گچساران -ایرنا - درحالی كه چند روز بیشتر به آغاز مهرماه و سال جدید تحصیلی نمانده، كمبود زیرساخت ها و فضاهای آموزشی در برخی مناطق كهگیلویه وبویراحمد به گفته مسئولان آموزشی استان به یك بحران تبدیل شده است.

به گزارش ایرنا، هرچند دولت و خیران در سال های اخیر در كهگیلویه وبویراحمد گام های ارزنده برای توسعه زیرساخت های آموزشی برداشته اند، اما پراكندگی روستاها و مهاجرپذیری شهر یاسوج مركز این استان باعث كمبود شدید فضاهای آموزشی شده است.
براساس آخرین سرشماری نفوس و مسكن سال 95، جمعیت شهرستان بویراحمد به مركزیت یاسوج به مرز 300 هزار نفر رسیده اما متناسب با رشد این جمعیت ، فضای آموزشی مورد نیاز ساخته نشده است.
آن گونه كه مدیركل آموزش ‌و پرورش كهگیلویه و بویراحمد می گوید ،كمبود فضای آموزشی یكی از معضل ها و بحران‌های جدی در این استان است و در برخی مناطق در یك فضای آموزشی چهار مدرسه فعالیت می كنند.

**بویراحمد بحرانی ترین شهرستان از نظر فضای آموزشی
مدیرآموزش و پرورش بویراحمد با بحرانی خواندن وضعیت مدارس این شهرستان ،از كمبود فضای آموزشی در منطقه گفت و تاكید كرد كه برای جلوگیری از ترك تحصیل دانش آموزان مجبور به ثبت نام مازاد دانش آموزان در مدارس شهرستان شده ایم .
سید علی اكبر هاشمی افزود: مشكلات كمبود فضای آموزشی تنها مربوط به منطقه مادوان و بلهزار در شهرستان بویراحمد نیست بلكه مشكلات شهر یاسوج بیشتر از سایر جاها خودنمایی می‌كند.
وی با بیان مثالی گفت كه در شهرك جهاد كه در دل شهر یاسوج قرار دارد به جای وجود مدرسه ثابت مجبور به استفاده از كانكس هستیم و امسال نیز برای استقرار 280 دانش آموز باید از مدارس پیش ساخته استفاده كنیم.
هاشمی از افزایش مهاجرت به شهر یاسوج سخن گفت و ادامه داد: منطقه شهرك امام علی كه یكی از مناطق پرجمعیت شهر یاسوج است اكنون فاقد فضای آموزشی است و باید برای حل این مشكل چاره‌اندیشی شود.

**كمبود زیرساخت های آموزشی
مدیركل آموزش و پرورش كهگیلویه و بویراحمد گفت كه این استان نیازمند ساخت 118 مدرسه جدید و مقاوم‌سازی 120 آموزشگاه است.
هادی زارع پور اظهار داشت: تخریب 113 مدرسه فرسوده و تعمیر 258 آموزشگاه نیز از نیازهای آموزشی این استان است.
وی عنوان كرد كه باید 117 مدرسه پیش ساخته در این استان نصب و راه اندازی و 114 سرویس بهداشتی نیز در مدارس استان ساخته شود.
زارع پور افزود: بخش عمده‌ای از فضاهای آموزشی كهگیلویه و بویراحمد قدیمی و فرسوده هستند و استانداردهای لازم را نیز ندارند.
به گفته مدیركل آموزش و پرورش كهگیلویه و بویراحمد ، مدارس این استان با كمبود تجهیزاتی ازجمله دستگاه كپی، صندلی دانش آموز وآموزگار، تخته سفید، چاپگر، كمد بایگانی و میز مواجه‌اند.
براساس آمار آموزش و پرورش ، سالانه حدود 2 تا سه هزار نفر به جمعیت دانش‌آموزی كهگیلویه و بویراحمد به‌ویژه در شهر یاسوج و حومه آن افزوده می‌شود كه دلیل اصلی آن مهاجرت بی‌رویه است.
كارشناسان آموزشی می گویند كه با وجود افزایش جمعیت دانش‌آموزی در شهر یاسوج و اطراف آن زیرساخت‌های لازم و فضای آموزشی مناسب از پیش ساخته نشده است.
زارع پور تاكید كرد كه در یكی از فضاهای آموزشی شهر مادوان از توابع شهرستان بویراحمد هم‌اینك چهار مدرسه فعالیت می‌كند.
وی افزود: در یك مدرسه روستای بلهزار شهرستان بویراحمد نیز به ازای 300 دانش آموز تنها یك سرویس بهداشتی وجود دارد.
معاون سیاسی و امنیتی استاندار كهگیلویه و بویراحمد هم از مذاكراتی می گوید كه قرار است براساس آن با تخصیص یك میلیارد ریال اعتبار مدرسه شهر مادوان تكمیل و افتتاح شود.
فتاح محمدی اظهار گفت : بخش عمده‌ای از مشكلات آموزشی شهر یاسوج و اطراف آن ازجمله مادوان ناشی از مهاجرپذیر بودن است كه باید این روند با برنامه‌ریزی‌های لازم كنترل و مهار شود.
مدیركل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری كهگیلویه و بویراحمد نیز با اشاره به كمبود فضای آموزشی در یاسوج و اطراف آن، خواستار رعایت عدالت در زمینهٔ تخصیص اعتبارات دستگاه‌های اجرایی استان به‌ویژه نهاد مهم آموزش‌ و پرورش شد.
حجت الاسلام سید علی فتح میرمحمدی اظهار گفت كه لازم است كار كارشناسی مطلوب‌تری در زمینه هزینه كردن اعتبارات برای ساخت و تجهیز فضاهای آموزشی در نقاط مختلف كهگیلویه و بویراحمد از جمله یاسوج و اطراف آن انجام شود.

