يزد - ايرنا - در خيلي از مراكز استان هاي كشور، ميدان هايي پر ترافيك و خسته كننده وجود دارد كه مردم از آن بعنوان 'ميدان چكنم' ياد مي كنند.

تا آنجا كه اطلاعات ناقص ما ياري مي كند هيچ شهري از شهرهاي كشور نيست كه در آن محلي يا ميداني يا مكاني با پسوند 'چكنم' در آن نباشد.
در حقيقت ميدان ها يا چهار راههايي كه به اين نام شهرت يافته اند محل هايي هستند كه وقتي به آن مي رسي واقعا به مصيبت 'چكنم، چكنم' گرفتار مي شوي و نمي داني بايد چكني؟!.
علت اين نوع نامگذاري ها از سوي مردم هم ناديده گرفتن اصول مهندسي در ساخت و طراحي اين گونه معابر بوده است.
نمونه اين ميدان ها در استان يزد ميدان مهديه واقع در هسته مركزي شهر است كه ديگر دارد از 'چكنم' به 'واقعا چكنم' تغيير مي يابد!.
روزگاري، اين ميدان، چهار راه بود و شرايط ترافيكي آن هم به اين شكل نبود، چراغ قرمزي بود و خودروها در هر چهار طرف بر اساس قانون و زمان تعيين شده با سبز شدن چراغ، از چهار راه عبور مي كردند.
دقيقا مصيبت زماني آغاز شد كه اين چهار راه در طرحي مهندسي شده (بخوانيد مهندسي نشده) قرار گرفت و اوضاع را پيچيده كرد، ترافيك خسته كننده اي كه هم اكنون در ساعاتي خاص در اين ميدان برقرار است تا پيش از ميدان شدن آن، نبود.
اين ترافيك پر حجم و اعصاب خورد كن بخصوص در ساعات اوليه شب، بيشتر به چشم مي آيد، هر خودروي مي خواهد به سمتي حركت كند يا ميدان را دور بزند، يكي به شمال يكي به غرب، هدف ديگري جنوب و يكي هم غرب، و درست در همين لحظه است كه اوضاعي به پا مي شود كه بيا و ببين.
پل زير گذري كه در اين ميدان ساخته شده بايد در مسير مخالف آن يعني از بلوار امام جعفر صادق(ع) به بلوار طالقاني ساخته ميشد زيرا يك طرف آن كانون زبان ايران قرار دارد كه شبانگاهان، محل تردد دانش آموزان و والدين آنهاست و از سوي ديگر به بلوار طالقاني ختم ميشود كه اصلي ترين محل استقرار مطب پزشكان استان يزد است و ديگر 'خود بخوان حديث مفصل از اين مجمل'.
يكي ديگر از نواقص مهندسي اين ميدان اين است كه در مسير بلوار شهيد بهشتي به بلوار منتظر قائم و بالعكس، دور برگرداني تعبيه نشده تا رانندگاني كه مي خواهند به مسير قبلي باز گردند مجبور نباشند در شلوغي ميدان حاضر شوند و بر حجم ترافيك اضافه كنند.
ترافيك اين ميدان، ديگر دارد زبانزد خاص و عام مي شود و هر وقت مردم يزد بخواهند از ترافيك و شلوغي ميدان حرف بزنند نخستين محلي كه از آن نام مي برند همين ميدان مهديه است.
از شهردار جديد يزد كه توسط اعضاي شوراي پنجم انتخاب شده بعنوان فردي مدير، مدبر و مجرب ياد مي شود كه تمام هفت خوان هاي اجرايي را گذرانده و قطعا انتظارات از وي هم به همين ميزان بالا رفته است.
وقتي در ميان گزينه هاي بومي، شهردار غير بومي انتخاب مي شود اين يعني اينكه اعضاي شوراي اسلامي شهر يزد كه اتفاقا افرادي با تجربه، متخصص و با سابقه اجرايي هستند نسنجيده دست به اين انتخاب نزده اند.
يكي از برنامه هايي كه بايد در دستور كار شهردار جديد قرار گيرد همين وضعيت ميدان مهديه است، طرحي نو مي خواهد و مردي كهن تا شرايط ترافيكي در آن تسهيل شود.
البته مشكلات ترافيكي يزد به اين ميدان ختم نمي شود، زيرگذر هاي ميدان هاي معلم و ابوذر نيز با مشكلاتي دست به گريبانند.
اضافه كنيد به اينها كمبود پاركينگ و كم عرض بودن خيابان هاي مركزي شهر كه تردد خودروها را مشكل ساخته است.
ماموران راهنمايي و رانندگي هم در گوشه و كنار شهر در كمين رانندگان كمربند نبسته نشسته اند تا اعمال قانون كنند.
شهردار جديد يزد اگر مي خواهد رضايت مردم را با خود همراه داشته باشد قبل از آنكه به نظر كارشناسان پيرامون خود توجه كند ببيند خود مردم چه مطالباتي دارند، مردم ما خودشان بهترين كارشناسند و از خواسته هاي خود بيشتر مطلع هستند.
استان يزد حدود يك ميليون و يكصد هزار نفر جمعيت دارد كه نزديك به 600 هزار نفر آنان در شهر يزد ساكن هستند.
6197 تهيه و انتشار: محمدحسين فلاح