تهران - ايرنا - باوجود آنكه بخش قابل توجهي از فعاليت ها در صنعت بيمه به شكل سنتي در حال انجام است، اما فعالان عرصه كسب و كارهاي نوين (استارتاپ ها) قصد دارند با ورود به اين عرصه، علاوه بر توسعه ضريب نفوذ آن، به اشتغال جوانان نيز كمك كنند.

به گزارش روز يكشنبه خبرنگار اقتصادي ايرنا، واژه «استارتاپ» كه در چند سال اخير در ميان مديران و فعالان اقتصادي اعم از دولتي و خصوصي رواج يافته است، به كسب و كارهاي نوپا اطلاق مي شود كه با استفاده از فناوري هاي نوين ارتباطي و اينترنت و نوآوري هاي خيره كننده تواسنته اند ضمن كارآفريني و اشتغالزايي، انحصار را در عرصه هاي مختلف بشكنند و به حاكميت مطلق كسب و كارهاي سنتي پايان دهند.
رد پاي اينگونه فعاليت هاي نوين را مي توان در پيدايش شركت هاي پرداخت در عرصه بانكداري، تاكسي هاي اينترنتي در عرصه حمل و نقل و نيز فروشگاه هاي اينترنتي در حوزه عرضه كالا به مشتريان جست و جو كرد كه اغلب ايجادكنندگان اين نوع فعاليت ها جوانان خلاق و تحصيلكرده اي هستند كه سعي كرده اند به جاي ترك وطن، ايده هاي نوين خود را عملي كنند و به همين دليل نهادهاي حاكميتي و نظارتي چاره اي جز تطبيق با شرايط جديد و ممزوج شدن كسب و كارهاي سنتي و نوين نداشته اند.
امروز رشد استارتاپ هاي ايراني در حوزه هاي مالي بر كسي پوشيده نيست ؛ حضور آنها در صنعت بانكداري و بازار سرمايه و موفقيت آنها در اين عرصه ها سبب شده است تا به دنبال راهي براي ورود به صنعت بيمه باشند.
از سوي ديگر راه يافتن تكنولوژي هاي نوين به صنعت بيمه در اقصي نقاط جهان و پيدايش Insurance Tech نيز به اين رويكرد كمك كرده است تا شركت هاي بيمه ايراني نيز به دنبال راهي براي استفاده از اين ابزار براي توسعه بازارهاي خود باشند.
«عليرضا بيانيان» مديرعامل بيمه آرمان در نشست برنامه نويسي «بيمه تك» به خبرنگاران گفت: بنا داريم بخشي از چالش كنوني صنعت بيمه را با راهكارهايي كه فناوري هاي نو ارايه مي كند، رفع كنيم.
وي كاهش ريسك را مهمترين هدف شركت هاي بيمه در كنار معرفي محصولات جديد عنوان كرد و گفت: امروز مخاطرات بسياري در كمين هستند كه به ظاهر ديده نمي شوند اما در زمان بروز مشكل، زيان مالي بسياري بر جاي مي گذارند و از اين رو يكي از وظايف تكنولوژي هاي نوين، نيازسنجي مداوم جامعه براي شناسايي اين خطرات و ارايه محصولات بيمه مرتبط با ان است.
اين مدير صنعت بيمه يادآور شد: براي نمونه سال ها پيش بيمه نامه عيوب ساختمان و ارايه ضمانت نامه كيفيت ساختمان آغاز شد اما در اجرا ناكام ماند و از اين رو در حوادث زلزله مي بينيم كه حتي گاهي ساختمان هاي نوساز نيز دچار مشكل مي شوند.
بيانيان گفت: در حوزه بيمه عمر نيز مشكلات مشابهي وجود دارد؛ در حالي كه بايد بيمه نامه هر فرد متناسب با نيازها و خواسته هاي وي صادر شود، اما مي بينيم كه محصولات بيمه عمر در يك قالب معين و با كپي برداري از يك جدول به گروه هاي مختلف جامعه عرضه مي شود و تناسبي با نيازهاي هر فرد ندارد.
وي در پاسخ به اينكه ورود استارتاپ ها به صنعت بيمه سبب اعتراض كارگزاري ها و نمايندگي هاي فروش نمي شود، گفت: تجربه نشان داده كه هر نوآوري با يكسري مقاومت رو به روست اما بايد به جوانان اميد داشته باشيم و بر مبناي ايده هاي آنها هدف گذاري كنيم.
بيانيان گفت كه اگر كسب و كارهاي نوين در صنعت بيمه شكل گيرد و منجر به رونق و توسعه اين صنعت در كشور شود، به طور حتم بيمه مركزي نيز از آن استقبال خواهد كرد.
وي با بيان اينكه رئيس كل بيمه مركزي همواره از ايده هاي نو در اين صنعت استقبال كرده است، گفت: براي نمونه از ابتداي مهر ماه قرار است براي همه بيمه نامه هاي شخص ثالث كد يكتا صادر و اطلاعات آنها در بيمه مركزي تجميع شود و به مرور بيمه نامه هاي كاغذي جاي خود را كارت هاي الكترونيك خواهند داد.
