به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «سیدمحمدرضا مرتضوی»، امروز (دوشنبه) در حاشیه بازدید از شانزدهمین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شكلات ایران و هشتمین نمایشگاه بین المللی لبنیات، نوشیدنی ها چای قهوه و صنایع وابسته در جمع خبرنگاران، درباره مزایا و معایب طرح اصلاح قیمت گذاری گفت: به نظر ما برداشتن قیمت نباید موجب افزایش قیمت و گران فروشی شود.
وی با تاكید بر اینكه در شرایط ركود، باید تقاضا را تحریك كنیم، افزود: باید شرایط مناسبی برای مصرف كننده فراهم باشد تا در فروش رقابت ایجاد شود.
به گفته مرتضوی، فاصله قیمت تولیدكننده تا مصرف كننده در بیشتر كالاها نظیر شیرینی، شكلات و بستنی بیش از 40درصد است، اما در برخی كالاهای اساسی و با نظارت دولت مانند شكر، شیر و لبنیات حاشیه سود كمتر است.
این مقام مسئول یادآور شد: این درحالی است كه قیمت عمده فروشی تا خرده فروشی بین 30 تا 35 درصد و میوه بین ١٠٠تا ١٢٠ درصد است.
رئیس هیات مدیره كانون انجمن های صنایع غذایی ایران افزود: در حال حاضر در فروشگاه های بزرگ رقابت زیادی وجود دارد و برای جذب مشتری اقدام به ارایه تخفیف می كنند.
وی با بیان اینكه در بسیاری از نقاط شهر افراد مبالغ بالایی را بابت اجاره فروشگاه پرداخت می كنند، گفت: این امر باعث می شود كه سود بیشتری را بابت فروش طلب كنند.
رئیس هیات مدیره كانون غذایی كشور بخش عمده اجرای این طرح را برعهده خرده فروشی ها دانست و در صورت رعایت ضوابط این طرح مفید خواهد بود.
مرتضوی افزود: برای اجرای این طرح مخالفت هایی وجود دارد و آن را مخالف قانون سازمان حمایت مصرف كنندگان و حتی تعزیزات حكومتی می دانند اما باید پذیرفت كه این طرح با اجرای قوانین مذكور مغایرتی ندارد زیرا قیمت گذاری حذف نمی شود بلكه مسئولیت درج قیمت از تولیدكننده به عرضه كننده منتقل می شود.
به گفته وی، طرح اصلاح نظام قیمت گذاری كالا در زمان وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت قبل ابلاغ شده بود اما با فشار رسانه ها در هفته های اخیر ، وزیر جدید دستور بررسی مجدد این طرح را صادر كرد تا مزایا و معایب آن دوباره بررسی شود.
مرتضوی با اشاره به اینكه صنایع از قبل آمادگی لازم را داشتند و خود را آماده كرده بودند، افزود: اما تا ٢٠ مهرماه سالجاری ممكن است برخی از محصولات كه از گذشته در انبارها باقی مانده و دپو بود، با درج قیمت روی محصول از محل كارخانه به فروش برسد.
رئیس هیات مدیره كانون انجمن های صنایع غذایی ایران افزود: حباب 40 درصدی قیمت كالا از تولیدكننده تا مصرف كننده حداقل ٢٠ درصد كاهش می بابد و حتی روی كالاهای أساسی تاثیرگذار است.
وی در پاسخ به ایرنا درباره گلایه برخی تولیدكنندگان از الزام نصب برچسب سلامت كالا و موانع آن برای صادرات گفت: بررسی برچسب گذاری ٣ سال قبل شروع و تحقیقاتی در این زمینه انجام شد اما سازمان غذا و داروی وقت، بدون مشورت با كانون اقدام به اجرای این طرح كرد.
این مقام مسئول با بیان اینكه این طرح در ٩٩ درصد بازار داخلی در حال اجرا و به طرحی مناسب تبدیل شده است، افزود: اما برخی تولیدكنندگان آن را نامناسب دانسته و اعلام می كنند در زمان صادرات، شركت ها برچسب زرد - قرمز را نمی خرند و ممكن است مشكلاتی ایجاد شود. البته تاكنون موردی اعلام نشده است.
به گزارش ایرنا، مصوبه تغییر رویه درج قیمت روی كالاها كه براساس آن به جای الزام تولیدكنندگان به درج قیمت مصرف كننده روی كالا، درج یا نصب برچسب قیمت به واحدهای خرده فروشی سپرده می شود، واكنش های مثبت و منفی در بین تولیدكنندگان و مصرف كنندگان بدنبال داشته است.
«محمدرضا نعمت زاده» وزیر صنعت، معدن و تجارت دولت یازدهم در آخرین روزهای كاری بخشنامه ای ابلاغ كرد كه مرحله نخست آن از ابتدای مهرماه و برای محصولاتی مانند بیسكویت، شیرینی، كیك و شكلات، انواع چیپس و اسنك و محصولات صنایع سلولزی و بهداشتی اجرا می شود.
