تهران- ایرنا- مصوبه تغییر رویه درج قیمت روی كالاها كه براساس آن به جای الزام تولیدكنندگان به درج قیمت مصرف كننده روی كالا، درج یا نصب برچسب قیمت به واحدهای خرده فروشی سپرده می شود، واكنش های مثبت و منفی در بین تولیدكنندگان و مصرف كنندگان بدنبال داشته است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا، «محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم در آخرین روزهای كاری بخشنامه ای ابلاغ كرد كه مرحله نخست آن از ابتدای مهرماه و برای محصولاتی مانند بیسكویت، شیرینی، كیك و شكلات، انواع چیپس و اسنك و محصولات صنایع سلولزی و بهداشتی اجرا می شود.
براساس این مصوبه توزیع كننده بر مبنای فاكتور خرید شركت پخش و با اعمال ضریب سود قانونی تعیین شده از سوی هیات عالی نظارت ، قیمت كالاها را مشخص می كند.
درشرایطی كه درج قیمت بر روی كالا سابقه طولانی در كشور دارد و مبنایی برای سنجش قیمت برای مردم به شمار می رود، اعلام این مصوبه كه در مرحله اول درباره كالاهای خاص اجرا می شود، با واكنش هایی رو به رو شده است.
موافقان این مصوبه بر این باورند كه در حال حاضر درج قیمت روی كالاها بیشتر صوری است و تخفیف 40 تا 50 درصدی فروشگاه ها نشان از نبود شفافیت قیمت هاست و با حذف قیمت ها بازار رقابتی می شود و به نفع مصرف كننده است.
اما در مقابل مخالفان كه بیشتر مصرف كنندگان هستند معتقدند حذف قیمت قانونی نیست و باعث آشفتگی بازار و تضییع حقوق مصرف كننده می شود.
«محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن وتجارت كه اظهارات وی در شبكه اطلاع رسانی این وزارتخانه منتشر شده است، درباره طرح حذف الزام درج قیمت محصولات می گوید: این تصمیم در دولت گذشته اتخاذ شده است كه الزام درج قیمت بر روی محصول از كارخانه برداشته شود.
« این تصمیم برای مخدوش بودن نظام قیمت گذاری كالا در كشور گرفته شده است كه قیمت برخی محصولات با 50 و در مواردی تا 70 درصد تخفیف در فروشگاه‌ها بویژه در فروشگاه‌های زنجیره‌ای به فروش می‌رسد.»
از آنجایی كه مرحله اول اجرای این طرح برای محصولاتی مانند بیسكویت، شیرینی، كیك و شكلات، انواع چیپس و .... اعمال می شود، خبرنگار ایرنا سری به شانزدهمین نمایشگاه شیرینی و شكلات كه در نمایشگاه بین المللی برگزار شده است ، زد تا نظر مصرف كنندگان و تولیدكنندگان را درباره این طرح جویا شود.

**مصرف كنندگان: طرح خوبی نیست باعث هرج و مرج بازار می شود
«مریم حیدری» خانم خانه دار اطلاعی از این طرح نداشت و با شنیدن آن متعجب شد و به خبرنگار گفت: طرح خوبی نیست و با اجرای آن شاهد سردرگمی و هرج و مرج در بازار خواهیم بود.
وی افزود: در حال حاضر با وجود قیمت های درج شده روی كالاها، برخی سوپرماركت ها و فروشگاه ها خود را ملزم به فروش كالا با آن قیمت نمی كنند و می گویند این قیمت ها مربوط به چند ماه پیش است، اما با این وجود مبنای قیمتی وجود دارد و ما به عنوان مصرف كننده می توانیم اعتراض كنیم.
«حسین شرفی» دیگر بازدیدكننده این نمایشگاه به خبرنگار ایرنا درباره این طرح گفت: اجرای این طرح زمینه سودجویی خرده فروشان را فراهم می كند و از طرفی زمان و انرژی بیشتری باید برای پیدا كردن كالاهای با قیمت و كیفیت مناسب صرف شود.
«مارال خلیلی» نیز به ایرنا گفت: این طرح نه تنها باعث رقابتی شدن بازار نمی شود، بلكه به ضرر مصرف كننده است و زمینه سودجویی بسیاری از افراد را فراهم می كند.
«رسول شیخ لاری» و همسرش كه برای خرید به نمایشگاه شیرینی و شكلات آمده بودند، هردو مخالف اجرای این طرح بودند. مرد خانواده می گوید: اصلا طرح خوبی نیست چرا كه فرهنگ آن در كشور ما جانیفتاده و هر كس نظر خود را اعمال می كند و در حال حاضر نیز با تعدد قیمت یك كالا مواجه هستیم.
«حیدر رجبی» استاد دانشگاه به عنوان یك مصرف كننده تاكید كرد: مخالف این طرح هستم چرا كه نه تنها رقابتی به وجود نمی آید، بلكه باعث سردرگمی می شود.
وی افزود: برای رقابت باید اجازه دهیم انواع كالاهای خارجی وارد كشور شود و تولیدكننده داخلی محصولات خود را با كالاهای با كیفیت خارجی مقایسه كند و با درهای بسته نمی توان انتظار داشت رقابت سالمی داشته باشیم.

