 20درصد افزايش يابد.
مرزهاي شلمچه و چذابه از تيرماه 1382 پس از سرنگوني رژيم بعثي قرار براي تردد زائران دو كشور ايران و عراق و صادرات كالاهاي غيرنفتي به اين كشور فعال و عملياتي شد.
قرار است مرز خسروي در استان كرمانشاه نيز به عنوان چهارمين مرز رسمي براي تردد زائران اربعين حسيني امسال بازگشايي شود.
6065/6002
خبرنگار:محمدرضا بنوره**انتشار : كبري آقازري