قم- ایرنا- شهردار قم در پنجمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهر قم با اشاره به این كه وحدت مدیریت در بافت های ناكارآمد شهر قم وجود ندارد گفت: متولی ساماندهی بافت های ناكارآمد در این شهر مشخص نیست.

به گزارش ایرنا، سید مرتضی سقائیان نژاد در این جلسه كه عصر دوشنبه در سالن جلسات شورای اسلامی شهر قم برگزار شد، اظهار داشت: برای ساماندهی وضعیت بافت های ناكارآمد قم نیازمند متولی مشخص، جذب بودجه های كلان و امكانات مناسب هستیم.
وی افزود: باید با فراهم سازی شرایط و ارائه تسهیلات لازم، از بخش خصوصی برای سرمایه گذاری در بافت های تاریخی و فرسوده استفاده كنیم.
وی تاكید كرد: برای ساماندهی بافت های فرسوده نیازمند همكاری نهادهای مختلف از جمله بنیاد مسكن هستیم.
بیش از 697 هزار و 320 تن از جمعیت شهر قم معادل حدود 70 درصد در بافت های ناكارآمد این شهر از جمله بافت های فرسوده، تاریخی، سكونتگاه های غیررسمی و حاشیه شهر زندگی می كنند.
مجموع كل مساحت شهر قم 12 هزار و 939 هكتار است كه چهار هزار و 133 هكتار از این شهر شامل این پنج گونه بافت می باشد.

** رویكرد دولت، احیای بافت های فرسوده است
مدیركل راه و شهرسازی استان قم نیز در این جلسه گفت: رویكرد دولت احیای بافت های فرسوده است و در این زمینه سیاست گذاری هایی ارائه كرده است.
حسن صبوری با بیان این كه اولویت طرح های شهرسازی در قم ساماندهی بافت های فرسوده است گفت: سیاست گذاری های شهر قم توسعه فیزیكی شهر در مناطق مختلف شهر به ویژه پردیسان به علت مهاجرت زیاد بوده است.
وی ادامه داد: محدودیت منابع مالی در استان باعث شد تا با غفلت از بافت های تاریخی قم كه بومی های اصلی شهر در آن منطقه سكونت داشته اند شاهد مشكلات اجتماعی باشیم.
مدیركل راه و شهرسازی قم از فعالیت ستاد بازآفرینی استان خبر داد و گفت: این ستاد از یك سال گذشته در قم تشكیل شده است و در آن برنامه پنج ساله استان قم مورد بررسی قرار گرفته و به تصویب رسید.
وی بیان داشت: طرح پنج ساله استان قم قابل ارائه به ستاد بازآفرینی ملی است كه می تواند به عنوان الگو در كشور اجرایی شود، چراكه در این طرح توجه ویژه ای به بافت های فرسوده شده است.
وی تاكید كرد: در این زمینه برنامه اقدام مشترك با تعامل شهرداری قم تهیه شده است تا طرح های پنج ساله را بتوانیم اجرایی كنیم، در همین راستا نیازمند تخصیص اعتبارهای ملی و استفاده از ظرفیت بخش خصوصی هستیم.
وی همچنین به تعیین تكلیف اراضی قم كه زیر دكل های برق فشار قوی قرار دارد اشاره كرد و گفت: 32 هكتار از زمین های منطقه 2 شهر قم زیر دكل های برق فشار قوی قرار دارد و املاكی كه در این اراضی ساخته شده باید تملك شود، این در حالی است كه هنوز طرحی در این زمینه اجرایی نشده است.
وی همچنین گفت: وضعیت 48 هكتار از اراضی اطراف حرم حضرت معصومه(س) برای ساماندهی بافت تاریخی و توسعه ایستگاه راه آهن مشخص شده است تا با همكاری نهادهای مربوطه اجرایی شود.

** رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز در این جلسه با بیان این كه جوامع بشری و حكومت های اسلامی در جهت جلوگیری از كشتار مردم مسلمان میانمار تلاش كنند گفت: اعضای این شورا با ابراز تاسف از وضعیت مسلمانان میانمار، قتل عام آنها را محكوم می كنند.
در پی حملات 25 اوت (سوم شهریور) ارتش میانمار علیه مسلمانان روهینگیا، دست كم 400 تن كشته شدند و نزدیك به 125 هزار روهینگایی نیز به بنگلادش گریختند و این موضوع بحران انسانی را در پی داشته است.
روهینگیایی ها اقلیتی مسلمان در كشور عمدتا بودایی میانمار هستند كه میانمار آنها را بنگلادشی و دولت بنگلادش آنها را میانماری می دانند.
دولت میانمار اعلام كرده كه بیش از 2 هزار و 600 خانه در شمال غرب این كشور و در استان راخین در یك هفته تنش در این استان، در آتش سوخته است.
عبدالله جلالی در ادامه سخنان خود با تاكید بر این كه خدمات در جامعه باید رضایتمندی مردم را به همراه داشته باشد گفت: بهبود كیفیت خدمات در همه زمینه ها مورد توجه شورای اسلامی و شهرداری قم است، ضمن این كه همكاری و مشاركت مردم در خدمات رسانی بهتر نقش موثری را ایفا می كند.
وی ادامه داد: متاسفانه در برخی از موارد مردم با وظایف شهری خود آشنایی ندارند و رفتارهایی هماهند ریختن زباله در سطح شهر و استفاده نادرست از فضاهای سبزی شهری منجربه آسیب سرمایه های شهری می شود.
وی با بیان این كه نباید خللی در خدمات رسانی با كیفیت به مردم صورت بگیرد گفت: روز به روز كیفیت خدمات با مدیریت صحیح شهری باید بهتر شود، از این رو توسعه زیرساخت های شهری امری ضروری است.
جلالی به همكاری دستگاه های مربوطه در حوزه عمرانی و شهرسازی اشاره كرد و گفت: در برخی از موارد، موانعی به لحاظ قانونی و ساختاری در اجرای طرح ها وجود دارد كه باید با همكاری اداره كل راه و شهرسازی و مدیریت شهری قم حل شود.
وی خاطرنشان كرد: باید كمیته ای سه جانبه با مشاركت اداره كل راه و شهرسازی، شهرداری و شورای اسلامی شهر قم برای ارائه راهكارها و سرعت در اجرای طرح ها تشكیل شود.

** نایب رئیس شورای اسلامی شهر قم نیز با اشاره به این كه احیای بافت های فرسوده قم باید از سوی نمایندگان شهر قم پیگیری شود گفت: وزارت راه و شهرسازی در اجرایی شدن مصوبه ها در ستاد بازآفرینی شهری قم و وضعیت در خصوص سكونتگاه های غیر رسمی اقدام كند.
حسن بختیاری افزود: در این زمینه با تشكیل كمیته های مشترك، مشكلات شهر قم مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
وی به لایحه صدور مجوز برای اجرای طرح پاركینگ عمومی در خیابان شهیدان فاطمی قم اشاره كرد و اظهار داشت: در مرحله اول اولویت و ضرورت های اجرای طرح باید مشخص شود، چراكه برای راه اندازی پاركینگ ارائه طرح های توجیهی، فنی و اقتصادی ضروری است.
وی افزود: در نقاط مختلف شهر قم با مشكل كمبود پاركینگ مواجه هستیم كه مشكلی اساسی برای این شهر به شمار می آید و برای حل این مشكل باید از مشاورانی كه در سطح كلان دارای تخصص هستند استفاده شود.

** رئیس كمیسیون عمرانی و حمل و نقل شورای اسلامی شهر قم در ادامه این جلسه با اشاره به لایحه اخذ مجوز برای تملك در اراضی و املاك خیابان شهیدان فاطمی برای احداث پاركینگ عمومی گفت: ساخت این پاركینگ در یك هزار متر مربع پیش بینی شده است.
روح الله امراللهی افزود: ساخت این پاركینگ اولویت دارد، چراكه از مردم جرائم حذف پاركینگ دریافت می شود ولی پاركینگ عمومی در سطح شهر تامین نمی شود.
وی گفت: پاركینگ جنبه خدماتی دارد و نباید به دنبال توجیه اقتصادی در پاركینگ ها باشیم، ضمن این كه سایر محورهای پر رفت و آمد در قم باید از لحاظ ساخت پاركینگ مورد بررسی قرار بگیرد.
این لایحه از سوی اعضای شورای اسلامی شهر قم به تصویب نرسید و برای كارشناسی بیشتر به كمیسیون مربوطه بازگشت.

** امراللهی همچنین به لایحه اخذ مجوز تملك در اراضی و املاك برای اجرای طرح تونل در ایستگاه مترو واقع در ضلع شمال شرقی میدان شهید مطهری اشاره كرد و گفت: در این محدوده پاساژ قائم قرار دارد كه برای ساخت این ایستگاه نیاز به تملك آن است.
وی گفت: تملك این مكان برای شهرداری قم 400 میلیارد ریال هزینه در بر خواهد داشت.
پاساژ قائم 640 متر در سه طبقه با 32 باب مغازه است؛ این لایحه به تصویب اعضای شورای اسلامی شهر قم رسید.
عملیات اجرایی احداث خط A مترو قم در نیمه دوم سال 88 با اعتباری بالغ بر 11 هزار میلیارد ریال توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیا آغاز شد؛ راه اندازی خط مترو قم به 2 مرحله تقسیم بندی شده است كه در مرحله نخست مسیر قلعه كامكار تا میدان مطهری و در مرحله دوم مسیر میدان مطهری تا ایستگاه مسجد مقدس جمكران راه اندازی می‌ شود.
8138/ 1175 گزارش: فرزانه پیری ** انتشار: رضا علیمحمدی