اهواز - ايرنا - مديركل حفاظت محيط زيست خوزستان با اشاره به نزديك شدن به موعد باران هاي پائيزي گفت: شهرداري اهواز براي پيشگيري از مشكلات تنفسي پائيزه بايد تا 1.5 ماه آينده درختان 'كونوكارپوس' را هرس كند.

احمدرضا لاهيجان زاده دوشنبه در گفت وگو با ايرنا درباره مشكلات تنفسي كه در سال هاي اخير همزمان با نخستين باران هاي پائيزي در استان رخ مي دهد، اظهار كرد: با توجه به اينكه تاكنون گرده افشاني گياهي به عنوان مهمترين عامل مشكلات تنفسي معرفي شده، به شهرداري اهواز اعلام شده كه پيش از آغاز باران ها و طي 1.5 ماه آينده درختان 'كونوكارپوس' سطح شهر را هرس كنند.
وي افزود: از ارديبهشت ماه امسال تا كنون ماهانه مكاتباتي با شهرداري اهواز و هشت منطقه زير مجموعه آن شده و يك جلسه نيز برگزار شده اما هنوز اقدامي از سوي آنها انجام نشده است.
لاهيجان زاده با اشاره به تاكيد استاندار خوزستان براي هرس كردن اين درختان پيش از فرارسيدن پائيز اضافه كرد: دانشگاه علوم پزشكي اهواز نيز موضوع هرس درختان را در جلسه شوراي سلامت استان در تير ماه مطرح و به تصويب رسانده است.
وي ادامه داد: امسال تعداد كمي از درختان 'كونوكارپوس' در اهواز، آنهم براي زيباسازي هرس شده اند كه كافي نيست و بايد همه درختان موجود در بلوارها، خيابان هاي اصلي و فرعي و فضاهاي سبز در نظر گرفته شود.
لاهيجان زاده همچنين گفت: حدود 2 سال پيش، رئيس جمهوري رسيدگي به مشكلات تنگي نفس هاي پائيزه در خوزستان را به وزير بهداشت واگذار كرد و محيط زيست در اين زمينه وظيفه نظارتي را بر عهده دارد.
وي اولويت نخست را براي پيشگيري از مشكلات تنفسي، انجام مطالعات و تحقيقات علمي دانست و افزود: اين مطالعات توسط دانشگاه علوم پزشكي اهواز در حال انجام است.
لاهيجان زاده اضافه كرد: آمادگي كامل بيمارستان ها براي پذيرش بيماران تنگي نفس و اطلاع رساني به افرادي كه در سال هاي قبل بااين مشكل مواجه شده اند
وي اولويت سوم براي پيشگيري از اين مشكل را كنترل منشاء آن دانست و اظهار كرد: كاهش آمار مراجعان تنگي نفس در سال گذشته، فرضيه نقش گرده هاي گياهي در بروز اين مشكل را ثابت كرده است.
به گفته وي، پارسال بيش از 100 هزار اصله درخت 'كونوكارپوس' توسط شهرداري هرس شده بود، از سوي ديگر تاخير در بارش هاي پائيزه نيز باعث شد زمان گرده افشاني بدون بارندگي طي شود و در نهايت آمار مراجعان از 25 هزار مورد در سال هاي گذشته به يك هزار و 600 نفر در سال گذشته رسيد.
لاهيجان زاده تصريح كرد: البته بايد اين مساله را در نظر داشت كه گرده افشاني گياهان و ريزگرد مي تواند باعث تنگي نفس شود اما ساير عوامل همچون آلودگي هوا ناشي از خودرو و سوخت و آلاينده هاي نفتي اين عوامل را تشديد مي كند.
مديركل محيط زيست خوزستان در ادامه گفت: از پارسال مقرر شده بود شهرداري هايي كه 'كونوكارپوس' گونه غالب آنها شده از جمله اهواز، ماهشهر، اميديه، آبادان و سوسنگرد، با استفاده از دستورالعمل ابلاغي دانشگاه شهيد چمران، درختان را پيش از پائيز هرس كنند.
وي افزود: در سال هاي گذشته بيشترين مراجعان تنگي نفس از اين شهرها بوده و پارسال آبادان بيشترين آمار مراجعان را داشت كه نسبت به هرس درختان اقدام نكرده بود.
لاهيجان زاده تاكيد كرد: شهرداري اهواز پارسال 20 درصد درختان 'كونوكارپوس' سطح شهر را هرس كرده بود، در حالي كه انتظار ما اين بود كه حتي درختان موجود در كوچه ها نيز هرس شود.
بر اساس اين گزارش، هواشناسي خوزستان پيش بيني كرده است: باران هاي پائيزه امسال مناسب و به موقع باشد.
تنگي نفس شهروندان خوزستاني همزمان با نخستين باران هاي پائيزي از سال 1392 آغاز شد و پائيز اين سال ها بيش از 60 هزار مراجعه به مراكز درماني به دليل مشكلات تنفسي اتفاق افتاده است.
18 گزينه به عنوان عامل اين تنگي نفس ها بررسي شد. تا كنون چهار احتمال، مشعل هاي چاه هاي نفت، سوزاندن مزارع نيشكر، سوزاندن زباله و گرده هاي گياهي به عنوان عامل تنگي نفس معرفي شده و دانشگاه علوم پزشكي اهواز در آخرين اعلام نظر، گرده هاي گياه كونوكارپوس را به عنوان عامل اصلي اين نفس تنگي ها معرفي كرد.
ايدني رئيس دانشگاه علوم پزشكي اهواز پارسال اعلام كرده: آمار مراجعه بيماران تنفسي به دنبال نخستين بارندگي هاي پائيزي، با هرس درختان 70 تا 80 درصد كاهش يافته است.

7151/6002
خبرنگار: نادره وائلي زاده**انتشار :كبري آقازري