** مشاركت خیران در مدرسه سازی
معاون عمرانی استاندار كهگیلویه و بویراحمد گفت: هم اینك 250 میلیارد ریال فضای آموزشی خیرساز در سطح استان در حال اجراست.
پژمان نیك اقبالی اظهار داشت: همچنین خیران ظرف چهار سال گذشته افزون بر 200 میلیارد ریال مدرسه را در قالب تعهدات خود در جشنواره‌های خیرین مدرسه ساز، تحویل آموزش و پرورش استان داده‌اند.
وی ابراز داشت: در این مدت همچنین افزون بر 25 میلیارد ریال مدارس پیش ساخته توسط نیكوكاران تحویل آموزش و پرورش استان داده شده است.
نیك اقبالی گفت: نیكوكاران در طول سه جشنواره از سال‌ 93 تا 96 افزون بر 600 میلیارد ریال برای ساخت فضاهای آموزشی در استان تعهد كردند.
وی ابراز داشت: این در حالی است كه مجموع تعهد نیكوكاران در جشنواره خیرین مدرسه ساز در سال 92 كمتر از 23 میلیارد ریال بود.
معاون عمرانی استاندار كهگیلویه و بویراحمد همچنین گفت: یكهزار و 136 میلیارد ریال برای توسعه، تجهیز و نوسازی زیرساخت‌های آموزشی و پرورشی این استان در دولت یازدهم هزینه شده است.
نیك اقبالی ادامه داد: این اعتبار برای ساخت، تجهیز و استاندارد سازی سامانه‌های گرمایشی و سرمایشی مدارس، ساخت مساجد، نمازخانه‌های مدارس، فضاهای ورزشی و اصلاح انشعاب‌های آب، برق و گاز كهگیلویه و بویراحمد در دولت تدبیر و امید هزینه شده است.
وی گفت: این میزان اعتبار از محل بودجه‌های ملی و استانی و كمك‌های خیران نیكوكار تأمین و برای بهبود فضای آموزشی این استان جذب شد.
نیك اقبالی افزود: 201 مدرسه با 602 كلاس درس در دولت تدبیر و امید در این استان ساخته شد.
وی اعتبار هزینه شده برای ساخت این تعداد مدرسه را 760 میلیارد ریال برآورد كرد و گفت: این تعداد مدرسه بیش از 87 هزار متر مربع مساحت دارد.
نیك اقبالی از استاندارد سازی وسایل گرمایشی 314 مدرسه در قالب یكهزار و 800 كلاس درس مناطق مختلف كهگیلویه و بویراحمد با 141 میلیارد ریال اعتبار در دولت تدبیر و امید خبر داد.

