بندرعباس- ایرنا- مدیركل منابع طبیعی و آبخیزداری هرمزگان گفت: 177 سازه آبخیزداری و شش هزار و 200 هكتار عملیات بیومكانیك با ظرفیت مهار سالانه 48 میلیون مترمكعب از ریزش های جوی و سیلابهای فصلی طی برنامه پنجم توسعه در سطح این استان اجرا شده است.

امید ذاكری روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: از این تعداد، 122 سازه آبخیزداری طی فعالیت دولت تدبیر و امید در هرمزگان اجرا شده است.
وی ادامه داد: در قالب برنامه پنجم توسعه 66.8 درصد اهداف مصوب حوزه آبخیزداری در سطح هرمزگان تحقق یافته است .
وی بیان داشت: دستیابی به این سطح از اهداف برنامه آبخیزداری با تخصیص 40.9 درصد از اعتبارات مصوب تملك دارایی های سرمایه ای ملی و استانی محقق شده است.
ذاكری با اشاره به نقش مهم مردم و خیران در تحقق اهداف آبخیزداری در هرمزگان و با تاكید بر ضرورت توسعه فعالیت های آبخیزداری و آبخوانداری در استان گفت: كنترل آبهای مرزی، تغذیه آبخوان های زیرزمینی، تقویت منابع آب شرب روستایی، پیشگیری و مهار سیل، حفاظت خاك و كنترل فرسایش و رسوب از جمله مهمترین مزایای اجرای طرح های آبخیزداری است.
وی احیای پوشش گیاهی عرصه های منابع طبیعی، پایداری منابع آب كشاورزی، كمك به تامین آب شرب دام، پایداری اكوسیستم های طبیعی و بهبود و استمرار تولید و اشتغال را از دیگر مزایای اجرای طرح های آبخیزداری عنوان كرد.
هفت هزار و 451 سازه آبخیزداری و بیش از 110 هزار هكتار عملیات بیولوژیك و بیومكانیك با ظرفیت آبگیری 400 میلیون مترمكعب در سال در سطح استان هرمزگان اجرا شده است.
از مساحت هفت میلیون و200 هزار هكتاری استان هرمزگان ، شش میلیون و 900 هزار هكتار جزو عرصه های منابع طبیعی است كه یك میلیون و 80 هزار هكتار آن جنگل، چهار میلیون و 93هزار هكتار مرتع و یك میلیون و 565 هزار هكتار آن را بیابان تشكیل می دهد.
7198/ 6048/1772
تنظیم كننده: فاطمه حسینی ** انتشاردهنده: مجید ملازاده