تهران - ايرنا - همزمان با فرارسيدن ايام محرم و صفر، آلبوم موسيقايي «فِراقي» مشتمل بر چهار قطعه از دل نواخته هاي برديا صدرنوري نوازنده و آهنگساز موسيقي ايراني در دسترس علاقه مندان قرار گرفت.

به گزارش گروه فرهنگي ايرنا، در آستانه فرا رسيدن ايام سوگواري حضرت سيدالشهدا(ع) آلبوم «فراقي» مجموعه اي از دل‌نواخته‌هاي برديا صدرنوري آهنگساز و نوازنده پيانو با نام‌هاي «نواي نينوا»، «فراق»، «او درون خود توست» و «حرم عشق» در دسترس مخاطبان قرار گرفت.
برديا صدرنوري طي در توضيح قطعات آلبوم «فراقي» گفت: قطعه «نواي نينوا»، برداشتي آزاد از ملودي هاي عاشورايي و ماه محرّم بوده كه به صورت بداهه با پيانو نواخته شده است. اين قطعه اداي دين و تجديد ارادتي به پيشگاه سرور و سالار شهيدان حضرت ابا عبدالله الحسين (ع) است. به هر حال عشق به امام حسين(ع) در خون ايرانيان جريان دارد و بسياري از جهانيان - حتي از پيروان ساير اديان آسماني، بزرگ مردي و آزادگي وي را ارج مي‌نهند.
وي افزود: «فراق»، نام قطعه‌اي است كه در فراق استاد همايون خرّم آهنگساز و هنرمند اخلاق‌مدار روي شعري از مهرناز كرمي در سال 1391 ساخته ام، شاعر در اين قطعه آورده است:
حرفي نيست، گله ‌اي نيست
دردي هست، دردي نيست
اشكي هست، آهي هست
راهي هست، يادي هست
نامي هست، «ماهي» نيست
اي والا، اي خرّم راهت را با يادت مي جوييم
صدرنوري اظهار داشت: قطعه او درون خود توست، هم بر مبناي شعري از مهرناز كرمي ساخته شده كه حضور خداوند در درون انسان‌ها را روايت مي‌كند:
هر چه مي بينم اوست، او عشق است
هر كجا مي‌روم اوست، او عشق است
تا جايي كه مي گويد:
همه اوست و همه اوييم، همه با اوييم
او را مي بينيم؟
او را بايد ديد، بايد خواست، بايد جست
او همينجاست، اينجا
او درون خود توست.
قطعه «حرم عشق»، نيز دل نواخته‌اي است براي آناني كه دل در گرو حفظ اين آب و خاك و دين و ايمان دارند و از خود مي گذرند تا ما بمانيم.
برديا صدرنوري از جمله هنرمنداني است كه فراگيري پيانو را از 10 سالگي نزد استاد فهيم ممتازي آغاز كرد. او بعد از فراگيري مباني مختلف پيانونوازي در محضر كيومرث پارسا به سبك پيانونوازي ايراني روي آورد. صدرنوري از سال 66 تاكنون كنسرت هاي متعددي را به صورت تك نوازي، گروه نوازي و هم نوازي برگزار كرده است.

** اجراي پژوهشي با محوريت ريتم برگزار مي شود
كاميار فانيان اجرايي پژوهشي با محوريت بررسي ادوار موسيقايي در موسيقي ايراني و مقامي را در اصفهان برگزار مي كند. اين اجرا 25 شهريور 1396 در كتابخانه مركزي شهرداري روي صحنه مي رود.
كاميار فانيان درباره اين اجرا مي گويد: پديده اي كه شايد در موسيقي ايران كمتر به آن پرداخته شده، ريتم است. بررسي دقيق مساله ريتم مي تواند بستر تازه اي را براي آموزش، تحقيق و آهنگسازي در موسيقي ايراني فراهم كند.
او ادامه مي دهد: اجراي ما شامل تكنوازي دوتار شرق خراسان است و در اين اجرا توضيح هايي از رساله هاي قديمي از جمله شيخ صفي الدين ارموي و رساله بنايي درباره ادوار موجود در موسيقي ايراني بيان مي شود. در اين اجرا توضيح هايي درباره مساله ريتم در موسيقي ايراني و موسيقي نواحي را شرح مي دهم و با ارائه مثالهاي عملي، اين مساله براي شنوندگان و حاضران در اجرا شرح داده مي شود.
فانيان مي گويد: من دوتار شرق و شمال خراسان، تنبور منطقه گوران و دوتار تركمن را در ساليان گذشته آموخته ام و در عين حال سه تار را در محضر استاداني مانند محمدرضا لطفي، مسعود شعاري، داريوش طلايي، ارشد تهماسبي و علي بياني كار كرده ام. اين گشتن در موسيقي ايراني و سير در نقاط مختلف ايران، مسائلي در موسيقي اين مناطق را برايم هويدا كرده كه شايد براي ديگران دست يافتني نباشد.
وي تاكيد مي كند: اميدوارم اين اجراي پژوهشي آغازي باشد تا ريتم در موسيقي محلي كابرد بيشتري در موسيقي ايراني پيدا كند. اين مساله مي تواند براي كساني جالب باشد كه مي خواهند با افق هاي جديد به آهنگسازي در موسيقي ايراني بپردازند.
فراهنگ ** 9012 ** خبرنگار: زهرا اميري * انتشار: اميد غياثوند