سنندج - ايرنا - نشست تخصصي زنان استان كردستان روز پنجشنبه با حضور شهيندخت مولاوردي دستيار رئيس جمهور در امور حقوق شهروندي برگزار شد و در اين نشست از وي خواسته شد مطالبات مردم و زنان كردستان را به اطلاع دولتمردان برسانند.

به گزارش خبرنگار ايرنا، با اينكه در اين نشست به حقوق زنان نيز پرداخته شد اما اشتغال، ضرورت حضور كردستاني ها در مناصب و پست ها، رفع تبعيض هاي قوميتي و مذهبي، حق تحصيل به زبان مادري، مشكلات كولبران و موارد متعدد ديگر با استناد به قانون و منشور حقوق شهروندي نيز مطرح شد .
همچنين در اين نشست قرار شد به جايگاه زنان در حقوق شهروندي بپردازد اما به نشستي براي بيان مطالبات اقشار مختلف كردستان از دولت تبديل شد.
در ابتداي اين نشست كه با حضور فعالان امور زنان در سازمان هاي مردم نهاد، اساتيد دانشگاه، حقوقدانان و نمايندگان و مشاوران امور بانوان در دستگاه هاي اجرايي استان برگزار شد، مشاور امور بانوان استاندار كردستان گفت: اطلاع رساني و آموزش بايد مهمترين وظيفه براي گسترش مفهوم حقوق شهروندي باشد.
ليلا آژير افزود: هر شهروندي بايد به حقوق خود آگاه باشد و آن را از دولت مطالبه كند و دولت نيز مكلف است آن را احصا كند بنابراين حقوق شهروندي بايد براي تك تك شهروندان بدون توجه به جنسيت ديده شود.

**سهم كردستاني ها در مديريت كلان كشوري و استاني
رئيس كانون وكلاي دادگستري در استان كردستان نيز در اين نشست با اشاره به مطالبات عمومي جامعه گفت: مردم اين استان مي خواهند نقش كردستان در مديريت كلان سياسي كشور ديده شود.
اميد رشيدي با مطرح كردن اين پرسش كه كدام استاندار اهل سنت كُرد انتخاب شده است، افزود: يكي از اساسي ترين و اصول حقوقي، رفع تبعيض است و يكي از مصاديق آن مشاركت همه قوم ها در مناصب سياسي است.
وي اظهار كرد: مطالبه اصلي حقوق شهروندي اين است كه چرا در حوزه مديريت كلان كشوري و حتي استاني اهالي كردستان سهمي ندارند.
رشيدي با اشاره به اينكه در استخدام ها نيز تبعيض مبرهني ديده مي شود، گفت: در استخدام رده هاي پايين نيز برابري لحاظ نمي شود و به صورت نانوشته اي حقوق شهروندي در اين نوع استخدام ها رعايت نمي شود.
رشيدي نقش زنان در مديريت كلان را نيز خنثي دانست و آن را ناشي از تفكر مرد محور خواند و با اشاره به كشته شدن 2 متردد مرزي در هفته گذشته تاكيد كرد: عبور غير مجاز از مرز جزاي نقدي دارد و در صورت حمل كالاي قاچاق فرد در نهايت به 6 ماه حبس محكوم مي شود بنابراين نمي توان به كسي به اين دليل شليك كرد.
رئيس كانون وكلاي كردستان خواستار رفع تبعيض در تمامي شئون شد و ادامه داد: اين تبعيض بايد در توزيع ثروت در كشور نيز كنار برود.

**اصل 15 قانون اساسي اجرايي شود
فرخ لقا معتمدوزيري يكي از فعالان حوزه زن و محيط زيست استان كردستان هم در اين نشست با اشاره به اصل 15 قانون اساسي گفت: به عنوان يك مادر وظيفه خود مي دانم كه بدنبال اجراي اين اصل و آموزش و تحصيل به زبان مادري باشم.
وي ادامه داد: آموزش خواندن و نوشتن به زبان مادري بايد از مقاطع پايين تحصيلي آغاز شود اما اكنون تنها رشته ايي دانشگاهي براي اين منظور داير شده است.
معتمد وزيري برخي از موارد در حوزه زنان را مختص استان كردستان دانست و يادآور شد: در اين استان ما كولبر زن هم داريم كه حقوق آنها اصلا ديده نشده است.

**سلامت و توسعه پايدار مورد بي توجهي قرار نگيرد
مشاور امور محيط زيست استاندار كردستان نيز در اين نشست سلامت و توسعه پايدار را از موارد حقوق شهروندي دانست و خواست اين موضوع مهم مورد غفلت واقع نشود.
فريبا رضايي با بيان اينكه در توسعه پايدار، بايد توسعه منابع به صورت محتاطانه سرلوحه امور قرار گيرد، افزود: ضرورت توجه به سلامت تنها با مناطبع طبيعي سالم امكان پذير است.

**منشوري پر از استثنا
روحي استاد دانشگاه آزاد اسلامي هم در اين نشست با شاره به موارد زياد استثنا در منشور حقوق شهروندي، گفت: 170 مورد استثنا در اين منشور وجود دارد كه تعداد استثناها را از خود قانون بيشتر كرده است.
وي منشور حقوق شهروندي را منشور حقوق بشر دانشت و افزود: حقوق شهروندي بسته به شرايط و ساختار سياسي، اقتصادي و اجتماعي هر جامعه ايي متفاوت است و بايد اين موضوع در منشور مورد توجه قرار گيرد.
روحي با بيان اينكه جامعه با حقوق خود و قوانين آشنا نيست، ادامه داد: هيچ گامي براي آموزش جامعه برداشته نشده است و انتظار مي رود دستگاه هاي مرتبط شهروندي پرسشگر و دولتي پاسخگو را آموزش دهند و تربيت كنند.
وي نيز به كشته شدن كولبران يا كساني كه براي معيشت اقدام به تردد از مرز مي كنند اشاره كرد و گفت: در كشته شدن اين افراد بي سرپرست شدن زنان و فرزندان آنها ديده نمي شود و باز هم در اينجا زنان هستند كه همچون بسياري از موارد ديگر جامعه، ناديده گرفته شده اند.
وي ريشه تنفرها و جنگ و ستيزها در دنيا را در تبعيض دانست و تاكيد كرد: ما بايد درگير تبعيض نشويم و در اين راستا مشاركت همه قوميت ها در ساختار قدرت سياسي را مورد توجه قرار دهيم.
بيكاري بالا در استان كردستان، عدم اعتماد به بانوان، افزايش هزينه هاي دادرسي و دشوار شدن احصاء حق از اين طريق و نبود نهادهاي حمايتي برخي ديگر از موضوعات مطرح شده در اين نشست بود كه هم مختص به استان كردستان و هم سراسر كشور بود.
حاضرين با بيان مطالبات خود از دستيار رئيس جمهور در امور حقوق شهروندي خواستند اين مطالبات را به گوش دولتمردان برساند و آنها را پيگيري كند.
به گزارش ايرنا، در اين نشست زنان فعال حوزه هاي اجتماعي، اساتيد دانشگاه، مشاوران بانوان دستگاه هاي اجرايي و انجمن هاي مردم نهاد فعال در حوزه زنان حضور داشتند.
دستيار رئيس جمهور در امور حقوق شهروندي روز پنجشنبه به منظور شركت در همايش حقوق شهروندي و توسعه پايدار و نشست تخصصي زنان به استان كردستان سفر كرده است.
خبرنگار: اميد بهمني ** انتشار دهنده: مجيد سليماني
6108/9102