ابوالفضل حسن بیگی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا افزود: خط ریلی راه آهن مسیر تهران- مشهد كه از مسیرهای پر تردد ریلی كشور است از دل محوطه تاریخی تپه حصار دامغان در استان سمنان عبور میكند و با توجه به طراحی مسیر این خط ریلی از حدود 70 سال قبل در زمان احداث راهآهن كشور، باید برای حفظ محوطه تاریخی تپه حصار در دامغان فكر جدیدی كرد.
وی با اشاره به اینكه مجموعه تپه حصار در جنوب شهر دامغان در حوالی روستای حیدرآباد در سال 1310 در فهرست آثار ملی ثبت شده و قدمت آن به دوران پیش از هزاره چهارم تا هزاره نخست پیش از میلاد میرسد، یادآور شد: تپه تاریخی حصار از آثار باستانی و ارزشمند دامغان در استان سمنان است كه باید با حفظ این میراث ماندگار برای رونق گردشگری در این شهرستان تلاش كرد.
وی خاطرنشان كرد: لرزش هایی كه به واسطه تردد قطارهای تهران- مشهد، عبوری از استان سمنان كه از دل تپه حصار دامغان می گذرد به وجود میآید به پیكره این محوطه تاریخی آسیب وارد میكند و این امر در كاهش استحكام این بنا تاریخی تاثیرگذار است و باید برای رفع این نقیصه برنامه های عملیاتی و جامعی وضع شود.
حسن بیگی ادامه داد: یكی از راهكارهای مهم برای حفظ این محوطه تاریخی، انتقال خطوط راه آهن از مسیر تپه حصار به مناطق دیگراست و اكنون نظرات كارشناسی برای انتقال خطوط ریلی در این منطقه در حال انجام است.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی تصریح كرد: احداث پل برای عبور قطار از دیگر اقداماتی است كه می توان با تخصیص اعتبار از این محوطه تاریخی تپه حصار حفاظت كرد.
وی خاطرنشان كرد: برای افزایش اشتغال و رونق كسب و كار در استان سمنان باید به نوسازی و احیای بناها و آثار تاریخی توجه شود و در برنامه ششم توسعه اعتبار خوبی برای حفظ و احیای میراث ملموس و غیرملموس در نظر گرفته شده است.
نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: یكی از اقدامات موثر نوسازی و رونق گردشگری در مناطق مختلف استان سمنان، ورود فعالان اقتصادی و بخش خصوصی برای سرمایه در این بخش است و باید دولت دوازدهم در این مسیر قدم های جدی تری بردارد.
به گزارش ایرنا، تپه حصار تپه باستانی با قدمت هفت هزار سال است كه از سال 1310 مورد كاوش باستان شناسان قرار گرفته و آثاری از تمدن بشری را در دل خود دارد و شناخت بیشتر آن نیازمند تعریف فصل كاوش و انجام پژوهش های باستان شناسی است.
از جمله بزرگترین آسیب های متوجه این مجموعه، عبور خط ریل قطار از دل آن است و عبور روزانه 80 رام قطار از حوزه راه آهن شمالشرق(1) روز به روز بر دامنه تخریب آن می افزاید.
7339/6103 خبرنگار: محمدرضا یوسف نژاد ** انتشار دهنده: مصطفی دهقان
برای آگاهی از تازهترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ كانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه كنید.
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۷
سمنان- ایرنا- نماینده مردم دامغان در مجلس شورای اسلامی گفت: خط راه آهن تهران- مشهد به استحكام محوطه تاریخی تپه حصار با قدمت هفت هزارسال در دامغان آسیب میزند.