چابهار- ايرنا- والي ولايت قندهار افغانستان گفت: چابهار بعنوان يك نقطه راهبردي در ايران، متصل به آب هاي اقيانوسي و نزديكي به افغانستان در توسعه اقتصادي و تجاري كشور ما نقش مهم و حياتي دارد.

به گزارش ايرنا، «زلمي ويسا» روز يكشنبه در نشست با هيات مديره و مديران سازمان منطقه آزاد چابهار اظهار داشت: كشور افغانستان كه بيش از 40 سال با جنگ و درگيري مواجه بوده در سالهاي اخير در مسير توسعه و آباداني قرار گرفته است.
وي افزود: هم اينك دولت و قشرهاي مختلف مردم به ويژه فعالان اقتصادي و تجاري افغانستان تلاش هاي زيادي را براي توسعه و آباداني اين كشور انجام مي دهند.
وي بيان كرد: در طول چند دهه گذشته كشور ايران ميزبان خوبي براي مردم افغانستان بوده است كه جا دارد از دولت و مردم اين كشور دوست و همسايه تشكر و قدرداني كرد.
وي ادامه داد: حضور بيش از 160 شركت سرمايه گذاري افغانستان در منطقه آزاد چابهار نشان از اهميت اين منطقه براي سرمايه گذاران است كه اين نقطه را براي سرمايه گذاري انتخاب كرده اند.
والي قندهار افغانستان گفت: هر چه قوانين و مقررات پيش روي سرمايه گذاران آسانتر شود فعالان اقتصادي تمايل بيشتري براي حضور در آن منطقه دارند.
«زلمي ويسا» با بيان اينكه افغانستان ظرفيت بالايي در زمينه توليد و صادرات انواع ميوه هاي تازه و خشكبار ومعادن دارد، خاطرنشان كرد: چابهار بهترين نقطه براي صادرات كالاهاي افغانستان به كشورهاي دنيا است.
وي خواستار تكميل پل دوم ميلك، اتمام سريعتر راه آهن چابهار- زاهدان و سرخس، تحصيل فرزندان سرمايه گذاران در ايران، همكاري وتعامل بيشتر با سرمايه گذاران كشور افغانستان شد و افزود: در صورت حل مشكلات پيش رو، سرمايه گذاران بيشتري براي حضور در ايران رغبت خواهند داشت.
والي قندهار افغانستان اظهار داشت: منطقه آزاد چابهار با توجه به شرايطي كه براي تجار ما فراهم مي كند مي تواند نقش بسزايي در راستاي توسعه فعاليت تجاري و اقتصادي اين كشور داشته باشد.
به گزارش ايرنا، والي قندهار افغانستان و هيات همراه در سفر سه روزه به چابهار از ظرفيت ها، پتانسيل هاي سرمايه گذاري، تجاري و ترانزيتي بازديد مي كنند و در نشست هايي جداگانه با فرماندار، مديران بنادر و دريانوردي سيستان و بلوچستان و سازمان منطقه آزاد چابهار فرصت هاي سرمايه گذاري و مسائل و مشكلات پيش روي سرمايه گذاران را بررسي مي كنند.
بازديد از پتروشيمي، فولاد، طرح توسعه بنادر شهيد بهشتي و شهيدكلانتري و منطقه آزاد چابهار از ديگر برنامه هاي والي قندهار در سفر به چابهار است.
3043**6081 خبرنگار: رستم كريمي نژاد ** انتشار دهنده: حيدر سراياني