وي تاكيد كرد: اين تصور كه عده اي در بيمه مركزي شمشير به دست نشسته اند و با هر ايده نويي مقابله مي كنند، صحيح نيست زيرا نمي توان جلوي تحول و نوآوري را گرفت.
وي در عين حال گفت: ممكن است ورود كسب و كارهاي نوين به عرصه صدور بيمه نامه سبب بروز نگراني در كارگزاري ها و نمايندگي هاي فروش شركت هاي بيمه شود كه انحصار در بازار را در اختيار دارند اما بايد انحصار را شكست.
«مينا صديق نوحي» قائم مقام بيمه آرمان نيز با يادآوري اينكه بايد تكنولوژي هاي نوين را با صنعت بيمه تلفيق كنيم تا به ارزش افزوده بيشتر در اين صنعت منجر شود، گفت: به نظر مي رسد كه فناوري هاي نو مي تواند در چهار حوزه بازاريابي، صدور بيمه نامه، ارزيابي خسارت و مديريت ريسك به كمك صنعت بيمه بشتابد.
وي توضيح داد: البته در اين رويداد، اولويت به صدور بيمه نامه و ارزيابي و پرداخت خسارت داده شده است زيرا در شرايط كنوني فروش بيمه نامه از طريق كارگزاري ها و نمايندگي هاي صنعت بيمه انجام مي شود.
صديق نوحي گفت: هدف اين است كه بيمه نامه ها با نرخ مناسب تر ارايه و خسارت ها نيز بهتر ارزيابي شوند.
صديق نوحي كه پيش از اين عضو هيات عامل بيمه مركزي بوده است، به خبرنگاران توضيح داد كه طبق قانون تاسيس بيمه مركزي، اين نهاد وظيفه هدايت و ارشاد و نظارت بر شركت هاي بيمه و شبكه هاي فروش، كارگزاران و نمايندگي ها را بر عهده دارد ولي در عين حال موظف است به رشد و توسعه صنعت بيمه كمك كند.
وي گفت: مي توان تلفيقي از روش هاي سنتي و جديد را در بازار بيمه به كار بست به نحوي كه منافع هر دو قشر ديده شود و مقررات بر اين مبنا تغيير و تطبيق يابد.
«هادي رئيس الذاكرين» عضو هيات مديره بيمه آرمان نيز با تاكيد بر اينكه جامعه اكنون در مرحله گذار از روش سنتي به نوين قرار دارد، گفت: اگر صنعت بيمه به عرصه تكنولوژي هاي نوين ورود نكند، راه را اشتباه رفته است و از اين رو نياز است كه در برابر مقاومت ها ايستادگي كند و انحصارها را بشكند.
وي يادآور شد: چند سال پيش هم بانك ها با ظهور شركت هاي پرداخت با مشكل رو به رو بودند و استارتاپ ها امكان فعاليت در حوزه هاي مالي را نداشتند اما اكنون مي بينيم كه بانك مركزي متناسب با ظهور اين كسب و كارها، مقررات خود را تغيير داده و اكنون از آنها حمايت مي كند.
وي با يادآوري اينكه فروش بيمه نامه يكي از چالش هاي كنوني صنعت بيمه است، گفت: امروز بيمه نامه ها به سنتي ترين شكل ممكن به مشتريان عرضه مي شود و هنوز بيمه نامه ها كاغذي است در حالي كه مي توان به سمت سيستم هوشمند و يكپارچه حركت كرد.
بر اين اساس قرار است نخستين ماراتن برنامه نويسي «بيمه تك» با همكاري بيمه آرمان و شركت شتابدهنده فارابي از 26 تا 28 مهر ماه در دانشگاه شهيد بهشتي تهران برگزار شود تا دانشجويان مستعد و كارآفرينان علاقه مند ضمن آشنايي با ظرفيت هاي بازار و فناوري هاي بيمه، ايده هاي خود را براي ظهور و بروز فناوري هاي نو در صنعت بيمه ارايه كنند.
«پوريا كندري» مديرعامل شتابدهنده فارابي در نشستي كه به همين منظور در دانشگاه شهيد بهشتي برگزار شد، اعلام كه 40 تيم 3 تا 5 نفره در اين ماراتن شركت مي كنند و در پايان به تيم هاي اول تا سوم به ترتيب 100 ميليون، 50 ميليون ريال و 30 ميليون ريال جايزه نقدي پرداخت مي شود.
به گفته وي، اين تيم ها همچنين اين فرصت را خواهند داشت تا ايده هاي خود را با سرمايه گذاري بيمه آرمان توسعه دهند و به مرحله اجرا برسانند.

براي آگاهي از آخرين اخبار اقتصادي ايران و جهان با كانال اقتصادي ايرنا در تلگرام همراه شويد:
IRNAeco@
اقتصام**2025*1561**خبرنگار: ليلا جودي**انتشار:مژگان توانا