**تولیدكنندگان: طرح خوبیست و ایجاد رقابت می كند
«منوچهر رضایی» كه در یك غرفه این نمایشگاه حضور دارد درباره این طرح به ایرنا گفت:این طرح خوبی است و با اجرای آن شاهد رقابت در قیمت كالاها خواهیم بود نه در كیفیت آنها.
وی افزود: وقتی قیمت یكسان باشدف كیفیت كالا موجب رقابت تولیدكنندگان می شود اما متاسفانه بسیاری از تولیدكنندگان ما تلاش می كنند برای كاهش قیمت از مواد اولیه نامرغوب استفاده كنند.
نماینده شركت رضوان شكلات نیز به خبرنگار ایرنا گفت: ایده خوبی است اما باید بررسی های لازم انجام شود تا زنجیره توزیع از این موضوع سوء استفاده نكند.
وی تاكید كرد: ما سعی كردیم در شركت زنجیره فروش را در اختیار بگیریم و خود به صورت مستقیم فروش را كنترل كنیم.
نماینده شركت پشمك حاج عبدالله دیگر تولیدكننده نیز ایرنا گفت: طرح خوبی است كه باید خیلی زودتر از اینها اجرا می شدف اما باید سعی كنیم به طور مستمر قیمت ها را كنترل كنیم و برای همین در نظر داریم در بیشتر استان ها دفاتری ایجاد كنیم كه خودمان بر قیمت ها نظارت داشته باشیم.
یكی از مسئولان شركت شونیز به ایرنا گفت: مسئولان شركت صد درصد با طرح حذف قیمت ها موافق هستند زیرا با اجرای این طرح كیفیت كالاها افزایش می یابد و مردم می توانند انتخاب كنند كه متناسب با قیمت و كیفیت كالاها خرید كنند.
به گزارش ایرنا، وزیر صنعت، معدن و تجارت درباره این طرح تاكید می كند: این تصمیم در دولت یازدهم برای حمایت از مصرف‌كنندگان نهایی و از بین بردن رقابت ناسالم میان شركت ها اتخاذ شد. صنایع غذایی كشور اكنون در رقابت كامل به سر می‌برند و شرایط مطلوبی را برای مصرف كنندگان ایجاد كرده‌اند و این نگرانی كه مصرف كنندگان آسیب ببینند، وجود ندارد.
شریعتمداری افزود: در ابتدای كار نمی‌توانستیم تصمیم دولت قبل را لغو یا تجدیدنظر كنیم، به همین منظور به این سمت رفتیم كه كارگروهی در این زمینه تشكیل دهیم و مشكلات آن را به حداقل برسانیم.
وی گفت: با اطلاع ‌رسانی درباره این طرح مردم را در جریان گذاشتیم و قرار شد این طرح را به صورت پایلوت شروع كنیم، اگر خوب بود ادامه می‌دهیم و اگر خوب نبود تجدیدنظر می كنیم.

** آقاطاهر: حذف قیمت گذاری به منظور شفافیت درقیمت كالاهاست
«محمد آقاطاهر» رئیس اتحادیه بنكداران با اشاره به اینكه حذف قیمت گذاری كالاها اقدام مناسبی است، به خبرنگار گفت: انجام آن توسط تولیدكنندگان به منظور شفافیت در قیمت كالاهاست.
وی تاكید كرد: اگر این اقدام به درستی انجام شود، شاهد كاهش قیمت ها خواهیم بود و با اجرای آن تولیدكنندگان می توانند محصولات با كیفیت مناسب به مصرف كننده ارائه كنند؛ چرا كه دیگر قیمت های مصوب محدودیتی برای آنها ایجاد نمی كند.

** تفرشی: حذف درج قیمت به نفع مصرف كننده است
«كریمی تفرشی» رئیس هیئت مدیره تعاونی تولیدكنندگان صنایع غذایی در حاشیه شانزدهمین نمایشگاه شیرینی و شكلات به خبرنگار ایرنا گفت: به عنوان كسی كه این طرح را ارائه كرده ام، معتقدم حذف قیمت ها باعث حذف دلال ها می شود و ورود به اقتصاد آزاد و بازار رقابتی را برای مصرف كننده ممكن می كند.
وی افزود: ممكن است این طرح در ابتدا با سوء استفاده هایی مواجه شود اما در درازمدت تصمیم خوبی است و به نفع مصرف كننده است.
تفرشی اظهارداشت: افراد برای حفظ سلامت خود و خانواده مایحتاج خود را از فروشگاه های معتبر تهیه كنند چرا كه در این فروشگاه ها اجناس تقلبی وجود ندارد.
در هر حال هدف از این تصمیم وزارت صنعت ، معدن و تجارت ، ایجاد فضای رقابتی سالم و بهبود فضای كسب و كار و رعایت توامان حقوق مصرف كنندگان و تولیدكنندگان و همچنین حذف واسطه های غیرضرور در زنجیره تامین و توزیع كالا اعلام شده است.
با اجرای این طرح از اول مهر ماه می توان ارزیابی دقیقی از آن برای تداوم اجرا یا توقف اجرا داشت.

برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام**9132**1561**گزارشگر: فرزانه سلامت بخش**انتشار:مژگان توانا