وین - ایرنا - اتحادیه اروپا امروز (چهارشنبه) با صدور بیانیه ای در نشست شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی بر حمایت این اتحادیه از اجرای كامل توافق هسته ای (برجام) توسط تمام طرفها به عنوان یك توافق مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل تاكید كرد.

نماینده كشور استونی به نمایندگی از اتحادیه اروپا در ابتدای این بیانیه با تشكر از گزارش جدید یوكیا آمانو مدیركل آژانس، از ارائه اطلاعات بیشتر در گزارش جدید در ارتباط با اجرای تعهدات مرتبط با هسته ای ایران مطابق با برجام و قطعنامه 2231 شورای امنیت استقبال كرد و گفت: مدیركل را ترغیب می كنیم كه در گزارش های آینده خود مطابق با بند 4 قطعنامه شورای حكام مصوب 15 دسامبر 2015 ، اطلاعات مبسوط بیشتری درباره تمام تدابیر هسته ای فهرست شده در تمام بخش های ضمیمه برجام ارائه دهد. این امر برای اینكه شورای حكام شناخت كاملی از اجرای برجام داشته باشد و درصورت بروز هرگونه مساله ای بتواند سریعا واكنش نشان دهد ، ضروری است.
اتحادیه اروپا با اشاره به گذشت بیش از یك سال و نیم از روز اجرای برجام كه مصادف با اجرای موقتی پروتكل الحاقی توسط ایران و اجرای كد اصلاح شده 3.1 ترتیبات اضافی توافق پادمانی بود، از ادامه ارزیابی های آژانس از اظهاریه های ایران مطابق پروتكل الحاقی و دسترسی های تكمیلی به سایت ها و سایر اماكن در ایران، و همچنین نظارت و راستی آزمایی آژانس از تعهدات مرتبط با هسته ای ایران تحت برجام استقبال كرده و افزود: ما مشتاق ادامه این كار و گزارش آن در گزارشهای بعدی مدیر كل آژانس هستیم.
در ادامه این بیانیه آمده است: اتحادیه اروپا متعهد به اجرای كامل برجام به عنوان توافقی مورد تایید شورای امنیت سازمان ملل در قطعنامه2231 توسط تمام طرف ها است. اتحادیه اروپا در عین اینكه از اجرای جاری برجام استقبال می كند ، بر ضرورت پایبندی دقیق ایران به تمام تعهدات مرتبط با هسته ای تحت برجام و همكاری كامل و به موقع ایران با آژانس از طریق اجرای توافق جامع پادمانی و پروتكل الحاقی از جمله از طریق فراهم كردن امكان دسترسی ها ، تاكید می كند. این امر برای اینكه آژانس بتواند به 'نتیجه گیری گسترده' برسد، ضروری است . در كنار اجرای كامل و پایدار برجام ، رسیدن به این نتیجه گیری برای حصول اعتماد بین المللی به ماهیت صرفا صلح آمیز برنامه هسته ای ایران ضروری است. در این ارتباط ، تصویب زودهنگام پروتكل الحاقی ضروری است.
نماینده استونی از طرف اتحادیه اروپا و همچنین كشورهای مقدونیه ، مونته نگرو ، ایسلند ، صربستان ، آلبانی ، بوسنی و هرزگوین، لیختن اشتاین ، اوكراین و مولداوی این بیانیه را صادر كرده است.
به گزارش ایرنا، در سومین روز از نشست فصلی شورای حكام آژانس بین المللی انرژی اتمی ، گزارش اخیر مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران بررسی می شود و نمایندگان ایران و رژیم صهیونیستی بیانیه های خود را قرائت خواهند كرد. نشست فصلی شورای حكام آژانس از روز دوشنبه این هفته آغاز شد و در این نشست علاوه برگزارش اخیرآژانس درباره ایران وكره شمالی مسائلی مانند تقویت همكاری های بین المللی در زمینه هسته ای، تشعشعات، حمل و نقل و ایمنی مواد هسته ای، امنیت هسته ای، اجرای توافق های پادمانی در سوریه و كاربرد پادمان های آژانس در خاورمیانه مورد بحث قرار می گیرد.
یوكیا آمانو مدیركل آژانس در آغاز این نشست در روز دوشنبه گفت: آژانس همچنان عدم انحراف مواد هسته ای اعلام شده ایران طبق توافق پادمان را تایید می كند. ارزیابی ها در باره عدم وجود مواد و فعالیت های هسته ای اعلام نشده در ایران نیز در جریان است.
گزارش فصلی جدید آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره ایران عصر پنجشنبه 9م شهریور (31م اوت) منتشر شد و در اختیار اعضای شورای حكام آژانس قرار گرفت؛ مدیر كل آژانس در این گزارش بار دیگر تایید كرد كه ایران به تمام تعهدات خود در توافق هسته ای پایبند بوده است. این هشتمین گزارش یوكیا آمانو مدیر كل آژانس بین المللی انرژی اتمی از روز 'اجرای برجام ' (16م ژانویه 2016 برابر با 26م دی 1394) تا كنون و سومین گزارش پس از آغاز كار دولت دونالد ترامپ در آمریكاست، كه اجرای تعهدات ایران را مطابق با شروط توافق هسته ای ایران و 1+5 و به پشتوانه قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل مورد تایید و راستی آزمایی قرار می دهد.
اروپام**1078**1479
بابك جعفری **ناشر:حسن سالك رضائی