** تلاش های انجام شده برای توسعه زیرساخت های آموزشی

مدیركل آموزش و پرورش كهگیلویه و بویراحمد گفت: تاكنون یك هزار و 160كلاس درس در این استان هوشمندسازی شده است.
هشت هزار و 400 كلاس درس در كهگیلویه و بویراحمد وجود دارد.
هادی زارع پور با اشاره اینكه تعداد كلاس های هوشمندسازی شده در كهگیلویه و بویراحمد در دولت یازدهم 2 برابر شده است افزود: در چهار ساله اخیر 600 كلاس درس هوشمندسازی شد.
وی بیان كرد: برای هوشمند سازی این تعداد كلاس وایت برد هوشمند، ویدئو پروژكتور، لب تاپ و رایانه تامین شده است .
زارع پور اظهار كرد: تعداد زیادی از این كلاس ها در مناطق عشایری قرار دارد.
وی با بیان اینكه برای هوشمندسازی هر كلاس درس 70 میلیون ریال اعتبار نیاز است، تصریح كرد: شتاب بخشی به هوشمندسازی مدارس این استان نیازمند تامین اعتبار دولتی و مشاركت مردم و خیران است.
وی عنوان كرد: مدارس هوشمند موجب فراگیری هر چه مطلوبتر محتوای آموزشی در كنار كار معلم می شود.
زارع پور تصریح كرد: در این مدارس دانش آموزان از نرم افزارهای آموزشی استفاده و بخشی از تدریس در قالب الگوهای برتر و نمایش تصویر انجام می شود.
آشنایی دانش آموزان با فناوری الكترونیكی و افزایش توانمندی های فردی دانش آموزان ،رشد همه جانبه دانش آموزان،ایجاد تنوع و خارج شدن از شیوه یكنواخت و سنتی آموزش،افزایش بازده كاری در مدرسه ،آشنایی دانش آموزان با اهمیت زمان،استمرار فرایند یادگیری دانش آموزان در خارج از مدرسه و ایجاد محیطی پویا و جذاب برای شكوفایی كامل استعدادها و بروز خلاقیت های فردی و جمعی دانش آموزان از دیگر مزایای هوشمند سازی مدارس است.
برای نخستین‌بار در سال 1998 میلادی كشور مالزی ایجاد مدارس هوشمند را در نظام تعلیم و تربیت خود در دستور كار قرار داد.
در ایران نیز این مهم در سال 80 از سوی شورای عالی آموزش و پرورش كشور مطرح و قرار شد این مدارس یك سال بعد یعنی در سال 81 ایجاد و راه‌اندازی شود، اما مشكلاتی از جمله مسئله تامین بودجه، نبود مهارت ، دانش و تخصص مانع از این امر شد.
بار دیگر در سال 90 با تعریف جدیدی از نظام آموزشی و تصمیم بر ایجاد تحول در این حوزه، هوشمند سازی مدارس با جدیت بیشتری دنبال شد و آموزش و پرورش تصمیم گرفت با ورود فناوری‌های ارتباطی به مدارس گامی در این راستا بردارد.
از این روی بودجه‌هایی برای این اقدام از سوی دولت در نظر گرفته شد و بسیاری از مدارس به ویژه در پایه‌های ششم و هفتم هوشمند سازی شد.

** چشم انداز آینده
مدیركل نوسازی مدارس كهگیلویه و بویراحمد گفت: تا آغاز سال تحصیلی جدید 62 كلاس درس به مدارس این استان اضافه خواهد شد
جهان محرابی اظهار داشت: این تعداد كلاس درس در قالب 23 طرح آموزشی و فرهنگی تا پایان شهریور افتتاح خواهد شد.
وی بیان كرد: از این تعداد تاكنون 9 پروژه آموزشی در قالب 15 كلاس درس، یك كانون فرهنگی، یك سالن ورزشی و یك باب دارالقرآن افتتاح شده است.
رئیس اتاق بازرگانی، كشاورزی، صنایع و معادن كهگیلویه و بویراحمد از اختصاص یك میلیارد ریال برای هوشمندسازی 20 مدرسه عشایری این استان خبر داد.
استاندار كهگیلویه و بویراحمد نیز گفت: 40 میلیارد ریال اعتبار از سوی بنیاد بركت برای ساخت 24 مدرسه در مناطق محروم این استان اختصاص یافته است.
استان كهگیلویه و بویراحمد با 713 هزار نفر جمعیت افزون بر 140 هزار نفر دانش‌آموز دارد.
خبرنگار: فرزانه شریفی** انتشاردهنده: مسود علیزاده
/1662/8143