براساس این مصوبه توزیع كننده بر مبنای فاكتور خرید شركت پخش و با اعمال ضریب سود قانونی تعیین شده از سوی هیات عالی نظارت ، قیمت كالاها را مشخص می كند.
درشرایطی كه درج قیمت بر روی كالا سابقه طولانی در كشور دارد و مبنایی برای سنجش قیمت برای مردم به شمار می رود، اعلام این مصوبه كه در مرحله اول درباره كالاهای خاص اجرا می شود، با واكنش هایی رو به رو شده است.
موافقان این مصوبه بر این باورند كه در حال حاضر درج قیمت روی كالاها بیشتر صوری است و تخفیف 40 تا 50 درصدی فروشگاه ها نشان از نبود شفافیت قیمت هاست و با حذف قیمت ها بازار رقابتی می شود و به نفع مصرف كننده است.
اما در مقابل مخالفان كه بیشتر مصرف كنندگان هستند معتقدند حذف قیمت قانونی نیست و باعث آشفتگی بازار و تضییع حقوق مصرف كننده می شود.
«محمد شریعتمداری» وزیر صنعت، معدن وتجارت كه اظهارات وی در شبكه اطلاع رسانی این وزارتخانه منتشر شده است، درباره طرح حذف الزام درج قیمت محصولات می گوید: این تصمیم در دولت گذشته اتخاذ شده است كه الزام درج قیمت بر روی محصول از كارخانه برداشته شود.
« این تصمیم برای مخدوش بودن نظام قیمت گذاری كالا در كشور گرفته شده است كه قیمت برخی محصولات با 50 و در مواردی تا 70 درصد تخفیف در فروشگاهها بویژه در فروشگاههای زنجیرهای به فروش میرسد.»
**نصب صندوق های هوشمند فروش
وی درباره مقاومت برخی از اصناف در برابر اجرای طرح نصب صندوق های هوشمند فروش ، گفت: برخی از اصناف اجازه نمیدهند كه صندوق های هوشمند فروش به مرحله اجرایی برسد اما برای شفافسازی اقتصاد كشور لازم است كه این طرح اجرایی شود.
وی با اشاره به اینكه صندوق های فروشگاهی باید هر چه زودتر در میان اصناف به مرحله اجرایی برسد، گفت: تمامی خردهفروشان كشور باید صندوقهای هوشمند داشته باشند تا از طریق فروش سیستمی بتوان بر روی فروش و پرداخت مالیات آنان نظارت داشت.
مرتضوی تاكید كرد، این اقدام می تواند نظام موجود را در خردهفروشی و عرضه كالا ساماندهی كند.
رئیس هیات مدیره كانون انجمن های صنایع غذایی ایران افزود: در نظام های اقتصادی لیبرالی اروپا امكان ندارد یك كالا بدون درج و ثبت كالا به فروش برسد حال چرا باید در ایران در اجرای طرح صندوق هوشمند فروش خللی ایجاد شود.
* یك شعبه فروشگاه زنجیرهای ایران ركورد فروش آسیا را شكست
مرتضوی افزود: در حال حاضر یكی از شعب فروشگاه زنجیرهای به شكل موفقی فعالیت دارد و سود بالایی را از آن خود میكند و با كسب سود 3.6 میلیارد تومانی ركورد فروش را در آسیا از آن خود كرد.
این مقام مسئول افزود: در حال حاضر قیمت فروش كالاها در عمل آزاد است،بنابراین اجرای طرح نبود الزام درج قیمت از كارخانه باعث میشود مصرف كننده و تولیدكننده نیز در سود فروش كالا سهم بیشتری داشته باشند.
به گزارش ایرنا، شانزدهمین نمایشگاه بین المللی شیرینی و شكلات ایران و همزمان هشتمین نمایشگاه بین المللی لبنیات ، نوشیدنی ها چای قهوه و صنایع وابسته كه از 24 شهریورماه در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شده بود، امروز به كار خود پایان داد.
در این نمایشگاه عده ای از تولیدكنندگان و صادر كنندگان از نصب برچسب ایمنی سلامت (چراغ قرمز) در بحث صادرات ، ورود كالاهای قاچاق ، جلوگیری از فعالیت آزمایشگاه های صنایع غذایی توسط وزارت بهداشت و درمان ، لغو مجوزها و دخالت دستگاه های دولتی در تولید و مصرف مواد اولیه تولید گله مند بودند.
برای آگاهی از آخرین اخبار اقتصادی ایران و جهان با كانال اقتصادی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
IRNAeco@
اقتصام** ٩١٨٦**1070** 1561**خبرنگار: هما همت خواه **انتشار:مژگان توانا
تاریخ انتشار: ۲۷ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۷
تهران- ایرنا- رئیس هیات مدیره كانون انجمن های صنایع غذایی ایران درباره آمادگی این صنایع برای اجرای طرح اصلاح نظام قیمت گذاری روی چند گروه كالإیی گفت: صنایع از قبل آمادگی لازم را داشتند و خود را آماده كرده بودند.