زاهدان - ایرنا - استاندار سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به سیاست جمهوری اسلامی ایران مبنی بر تقویت ارتباطات و مبادلات اقتصادی با كشورهای همسایه نه تنها هیچ مانعی برای سرمایه گذاری تجار افغانستانی در این استان وجود ندارد بلكه آماده سرمایه گذاری های مشترك در ساخت كارخانجات هستیم.

به گزارش ایرنا علی اوسط هاشمی چهارشنبه شب در نشست كمیسیون مشترك مسئولان استان سیستان و بلوچستان با والی و مسئولان ولایت قندهار افغانستان در زاهدان روان سازی ارتباطات را زمینه ساز توسعه همه جانبه در بخش های مختلف دانست و افزود: مردم ایران و افغانستان با درهم آمیختگی فرهنگی دارای مشتركات زیادی هستند كه می توان از آن به بهترین نحو برای افزایش مبادلات اقتصادی و اجتماعی بهره گرفت.
وی ادامه داد: با توجه به تاكید دولت دوازدهم بر توسعه روابط جمهوری اسلامی ایران با كشورهای همسایه و ایجاد معاونت اقتصادی در وزرات خارجه و توسعه نقش اقتصادی در كشورهای همسایه، استان سیستان و بلوچستان نیز آمادگی لازم را برای به اشتراك گذاشتن داشته های خود با كشورهای دوست و همسایه از جمله افغانستان دارد.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینكه آماده تامین انرژی از جمله برق و گاز مورد نیاز كشور افغانستان در آینده نزدیك از این استان هستیم، گفت: تا زمان اجرای طرح لوله كشی گاز به زابل و انتقال آن به داخل افغانستان نیز می توان گاز را به صورت فشرده هر اندازه كه مورد نیاز این كشور باشد در اختیار تجار و بازرگانان قرار داد.
وی تصرح كرد: سیستان و بلوچستان آمادگی راه اندازی یك كنسرسیوم مشترك با افغانستان برای تامین نیازهای این كشور در زمینه های مختلف نیروگاه، زیرساختی، واحدهای صنعتی و غیره را دارد.
هاشمی تاكید كرد: مشكلات تجار و بازرگانان افغانستانی نظیر اقامت، ویزا و غیره برای افزایش ارتباطات بزودی مرتفع خواهد شد.
وی با بیان اینكه بندر اقیانویسی چابهار فرصت ارزشمند بازار بیش از 2 میلیارد نفری اقیانوس هند را برای كشور افغانستان فراهم كرده است گفت: برای تسهیل در سرمایه گذاری بیشتر تجار افغان ما حاضریم سود بازرگانی را در این بندر مهم تا 25 درصد تخفیف دهیم.
استاندار سیستان و بلوچستان اظهار داشت: می توان از هامون درشمالی ترین نقطه سیستان و بلوچستان تا مكران در جنوبی ترین نقطه فرصت های فراوان سرمایه گذاری مشترك بین 2 كشور ایران و افغانستان را فراهم كرد و این استان آماده سرمایه گذاری های مشترك در ساخت كارخانجات مختلف در رامشار، خط كشتیرانی در چابهار و غیره است.
وی از راه اندازی فرودگاه بین المللی چابهار در آینده نزدیك خبر داد و افزود: ضمن افزایش خطوط هوایی باید خط كشتیرانی نیز ایجاد شود.
استاندار سیستان و بلوچستان با بیان اینكه جمهوری اسلامی ایران افزون بر 940 میلیون دلار در بندر چابهار سرمایه گذاری كرده است، گفت: فعالان اقتصادی افغانستان می توانند از فرصت های سرمایه گذاری در دست اقدام در بندر چابهار نظیر بندر، پتروشیمی، شیلات و غیره بهترین استفاده را ببرند.
هاشمی با بیان اینكه باید روابط اقتصادی ایران و افغانستان به بلندای تاریخ و تمدن منطقه گسترش یابد گفت: با توجه به برنامه توسعه سواحل مكران كه هر كیلومتر آن فرصت طلایی برای امور اقتصادی فراهم می كند باید به تجارت آزاد اندیشید.
وی بر محوری شدن بخش خصوصی در تعاملات اقتصادی بین 2 كشور ایران و افغانستان تاكید كرد.
استاندار با توجه به قابلیت های حوزه بهداشت و درمان سیستان و بلوچستان گفت: این استان با برخورداری از سه دانشگاه علوم پزشكی و پزشكانی توانمند و حاذق ضمن درمان بیماران كشور افغانستان توانایی امضای تفاهمنامه برای تربیت نیروی انسانی متخصص مورد نیاز حوزه بهداشت و درمان این كشور را دارد.
وی از آمادگی برای راه اندازی كارخانه های مشترك در زمینه فرآوری و بسته بندی محصولات كشاورزی و دیگر زمینه ها در استان برای تجار افغانستانی خبر داد.
استاندار سیستان و بلوچستان همچنین آمادگی ایران برای راه اندازی كنسولگری در زرنج مركز ولایت نیمروز افغانستان در صورت تاسیس كنسولگری افغانستان در چابهار را اعلام كرد.
هاشمی بر راه اندازی پل دوم در میلك بین مرز ایران و افغانستان برای افزایش تبادلات مرزی تاكید كرد.
وی بر برگزاری نشست مشترك بین سفرای سه كشور ایران، افغانستان و هندوستان، برگزاری سالانه حداقل 2 نشست مسئولان 2 كشور در سیستان و بلوچستان و قندهار، رفع ابهامات بانكی تجار افغانستانی در ایران، تسریع در امضای تفاهمنامه برای راه اندازی پل دوم درمرز ایران و افغانستان تاكید كرد.
علی خانقاهی مدیر كل حمل و نقل و پایانه های سیستان و بلوچستان نیز در این نشست گفت: با توسعه بندر چابهار تعداد كامیون هایی كه در امر صادرات از افغانستان به ایران فعالیت دارند از سه هزار و 200 دستگاه كنونی افزایش قابل توجهی پیدا خواهد كرد كه این نوید ایجادفرصت های شغلی فراوان را برای مردم این كشور می دهد.
وی چابهار را بهترین فرصت برای مبادلات اقتصادی كشور افغانستان معرفی كرد.
به گزارش ایرنا، والی قندهار افغانستان به اتفاق هیات تجاری ولایت قندهار از روز یكشنبه سفر خود به سیستان و بلوچستان را با ورود به چابهار آغاز كرد.
زلمی ویسا و هیات همراه روز گذشته از 2 كارخانه بسته بندی خرما و نوشابه ایرانشهر و امروز نیز با حضور در زاهدان از كارخانه های آرد این شهرستان دیدن كردند.
استان سیستان و بلوچستان با كشور افغانستان (ولایت نیمروز) 300 كیلومتر مرز مشترك و 2 بازارچه مرزی در میلك و گمشاد منطقه مرزی سیستان دارد.
7316** 6081 خبرنگار: عصمت جهانی ** انتشار دهنده: حیدر سرایانی