تهران- ایرنا- تهیه كننده و كارگردان سمفونی نور (ویدئومپینگ) سیمرغ صلح كه در هفته جهانی صلح بر نمای برج آزادی اجرا می شود، گفت: این سمفونی قابلیت اجرا روی ساختمان های مهم دنیا را دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه موسیقی ایرنا، «سیمرغ صلح»، ویدئومپینگ یا سمفونی نور با موضوع صلح است كه همزمان با هفته جهانی صلح از 25 تا 29 شهریور از ساعت 21:30 تا 23 روی نمای برج آزادی اجرا می شود.
ویدئومپینگ هنر جدیدی است كه با نگاشت نور بر روی سازه ساختمان اثری هنری به نمایش درمی آید.
امیررضا سالاری روز سه شنبه در نشست خبری این اثر هنری كه در مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی برگزار شد، افزود: این ویدئومپینگ ارتباط مستقیمی با خود بنا دارد، ما از تصاویر كلاژی از تمام نقاط ایران و جهان و همچنین استفاده از ادبیات غنی ایرانی از جمله سعدی و حافظ استفاده كرده ایم.
وی با بیان اینكه پروژه ویدئو مپینگ «جان نخست» را كه درمورد انسان كامل و صلح بود بر دیوار دانشگاه تهران اجرا كرده است، اظهار داشت: این پروژه دومین اثر در مورد صلح است.
سالاری اضافه كرد كه از نقوش باستانی ایران، خاورمیانه و همچنین سایر نقاط دنیا در این اثر استفاده شده است.
این هنرمند گفت: شعار جهانی یونسكو از زمان شكل گیری جنگ در ذهن بشر، صلح هم در ذهن بشر شكل می گیرد، ما سعی كردیم اثری حاوی پیام صلح جهانی انجام دهیم.
وی با بیان اینكه معنا، مفهوم ویدئومپینگ و ارسال آن به مخاطب مهم است، گفت: ما می خواهیم با ویدیو مپینگ جنبش صلح راه بیندازیم.
كارگردان این اثر هنری گفت : برای اجرای این كار با اپرای سیدنی رایزنی شده و آنها پیشنهاد انجام آن را دادند.
سالاری افزود: از اجرای این اثر بر روی برج آزادی تصویربرداری و تصویر آن در كمیسیون های مجمع عمومی سازمان ملل پخش می شود، یك نسخه از آن نیز به دبیر كل سازمان ملل ارایه خواهد شد.
كارگردان سمفونی نور سیمرغ صلح با بیان اینكه در ویدئو مپینگ، معماری با هنر عجین می شود، ادامه داد: ما سعی كردیم با این اثر مفاهیم را منتقل و داستانی را از صلح روایت كنیم، همچنین گفتار صلح به تمام زبانهای دنیا نوشته شده كه نام آن را سیمرغ صلح گذاشته ایم.
نعمت اله پایان رییس مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی نیز در این نشست خبری گفت: ایران از دیرباز كشوری صلح طلب بوده است، در همین راستا رساندن پیام ایران به دنیا است، كشوری كه هیچگاه در طول تاریخ آغازگر جنگ نبوده است.
وی از یونسكو منطقه ای برای برگزاری این سمفونی قدردانی كرد و گفت: بنیاد فرهنگی هنری رودكی از هنرمندان هنرهای جدید (نیوآرت) حمایت می كند و درهای برج آزادی به روی این هنرمندان برای توسعه این هنرها باز است.
پایان درباره انتخاب برج آزادی برای اجرای این ویدئومپینگ اظهار داشت: این كار برای نخستین بار با این كیفیت در ایران انجام می شود، برج آزادی نیز به دلیل اینكه نماد تمدن و فرهنگ ایران است، انتخاب شد.
وی گفت: ما این كار را هر سال در هفته جهانی صلح انجام خواهیم داد و تلاش می كنیم روی ساختمان سازمان ملل در اروپا و سایر كشورها نیز اجرا كنیم.
شیدا مهنام رییس اداره علوم اجتماعی و انسانی كمیسیون ملی یونسكو – ایران- كه به عنوان نماینده دفتر منطقه ای یونسكو در این نشست حضور داشت، گفت: مفهوم صلح مرتبط با یك روز و یك هفته نیست اما مناسبت های هفته ای این فرصت را به ما می دهد این پیام ها برجسته تر شود.
وی با تاكید بر اینكه صلح نیازمند ابزارهایی است، گفت: یكی از زیباترین ابزارهای آن هنر است كه هم آموزش های شهروندی و هم ترغیب و تشویق جوانان به مفهوم صلح را محقق می كند.
به گفته مهنام، این پروژه با تكیه بر تاریخ كهن و تمدن ایرانی اسلامی و برگرفته از آموزه های اخلاقی ایران اجرا می شود و در آن به آموزه های قرآنی نیز اشاره خواهد شد.
وی صلح را مفهومی فراگیر و جهان شمول دانست و گفت: این گونه برنامه ها و از جمله سمفونی نور بسیار تاثیرگذار است.
فراهنگ**9012**1823 خبرنگار: زهرا امیری ** انتشار: طاهره نبی اللهی