تاریخ انتشار: ۲۸ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۴:۰۴

تبریز - ایرنا - دنیا هر لحظه با تحولی جدید در همه عرصه ها مواجه است و رشد شتابان علم و تكنولوژی فرآیندها را تحت تاثیر قرار می دهد؛ در این راستا آموزش و پرورش در ایجاد تحول در یادگیری بر محور نوآوری در مركز ثقل قرار دارد.

به گزارش ایرنا، توجه به اهمیت و ضرورت نقش تدریس اثربخش در استفاده از شیوه های نوین یاددهی - یادگیری می تواند سبب شكوفایی استعدادهای دانش آموزان و تقویت مهارت ها و قابلیت های آنها شود.
برای نیل به اهداف تحول بنیادین در آموزش و پرورش و تربیت دانش آموزانی خلاق و پرسشگر، معلمان نقش كلیدی در این راستا دارند؛ معلم ها به عنوان كنشگران اصلی نظام تعلیم و تربیت با موقعیت های پیچیده ای مواجه هستند كه نیازمند تفكر و حل مسئله است.
به دلیل تغییر شتابان در حوزه های فرهنگی، اجتماعی و تكنولوژی این پیچیدگی در تعامل انسانی با یادگیرندگان و خانواده‌ها همواره درحال افزایش است و حرفه معلمی را دشوارتر و پیچیده‌تر می‌سازد.
بنابراین لازم است معلم ها با تأمل درباره مسائل اساسی حرفه خود مانند یادگیری، ارزشیابی و ارتباط، راه های تازه‌ای كشف كنند.
به بیان دیگر، كنشگری در این موقعیت پیچیده، مستلزم نوآوری و خلق محیط های یادگیری اثربخش است؛ هم اكنون در پیوند میان علوم شناختی و تعلیم و تربیت، قلمرو مطالعاتی جدیدی به وجود آمده است كه درصدد مطالعه ویژگی های محیط یادگیری اثربخش است و امكان خلق این نوع محیط های یادگیری را از نظر شناختی و اجتماعی بررسی می‌كند.
به همین مناسبت دفتر متوسطه وزارت آموزش و پرورش جشنواره یكروزه نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری را در راستای سند تحول بنیادین در تبریز برگزار كرد.
این جشنواره اقدامی است تا معلمان نتایج حاصل از تأملات شخصی و پژوهش های خود را با همكاران خود در میان گذاشته و از دستاوردهای جدید علوم یادگیری نیز آگاهی پیدا كنند.

** ضرورت كیفیت بخشی به فرآیند آموزش و یادگیری
دبیر اجرایی جشنواره نوآوری در فرایند آموزش و یادگیری، هدف اصلی جشنواره را كیفیت بخشی به فرآیند آموزش و یادگیری اعلام كرد و گفت: با توجه به سند بنیادین آموزش و پرورش و سند برنامه درسی ملی، سعی بر نوآوری در روش های آموزشی است.
اشرف السادات فاطمی اظهار كرد: جشنواره نوآوری در فرآیند آموزش و یادگیری در دوره های گذشته بر اساس الگوهای تدریس رایج و برخی از دروس خاص انجام می شد، اما در این دوره تفاوت های عمده ای در اجرا دارد.
فاطمی خاطرنشان كرد: معلمان در این جشنواره، متفاوت دیدن را مد نظر دارند و سعی شده است كه مسایل بومی و محلی در اولویت قرار گیرد.
وی افزود: هدف اصلی از جشنواره، كیفیت بخشی به فرآیند آموزش و یادگیری است و معلمان باید از روش های تلفیقی و مشاركتی استفاده كنند.
به گفته دبیر اجرایی، جشنواره دارای هفت محور نوآوری در روش های تدریس و نوآوری در استفاده از فرصت های یادگیری، بكارگیری وسایل آموزشی، روش های ارزشیابی فرآیند محور، نوآوری در استفاده از فناوری اطلاعات، نوآوری در روش های مشاركت اولیاء و دانش آموزان و روش های ایجاد نشاط و انگیزه در كلاس است.
فاطمی از مشاركت یك هزار و 380 معلم در این جشنواره در قالب 540 تیم خبر داد و افزود: 297 معلم در قالب 109 تیم تقدیر می شوند.

** معلم، راهنمای فرآیند آموزشی است
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش، معلم را عنصر اصلی و راهنمای فرایند نوین آموزشی دانست و گفت: عنصر محتوا، ارزشیابی، محیط یادگیری و مدیر مدرسه اگر با هم كار كنند یادگیری اتفاق می افتد.
علی زرافشان با بیان اینكه نوآوری در آموزش و پرورش به عنوان یك جریان مستمر و نو شونده ضروری است، افزود: نوآوری در آموزش و پرورش تبدیل به فرایند می شود.
وی با بیان اینكه در اكثر جوامع پیشرفته شاهد مطالبه نوآوری و تغییر هستیم، خاطرنشان كرد: در برنامه درسی ملی كه نقشه یاددهی و یادگیری است، تغییراتی را شاهدیم كه تحقق آنها مستلزم ایجاد نوآوری در فرایند آموزشی و یادگیری است.
معاون متوسطه وزیر آموزش و پرورش اظهار كرد: كار ما در جشنواره، حركت كردن در جهت تحقق این موضوع است؛ موضوعی كه بطور مستقیم مخاطب اش معلم و دانش آموز و روش آموزشی است.
زرافشان بر لزوم شناخت و بسط ظرفیت های وجودی دانش آموزان و خلق فرصت های آموزشی تاكید كرد و گفت: خلق فرصت های یادگیری مستلزم نوآوری و نوآوری مستلزم بكارگیری است.

** نوآوری را از خود شروع كنیم
مدیركل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی نیز خلاقیت و نوآوری در دنیای امروز را از مباحث پردامنه توصیف كرد و گفت: بدون تردید مصادیق آموزشی درسی را باید در روش های آموزشی، محتوای آموزشی و ارزشیابی آموزشی جستجو كرد.
جعفر پاشایی با بیان اینكه نوآوری در آموزش گفتمانی در راستای ارتقای آموزشی است، اظهار كرد: در دولت تدبیر و امید به رغم همه محدودیت های مالی، بخش بسیار مهمی از برنامه های آموزش و پرورش با خلاقیت و نوآوری شكل گرفت.
مدیركل آموزش و پرورش آذربایجان شرقی با تاكید بر انتقال دانش و مهارت خلاقیت و نوآوری به دانش آموزان گفت: دانش آموزانی می توانند فردای جامعه را بسازند كه خلاقیت در متن و بطن زندگی آنها باشد.
جشنواره یكروزه 'نوآوری در فرآیند آموزش و یادگیری' در هفت محور 'نوآوری در روش های تدریس'، 'استفاده از فرصت های یادگیری متنوع'، 'تولید و بكارگیری وسایل آموزشی'، 'روش های ارزشیابی'، 'استفاده از فناوری اطلاعات'، 'روش های مشاركت اولیای دانش آموزان' و 'ایجاد انگیزه و نشاط در كلاس' در تبریز برگزار شد.
گزارش: نعمت مرادپور**انتشار: عزیزی راد
6132/518